تشریح روند بازسازی ۸۴۱۱ واحد مسکونی آسیبدیده تهران پس از جنگ ۱۲ روزه/ ۴۰۰ دستگاه BRT تا پایان پاییز و دو رام قطار مترو تا زمستان وارد میشود

به گزارش خبرگزاری آنا، سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در نشست خبری با تأکید بر اینکه از روزهای ابتدایی پیمانکاران برای تعمیرات جزئی انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۲۴۵ واحد معادل ۹۰ درصد واحدها تعمیر جزئی شدند.
گروه دوم واحدهایی بودند که نیاز به تعمیرات متوسط داشتند و ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان برای دو هزار و ۴۸۱ واحد پیش بینی شد که ۸۴ درصد واحدها تعمیر شدند.
وی با اشاره به واحدهای نیاز به مقاوم سازی، تصریح کرد: تاکنون ۵۸ واحد تعیین تکلیف شده است.
گروه چهارم که نیاز به تخریب و نوسازی دارند، ۶۱۹ واحد است که ۳۸۱ واحد تاکنون تعیین تکلیف شدهاند.
آقامیری با بیان اینکه ۵۴۷ خانواده در هتلها اسکان یافتند، تصریح کرد: مشکل ۱۰۱ خانواده حل شده و بیش از ۳۰۰ خانواده نیز تا دو هفته پیش در هتلها مستقر بودند.
وی افزود: ۱.۵ میلیارد تومان ودیعه و ۳۰ میلیون تومان اجاره برای این خانوادهها پیش بینی شده است.
شهرداری برای ۱۰۱ خانواده ودیعه و اجاره پرداخت کرده است.رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هزینه رهن و اجاره ۳۷۵ خانواده نیز مشخص شده و به دنبال انتخاب منازل هستند، یادآور شد: به تعداد زیادی از افرادی که اسکان موقت داده شده ۲۵۰ میلیون تومان برای خرید لوازم اولیه پرداخت شده است.
به گفته رئیس کمیته عمران شورا، علاوه بر منازل مسکونی، بیش از ۹۰۰ خودرو شهروندان نیز آسیب دیده و بخشی از اماکن اداری و تجاری خسارت دیدند که با تصمیم دولت، رسیدگی به آنها به شهرداری سپرده شده است.
آقامیری با قدردانی از عملکرد شبانهروزی کارکنان شهرداری گفت: این مجموعه در کنار نیروهای امدادی، از آواربرداری و اسکان اضطراری تا بازسازی واحدها را با روحیه جهادی دنبال کرد و نشان داد که در سختترین شرایط میتواند پشتوانه اصلی مردم باشد.
سید محمد آقامیری با اشاره به تکمیل پروژههای نیمهتمام پایتخت گفت: در مجموع ۹۸ تقاطع غیرهمسطح در تهران وجود داشت که باعث ایجاد مسیرهای طولانی و ترافیک شدید برای مردم میشد. این تقاطعها حدود ۲۵۰ کیلومتر مسیر اضافه و چیزی در حدود ۷۰۰ کیلومتر تردد غیرضروری برای شهروندان ایجاد کرده بودند. از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۷ تقاطع به بهرهبرداری رسیده و ۱۳ تقاطع دیگر در دست اجراست که تا پایان دوره مدیریت شهری همه ۹۸ تقاطع تکمیل خواهد شد.
نمونه بارز آن تقاطعهای بزرگراههای چمران و همت است که تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند. وی ادامه داد: پروژههای بزرگراهی شهید بروجردی و شهید شوشتری که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود نیز پس از سالها توقف اکنون در حال تکمیل است. بزرگراه بروجردی تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما اکنون قرار است ۹.۲ کیلومتر آن تا پایان سال افتتاح شود.
این پروژه به آزادراه ارتقا یافته و عرض مسیر از دو طرف ۶ متر افزایش یافته است. بزرگراه شهید شوشتری نیز که در سال ۸۸ آغاز و در سال ۱۴۰۰ با ۳۰ درصد پیشرفت تحویل شد تاکنون ۳.۱ کیلومتر آن افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید. با تکمیل این پروژه، یک بزرگراه ۱۶ کیلومتری در غرب تهران ایجاد میشود که اتصال مستقیم میان بزرگراه یادگار امام و میدان فتح را برقرار میکند.
آقامیری در ادامه به معضلات ملکی و تاسیساتی اشاره کرد و گفت بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی و زمان پروژهها صرف رفع معارضات میشود و شهرداری در این دوره ۱۷۰۰ میلیارد تومان صرف خرید یا رفع معارضات کرده است. تنها در ۱۶۴ پروژه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شد. وی به عنوان نمونه پروژه میدان فتح را مثال زد که یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی پایتخت محسوب میشود و سالها به دلیل وجود لولههای حیاتی آب شرب نیمهکاره مانده بود.
