به گزارش خبرگزاری آنا، دوره دانشافزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی کشور با حضور دکتر بیژن رنجبر سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد مقدس برگزار شد.
دکتر رنجبر با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی مخصوصا استاد بسیجی شهید دکتر طهرانچی، فقدان ایشان را حادثه تلخ و دردناکی توصیف کرد.
وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین علی (ع) که «العلم سلطان» بیان کرد: علم سلطنت و قدرت است. مرجعیت علمی موضوع جدی است که در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و سند نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفته است. ایران اسلامی در مقطعی از تاریخ به عنوان مرجع علمی جهان شناخته میشد که متاسفانه آن جایگاه را در گذشته و بویژه دوران ننگین قاجار و پهلوی از دست دادیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: گزارشهایی وجود دارد که نشان میدهد فیلسوفان یونان از سرچشمههای علمی ایران بهره میبردند. جریان دایرهوار علم از شرق به غرب، انتقال علم از ایران به غرب، تاسیس مدرسه علمی اسکندریه در مصر، دانشگاه جندی شاپور در ایران در دوره پیش از اسلام نشان از رشد علمی در آن دوره دارد.
به گفته وی، سنت آموزش عالی و رونده پژوهش علمی در جهان اسلام با الهام از تعالیم دین جدید و منابع فرهنگی ایران، هند، یونان و اسکندریه در بستری نوین افتاد و سبب تقویت و گسترش مرجعیت علمی ایران پس از اسلام شد بطوریکه تاسیس دانشگاه به سبک نظامیه در ایران پس از اسلام حوزههای دانشی بیشتری را نسبت به قبل در برمیگرفت؛ دانشگاهی که توجه اروپاییها را به سبک آموزش در ایران جلب کرد و تاسیس دانشگاههایی مثل آکسفورد به تقلید از سبک ایرانی را به دنبال داشت.
دکتر بیژن رنجبر تشریح کرد: متاسفانه حمله مغول به ایران بسیاری از دستاوردهای علمی ایران را از بین برد. البته کمی از این جریان در دوره ایلخانی احیا شد. مدرسه سلطانیه، مدرسه سیار، دارالتعلیم و … از نشانههایی است که این احیا را در دوره ایلخانی مشخص میکند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صفویه توانست پس از ۹ قرن فروپاشی هویت ملی، مجددا هویت ایرانی را زنده کند و در همه زمینههای مذهبی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی دستاوردهای بزرگی بدست بیاورد که آثار آن تاکنون قابل رویت است.
وی ادامه داد: قاجار با وادادگی و پهلوی اول و دوم با در پیش گرفتن تقلید از غرب متاسفانه داشتههای ارزشمند کشورمان را از دست دادند. پس از انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی، برای اولین بار رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۴ مسئله مرجعیت علمی کشور را مطرح کردند. ایشان در تشریح چنین هدفی نیز رسیدن به مرجعیت علمی و حل مسائل کنونی و آینده کشور را دو هدف اصلی پژوهش برشمردند.
دکتر رنجبر با بیان اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشرانی در علم و تمدن جهانی یکی از مواردی است که حیات طیبه را تامین میکند، خاطرنشان کرد: ایشان همچنین جریان علمی کشور را از سواستفاده از علم برخلاف غرب پرهیز دادند و بر جوششهای علمی تاکید کردند.
به گفته سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، رسالت ما استفاده از میراث تاریخی ایران اسلامی، تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی و بهرهمندی از آزادی در فکر و اندیشه بر خلاف دوره منحوس پهلوی برای یک رستاخیز و انقلاب علمی در کشور در جهت حرکت به سوی تولید نظریه و فکر و درنهایت مرجعیت علمی است.
وی تاکید کرد: برخی از رشتههای دانشگاهی به حالت اشباع در مجله رسیدهاند و حالا زمان تولید نظریه و فکر توسط صاحبنظران آنهاست.
دکتر رنجبر با اشاره به ضرورت توجه به یک مدل راهبری تحول دانشگاه در مسیر مرجعیت علمی، عنوان کرد: این مدل راهبری شامل تحول در آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، اشتغال آفرینی دانشبنیان و تحول راهبری دانشگاه در راستای تحقق دانشگاه تقاضامحور و تحولگرا میشود.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: سیاست علمی کشور جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان است. مراحل بازسازی جریان علم رستاخیز علمی، انقلاب علمی، تولید نظریه و فکر، مرجعیت علمی، رهبری علم جهانی و تمدن نوین اسلامی مورد نظر رهبری را دربرمیگیرد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر همواره تلاش کرده تا در این مسیر حرکت کند، خاطرنشان کرد: تدوین و تهیه سند تحول و تعالی ۵ ساله دانشگاه که راهکنشها و اقدامات موثر برای دستیابی به مرجعیت علمی را مشخص میکند، این مهمترین نشانههای این حرکت است.
دکتر رنجبر گفت: فعالیت منسجم همافزای شبکهای، تحول در فرهنگ سازمانی، ارتقای پاسخگویی دانشگاه، توسعه کارآفرینی و نوآوری دانشگاه، ارتقای جایگاه بین المللی و نهایتا پیشرفت علمی مرجعیتساز و تمدن آفرین مسیری است که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق مرجعیت علمی ضروری میداند و آن را دنبال میکند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به ارائه برخی راههای پیشنهاد برای تحقق مرجعیت علمی پرداخت و تشریح کرد: تخصیص بودجه حمایتی مکفی و عاری از روالهای دست و پاگیر، اصلاح ساختار آموزشی، پژوهشی و محتوایی، سرمایهگذاری در زیرساختهای موجود پژوهشی، آزمایشگاههای مجازی، دسترسی آسان به منابع علمی، توانمندسازی اساتید و دانشجویان، جذب و حفظ استعدادها در مقابل فرار مغزها، ارتباطات بین المللی و دیپلماسی دانشگاهی، علم شهروندی و جهش علمی، کاربستهای مدلهای نوین علمی، ایجاد شبکه نوآوری باز (OIN) و … از جمله مهمترین این راهها است.
دکتر رنجبر در پایان خاطرنشان کرد: پس از شکست رژیم صهیونیستی در میدان جنگ ۱۲ روزه، همه ما اساتید دانشگاه باید در کنار آحاد جامعه با حفظ وحدت و اتحاد محکم در برابر دشمنی و سواستفادههای احتمالی دشمن در محیطهای دانشگاهی بایستیم.