محدودیت کاروانهای هوایی عتبات دوباره دردسرساز شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محدودیتهای شدید در پروازهای هوایی عتبات، زائران را با مشکلاتی جدی روبرو کرده است. این وضعیت، بهویژه در شهریورماه، موجب لغو یا محدود شدن بسیاری از کاروانهای زیارتی شده است.
در حالی که تقاضا برای سفر هوایی به عتبات، بهویژه در ایام خاص مذهبی و تابستان، بسیار زیاد است، تأمین پرواز به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.
علیرضا بیات، رئیس سازمان حج و زیارت، مشکل اصلی را کمبود صندلی پرواز عنوان میکند و میگوید: «صندلی پرواز به اندازه کافی در اختیار ما قرار داده نمیشود و همین موضوع باعث کاهش ظرفیت اعزام زائران شده است.»
در گذشته، روزانه نزدیک به ۱۰ پرواز به نجف و بغداد تنها از تهران انجام میشد، اما اکنون با وجود تعداد پروازهای مستقیم که کاهش نیافته، این پروازها بهطور رسمی و با قیمت مصوب در اختیار کاروانها قرار نمیگیرد.
سهم اندک کاروانهای هوایی از کل ظرفیت اعزام
با وجود تقاضای بالا، تعداد کاروانهای هوایی رسمی عتبات بسیار محدود است. از مجموع ظرفیتهای اعزام که به صورت هفتگی وجود دارد، تنها کمتر از ۱۵ درصد به کاروانهای هوایی اختصاص دارد. این پروازها نیز معمولاً تنها از شهرهای تهران و مشهد انجام میشود و سایر استانها عملاً پرواز مستقیم و کاروانی به مقصد عتبات ندارند. این امر باعث شده تا بسیاری از زائران در شهرستانها مجبور به سفر زمینی یا مراجعه به دفاتر غیررسمی شوند.
یکی از مدیران دفاتر زیارتی با اشاره به این محدودیتها میگوید: «ما روزانه دهها متقاضی سفر هوایی داریم، اما وقتی صندلی به اندازه کافی و با قیمت مصوب در اختیار دفاتر رسمی قرار نمیگیرد و ایرلاینها آن را به واسطهها میسپارند، قیمتها سر به فلک میکشد.»
علاوه بر کمبود پرواز، قیمتهای سرسامآور نیز به مشکلات زائران افزوده است. برخی از دفاتر زیارتی و زائران گلایه دارند که صندلیها به جای عرضه مستقیم به دفاتر رسمی، در اختیار واسطهها قرار میگیرد. این واسطهها بلیتها را با قیمتهای بسیار بالا به فروش میرسانند.
یک زائر به نام زهرا سادات در این باره میگوید: «با صرفهجویی، هزینه سفر را برای سالگرد ازدواجمان پسانداز کرده بودیم، اما حالا میگویند فقط برای دو بلیت از تهران به نجف باید بیش از ۳۰ میلیون تومان پرداخت کنیم. این مبلغ از توان ما خارج است.» این در حالی است که هزینه کل یک سفر هوایی عتبات با امکانات کامل (شامل اسکان، حمل و نقل، و تغذیه) برای هر نفر، حدود ۳۰ میلیون تومان است.
با وجود گلایههای متعدد، هنوز راهحل مشخصی برای این مشکل ارائه نشده است. بیات، رئیس سازمان حج و زیارت، از مذاکرات با ایرلاینها برای افزایش پروازها خبر میدهد، اما به گفته دفاتر زیارتی، اگر نظارت قویتری بر نحوه فروش بلیتها اعمال نشود و دست واسطهها از بازار کوتاه نشود، حتی با افزایش پروازها نیز مشکل گرانفروشی و کمبود همچنان پابرجا خواهد ماند.
انتهای پیام/

۷۰ درصد اعزامهای عتبات زمینی است

گرانی بلیت پرواز عتبات ادامه دارد