این لولهها با قطر ۱۱۰۰ و ۱۴۰۰ میلیمتر آب ۲.۵ میلیون نفر از ساکنان جنوبغرب تهران را تامین میکردند و جابهجایی آنها ریسک بسیار بالایی داشت. در نهایت با توافق شهرداری و سازمان آب عملیات جابهجایی در اردیبهشتماه امسال با حضور ۲۵۰ نیروی عملیاتی انجام شد. این عملیات که قرار بود ۱۴ ساعت طول بکشد از ساعت ۱۰ شب آغاز شد و در ساعت ۶ صبح روز بعد به پایان رسید و آب دوباره به شبکه بازگشت.
وی افزود پروژه میدان فتح از اوایل شهریور به تدریج افتتاح میشود و به دلیل وسعت آن افتتاح به صورت مرحلهای انجام خواهد شد. ابتدا زیرگذر و سپس پلهای اصلی به بهرهبرداری میرسند. آقامیری تأکید کرد این پروژه یکی از عظیمترین و ارزشمندترین پروژههای عمرانی پایتخت محسوب میشود که پس از سالها توقف اکنون به نتیجه رسیده است.
رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورا در ادامه به مقاومسازی پلهای تهران پرداخت و گفت در سال ۱۳۸۰ اعلام شد بسیاری از پلهای شهر با آییننامههای جدید مقاومتی مطابقت ندارند. از سال ۸۱ تا ۱۴۰۰ تنها ۲۴ پل مقاومسازی شد، اما در این دوره مدیریت شهری از سال ۱۴۰۰ تا ابتدای ۱۴۰۴ تعداد ۱۷ پل دیگر بهسازی شدند و تا پایان سال جاری نیز ۱۴ پل دیگر وارد چرخه مقاومسازی خواهند شد تا معابر پایتخت در برابر حوادث احتمالی به ویژه زلزله مقاومتر شوند.
آقامیری در پایان تأکید کرد بسیاری از پروژههای نیمهتمام تهران پس از بیش از دو دهه بلاتکلیفی اکنون در حال تکمیل هستند و رفع معارضات ملکی و تاسیساتی، جابهجایی خطوط حیاتی و مقاومسازی پلها با تلاش شبانهروزی مدیریت شهری و همکاری دستگاههای مسئول به سرانجام رسیده است.
سید محمد آقامیری در ادامه نشست خبری خود درباره پروژههای عمرانی شهر تهران گفت سه پارکینگ نیمهتمام از دوره گذشته تکمیل و به بهرهبرداری رسید و سه پارکینگ دیگر نیز در حال ساخت است که امسال افتتاح خواهد شد.
وی مهمترین پروژه نیمهتمام را پایانه شرق تهران دانست که در سال ۱۳۹۶ با اعلام ۸۲ درصد پیشرفت به مدیریت جدید تحویل داده شد، اما پس از بررسیها مشخص شد این عدد واقعی نبوده و پروژه در عمل کمتر از آنچه عنوان شده بود پیشرفت داشت.
آقامیری تاکید کرد که به دلیل ضعف پیمانکار قبلی، قرارداد وی فسخ شد و پیمانکار جدید در سال ۱۴۰۲ انتخاب شد. برآورد هزینهها نشان داد پروژهای که باید با ۴۰ میلیارد تومان تکمیل میشد، در اثر سالها تعویق با هزینهای بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان به سرانجام رسید.
او این وضعیت را نمونهای از تبعات رها شدن پروژههای نیمهتمام دانست و افزود سیاست مدیریت کنونی این است که هیچ پروژهای نیمهکاره به دوره بعدی منتقل نشود. پایانه شرق سه ماه پیش از نوروز گذشته افتتاح شد و هماکنون درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد میکند.
وی در ادامه به موضوع آسفالت اشاره کرد و گفت یکی از مهمترین نیازهای شهری تامین آسفالت برای خیابانها و محلههاست. در دورههای گذشته میزان تولید سالانه آسفالت بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن بود، اما در دو سال اخیر این رقم سه برابر شده است.
تنها در سال ۱۴۰۲ و نیمه نخست ۱۴۰۳ تولید به بیش از یک و نیم میلیون تن رسید و تا پایان مرداد امسال تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن ثبت شده است. آقامیری افزود هدفگذاری مدیریت شهری این است که تا پایان دوره جاری در مجموع پنج و نیم میلیون تن آسفالت تولید و در معابر پایتخت پخش شود. او تاکید کرد اولویت با محلههایی است که نیاز فوری به بهسازی دارند.
