فیاضی: در کشور عدالت آموزشی نداریم/ شهریه در مدارس دولتی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری آنا کمتر از یک ماه به بازگشایی مدارس باقی مانده و یکی از بحثهای مهم در این حوزه ثبت نام مشروط از دانش آموزان است. گفته میشود برخی مدارس ثبت نام را مشروط به دریافت شهریه میکنند.
عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا در این باره گفت: چیزی به نام شهریه در مدارس دولتی وجود ندارد. شهریه عنوانی است که برای مدارس خاص یا مدارس غیردولتی استفاده میشود.
وی افزود: در مدارس دولتی اگر پولی گرفته بشود عنوانش شهریه نیست، عنوانش به دو صورت میتواند باشد؛ یکی کمکهای مردمی است که خانوادهها در صورتی که توان داشته باشند و علاقمند باشند برای مسائل آموزشی مدرسه و پیشرفت فرزندانشان ممکن است کمکهایی را به مدرسه بکنند.
فیاضی در بیان شکل دیگر دریافت دریافت پول از والدین خاطرنشان کرد: اگر مدارس اقدام به دریافت پول به صورت اجباری بکنند آن پول نه شهریه میشود نه کمک مردمی بلکه یک تخلف آشکار و خلاف اصل مسلم قانون اساسی است و قطعاً آموزش و پرورش باید درباره این مسئله پاسخگو باشد.
نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید از حقوق مردم دفاع کند و اجازه ندهد مردم در مدارس دولتی با پول درس بخوانند. این اشکال جدی است و دستگاههای نظارتی هم در این زمینه وظیفه دارند برخورد کنند.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که شنیده میشود برخی مدارس به ازای گرفتن وجه به دانش آموزان نمره میدهند آیا این موضوع صحت دارد، بیان کرد: اگر مدرسهای ضمن گرفتن مبلغی به دانش آموزان نمره بدهد خلاف اندر خلاف است. این کار جرم آشکار است و فاعل این کار طبیعتا مجرم است. اگر این قضیه تبدیل بشود به یک موضوع مهمی که فراوانی آن قابل توجه باشد این سیستم بسیار بیمار است. اما اگر موارد خاصی باشد و تخلف صورت گرفته باشد در جای خودش قابل پیگیری است و برخورد هم قطعا باید صورت بگیرد.
فیاضی در پاسخ به این پرسش که در صورت وقوع چنین مواردی برخورد مجلس چطور خواهد بود، تصریح کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این زمینهها ورود خواهد کرد و با دعوت از وزیر یا معاون مربوط تذکر جدی میدهد و به روشهای مختلفی با این موضوع به عنوان قوه نظارتی برخورد میکند.
وی با پذیرفتن این نکته مهم که عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد نیز گفت: عدالت آموزشی زمانی معنا پیدا میکند که تمام منابع علی السویه در تمام مناطق کشور توزیع شود و بارگذاری صورت بگیرد؛ بعد خروجی آن طبیعتا بر اساس عدالت خواهد بود در حالی که الان به این شکل نیست و منابع به طور یکسان توزیع نمیشود.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مناطق برخوردار، نیمه برخوردار، کم برخوردار و حتی مناطق بسیار محروم هم ما داریم بنابراین طبقه بندی کنونی آموزش و پرورش کشور به تبع طبقه بندی اقتصادی که وجود دارد مشاهده میشود و ادعای اینکه الان عدالت آموزشی وجود دارد را خدشه دار میکند و نمیشود این ادعا را مطرح کرد.
انتهای پیام/