اعتراض به ضریب شاغلی و حذف نخبگان؛ داوطلبان خواهان حذف این ضریبها هستند

به گزارش خبرنگار آنا، صبح روز شنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۴، مقابل ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش در تهران، جمعی از داوطلبان آزمون استخدامی این وزارتخانه، با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعارهایی نظیر «ضریب باید حذف بشه، نخبه باید جذب بشه، «باسوادا حذف شدن، ضریبدارا قبول شدند»، «حذف ضریب شاغلی، عدالت و برابر» اعتراض خود را نسبت به آنچه «بیعدالتی در روند امتیازدهی آزمون استخدامی» مینامیدند، اعلام کردند. این تجمع، که بدون درگیری و در کمال آرامش برگزار شد، صدای گروهی بود که معتقدند حقشان به ناحق پایمال شده است.
نارضایتی دوباره، اعتراض دوباره
آزمونهای استخدامی در ایران همواره موضوعی پرچالش و پرحاشیه بودهاند. اما آنچه باعث شده آزمون اخیر آموزش و پرورش خبرسازتر از گذشته باشد، اعتراض داوطلبانی است که معتقدند شیوه امتیازدهی اعمالشده، برخلاف اصل شایستهسالاری است و به نفع برخی اقشار خاص تمام شده است.
صبح امروز، گروهی از داوطلبان معترض، در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. تجمعی آرام، اما پر از پیام. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود: آزمون عادلانه حق مسلم ماست. داوطلب شاغل و غیرشاغل، مردم باید حق برابر داشته باشند. نه امتیاز نه ضریب، کارنامه بدون تبعیض، آزمون عادلانه حق مسلم ماست. طبق پیام رهبری، عدالت، عدالت.
در جریان این تجمع، بیانیهای از سوی جمعی از معترضان به خبرنگار آنا ارائه شد که متن کامل آن به شرح زیر است:
بسمه تعالی
احتراماً، به استحضار میرساند جمعی از داوطلبان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش نسبت به نتایج اعلامشده این آزمون اعتراض جدی داریم.
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصول مسلم عدالت استخدامی، رقابت در آزمونهای استخدامی میبایست بر اساس شایستهسالاری و برابری فرصتها صورت گیرد. لیکن متأسفانه در آزمون اخیر، امتیازات خاص از جمله تأهل، داشتن فرزند و سابقه تدریس به گونهای اعمال گردیده که نتیجه آن تضییع حق بسیاری از داوطلبان واجد شرایط علمی بوده است.
اعمال این امتیازات در کنار نمرات علمی آزمون، سبب گردیده است که داوطلبانی با توان علمی و رتبه بالاتر، صرفاً به دلیل نداشتن این شرایط از چرخه جذب کنار گذاشته شوند. این شیوه عملاً مغایر با اصل عدالت در رقابت و خلاف فلسفه برگزاری آزمونهای استخدامی است و میتواند به بیاعتمادی گسترده میان داوطلبان و جامعه منجر شود؛ لذا از مسئولین محترم وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی انتظار میرود با بازنگری فوری در شیوه امتیازدهی و تفکیک نتایج علمی از امتیازات اجتماعی، نسبت به جبران تضییع حقوق داوطلبان عادی اقدام عاجل فرمایند.
امید است با تدبیر و اصلاح این روند، اصل شایستهسالاری و عدالت در استخدام معلمان ـ که نقش اساسی در آیندهسازی فرزندان این مرز و بوم دارند ـ حفظ گردد.
درد و دل داوطلبان؛ وقتی «علم» شکست میخورد
یکی از حاضران در تجمع به خبرنگار آنا گفت: بنده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم مجرد هستم بدون امتیاز و ضریب و تمام دروس بالای ۵۰ درصد زدم ولی، چون امتباز و ضریب نداشتم قبول نشدم رد شدم لطفا صدای ما باشید و امتیاز بچه داری و شاغلین بردارید حق تمام نخبههای کشور با آزمون استخدامی آموزش و پرورش ضایع شد.
این داوطلب تنها یکی از چندین نفری بود که باور داشتند در نظام امتیازدهی، عدالت قربانی شده و بهجای تخصص، امتیازات اجتماعی سرنوشت شغلی افراد را رقم زده است.
یکی دیگر از معترضان در تجمع آزمون استخدامی ادامه داد: یک سال زحمت کشیدیم ولی بخاطر بی عدالتی در جذب معلمان، با وجود نمرات بالا به خاطر نداشتن ضریب شاغلین از دور رقابت حذف شدیم. لطفا صدای ما را به گوش دولت و مسئولان برسانید تا نمرات عادلانه و طبق نمره خام کتبی بررسی شود.
شکایت از ترکیب امتیازات؛ اصل ماجرا چیست؟
در آزمون امسال، طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، ترکیب امتیازات شامل ۴۰ درصد نمره آزمون کتبی، ۳۰ درصد ارزیابی توانمندیهای عمومی و اختصاصی و ۳۰ درصد امتیازات اجتماعی شامل تأهل، تعداد فرزندان، سابقه تدریس و سکونت در منطقه اعلامشده بوده است.