رئیس کمیته عمران و زیرساخت همچنین به وضعیت پلههای برقی شهر پرداخت و گفت در سطح تهران ۱۰۷ پل عابر پیاده با مجموع ۴۳۰ دستگاه پله برقی وجود دارد که بسیاری از آنها فرسوده و نیازمند بازسازی هستند. این مسئول یادآور شد که از سال گذشته موضوع پلههای برقی به حوزه عمران واگذار شد و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۵ یونیت در ۱۴ پل تعویض شد. برای سال ۱۴۰۳ نیز برنامه جایگزینی ۷۲ یونیت در ۱۶ پل دیگر تدوین شده است. او گفت در برخی نقاط که امکانپذیر است به جای پله برقی از رمپهای با شیب هشت درصد استفاده خواهد شد تا دسترسی افراد تسهیل شود.
در بخش دیگری از گزارش، آقامیری به پروژههای میدانگاهها اشاره کرد و گفت در این دوره پنج میدانگاه مهم در تهران به بهرهبرداری رسید که شامل میدان راهآهن، میدان فردوس، میدان سبز، میدان صادقیه و میدان راه مترو است. وی همچنین از افتتاح «خانه شهر» در میدان امام خمینی و مسیر راه حضرت فاطمه زهرا (س) خبر داد که نقشی کلیدی در برگزاری رویدادهای شهری و فرهنگی خواهند داشت.
او یکی از اقدامات ویژه این دوره مدیریت شهری را جمعآوری نهرهای قدیمی و فرسوده عنوان کرد. به گفته وی، در بسیاری از محلات بهویژه کوچههای باریک، نهرهای قدیمی به محل تجمع آبهای زائد، زباله و لجن تبدیل شده و چهرهای نامناسب ایجاد کرده بود. در این دوره، طرح گستردهای برای جمعآوری نهرها، تبدیل آنها به کانالهای زیرزمینی، اجرای جدولگذاری و آسفالتریزی جدید اجرا شد. این اقدام علاوه بر ساماندهی وضعیت معابر، موجب استقبال گسترده مردم محلات شده و تقاضا برای اجرای آن در نقاط مختلف شهر افزایش یافته است.
وی با اعلام اینکه تکمیل ۱۷ ایستگاه مترو در دوره ششم پیش بینی شد، اظهار کرد: ۱۸ ورودی جدید در ۱۵ ایستگاه مترو ایجاد شد و چهار ورودی جدید نیز امسال افتتاح میشود. ۳۷۱ دستگاه پله برقی در ایستگاههای مترو نیز اورهال شده و ۲۴ دستگاه بارگذاری شده است.
آقامیری با بیان اینکه ۴۰۲ واگن مترو از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ بازسازی شده بود، اظهار کرد: ۴۵۴ واگن در دوره ششم اورهال شده است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۸ واگن بازسازی شد که مترو این اقدام را یک رکورد برای خود میداند.
وی با اعلام اینکه خطوط ریلی مترو پس از مدتی به دلیل نشست و فرسودگی به زیرسازی نیاز دارند، گفت: در خط یک حدود ۱۰ کیلومتر بازسازی و ریل گذاری شد. در خط پنج مترو نیز بخشی از مسیر ریل گذاری شد.
رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه قرارداد خط ۸ و ۹ مترو با حضور رئیس جمهور منعقد شد، خاطرنشان کرد: قرارداد خط ۱۰ نیز از قبل منعقد شده بود و بخشی از خط ۱۰ اجرایی شده است. قرارداد خط ۱۱ نیز منعقد خواهد شد.
وی با بیان اینکه سه هزار و ۳۵ اتوبوس فعال در خطوط وجود دارند، گفت: هزار و ۶۰۸ اتوبوس در این دوره خریداری شده و ۵۸۸ اتوبوس نیز بازسازی شده است. درمجموع ۲ هزار و ۱۹۶ دستگاه اتوبوس در این دوره وارد خطوط شده است.
آقامیری با اعلام اینکه تاکنون ۳۹۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد شده و ۱۰۹ دستگاه نیز وارد خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی آر تی نیز تا پایان پاییز وارد تهران میشود.
وی در خصوص خرید واگنهای مترو نیز گفت: وقفهای در تأمین واگنها به دلیل شهادت شهید رئیسی و روی کار آمدن دولت جدید، ایجاد شد. خوشبختانه با همکاری دولت جدید، قرارداد مجدداً احیا شد و زمستان امسال ۲ رام قطار وارد کشور میشود.
انتهای پیام/