منتقدان میگویند این ترکیب، شایستهسالاری را تضعیف میکند؛ چرا که بسیاری از داوطلبان مجرد یا بدون فرزند عملاً بدون فرصت برابر وارد رقابت شدهاند؛ امتیاز سابقه تدریس، شانس فارغالتحصیلان جدید را بهشدت کاهش میدهد؛ امکان استفاده از سهمیهها برای برخی افراد امتیاز ناعادلانه ایجاد کرده است.
آزمونی سر تا سر بی عدالتی صدای تمام ایران را در آورد، اینبار در مشهد ضریب شاغلین و ضریب متاهلی حق داوطلب بدون امتیاز باسواد را با درصد بالای ۵۰ درصد ضایع کردند.
سکوت مسئولان یا پاسخی در راه؟
با وجود گستردگی اعتراضها، هنوز هیچ مقام رسمی از وزارت آموزش و پرورش حاضر به پاسخگویی مستقیم درباره تجمع امروز نشده است. در گذشته نیز، کمیسیون آموزش مجلس در مواردی مشابه، ورود کرده و بخشی از امتیازات را تعدیل یا بررسی مجدد کرده است. اما آیا این بار هم مجلس ورود خواهد کرد؟
در ادامه نامه داوطلبان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش به سخنگوی محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی قابل مشاهده است.
جناب آقای احسان عظیمیراد سخنگوی محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی
موضوع: درخواست رسیدگی فوری و اعزام بازرس ویژه برای بررسی نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ۱۴۰۴
با سلام و احترام.
احتراماً، ما، جمعی از داوطلبان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش، با نگرانی و نارضایتی عمیق، به استحضار میرسانیم که نتایج نهایی این آزمون باعث یأس و سرخوردگی گسترده در میان جمع کثیری از داوطلبان، به ویژه کسانی که از سطح علمی و تواناییهای تخصصی بالایی برخوردار بودهاند، شده است.
همانطور که مستحضرید، یکی از اهداف اصلی و حیاتی آزمونهای استخدامی، شناسایی و جذب افراد شایسته و متخصص بر اساس توانمندیهای علمی است. اما متأسفانه، در آزمون اخیر، مشاهده شد که اعمال ضرایب بالا و سهمیههای غیرعلمی، از جمله امتیازات مربوط به تأهل، تعداد فرزند، ضریب سابقه و ایثارگری، به حدی تأثیرگذار بوده که نمرات علمی بالای ما عملاً در نتیجه نهایی کماهمیت و بیاثر جلوه داده شده است. این مسئله، یادآور اشتباهات و اعتراضات گسترده در آزمونهای گذشته است و تکرار آن، ضربهای مهلک به اعتماد عمومی وارد میکند.
این رویه باعث شده است که بسیاری از داوطلبان با وجود کسب بالاترین نمرات کتبی و علمی، در نهایت به دلیل عدم برخورداری از امتیازات غیرعلمی کافی، به شکلی کاملاً ناعادلانه از گردونه رقابت حذف شوند. این امر نه تنها با روح عدالت آموزشی و شایستهسالاری در تضاد است، بلکه موجب افزایش سرخوردگی و ناامیدی در میان نیروهای متخصص و بااستعداد کشور میشود؛ لذا از آن مقام محترم تقاضا داریم با بررسی دقیق و قاطعانه این موضوع و اعزام بازرس ویژه به منظور بررسی دقیق کارنامهها و نحوه اعمال ضرایب، ضمن احقاق حقوق تضییعشده داوطلبان، دستورات لازم را جهت بازنگری و تعدیل فوری در ضرایب امتیازات تأهل، فرزند، سابقه و ایثارگری صادر فرمایید تا در آیندهای نزدیک، شایستهترین افراد بر اساس تواناییهای علمی خود به خدمت در دستگاه حساس و حیاتی آموزش و پرورش درآیند. همچنین، خواستار بررسی غیرقابل تجمیع بودن امتیازات و ضرایب مختلف (از جمله تأهل، فرزند، ایثارگری، و سابقه) و اختصاص بالاترین سهمیه به فرد هستیم.
با احترام مجدد
جمعی از داوطلبان متقاضی استخدام در وزارت آموزش و پرورش
تحلیل حقوقی و قانونی ماجرا
برخی کارشناسان استخدام و حقوق عمومی تأکید دارند که اعمال امتیازات اجتماعی بدون تفکیک از نمرات علمی، میتواند با اصول قانونی برابری فرصتها در تضاد باشد. بهویژه اگر ملاکهایی مثل تأهل یا فرزندآوری، جایگاه بالاتری نسبت به توانمندی علمی پیدا کنند.
یک کارشناس حقوق اداری گفت: چنین امتیازاتی باید در مرحله جداگانه لحاظ شود و تأثیر آن بر نتایج نهایی شفاف و محدود باشد. در غیر این صورت، میتوان آن را نوعی تبعیض تلقی کرد.
آیا آزمونهای استخدامی نیازمند بازنگریاند؟
این ماجرا تنها یک مورد از صدها مسئله در فرآیند آزمونهای استخدامی در ایران است. از عدم شفافیت در اعلام نتایج، تا پیچیدگی مصاحبهها، نبود فرصت اعتراض مؤثر و تضاد در قوانین اجرایی، همه نشان از نیاز به بازنگری جدی در این فرآیند دارد.
انتهای پیام/