14:00 02 / 06 /1404

تجلی عرش خدا؛ زیارت امام رضا(ع) همتراز با دیدار الهی

تجلی عرش خدا؛ زیارت امام رضا(ع) همتراز با دیدار الهی
وقتی وارد حرمش می‌شوی رضایت حق تعالی را با تمام وجود حس می‌کنی. قبله هشتم حضرت امام رضا علیه‌السلام را می‌گویم، اراده که می‌کنی به پابوسی‌اش بشتابی، آغوش باز و مهربانانه‌اش را با همه وجود احساس می‌کنی.

جواد دهقانی آرانی دکتری الهیات و معارف اسلامی علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام در یادداشتی به مناسبت روز شهادت امام رضا علیه‌السلام نوشت: وقتی وارد حرمش می‌شوی رضایت حق تعالی را با تمام وجود حس می‌کنی. قبله هشتم حضرت امام رضا علیه‌السلام را می‌گویم، اراده که می‌کنی به پابوسی‌اش بشتابی، آغوش باز و مهربانانه‌اش را با همه وجود احساس می‌کنی.

آری اینجا حریم ملایک الهی است... حریم محترم حضرت رضا خانه امام رضا علیه‌السلام

تبرک خانه

زندگی زیر گنبد حضرت رضا علیه‌السلام شاه خراسان پاره تن حضرت نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم امام رضا علیه السلام.

گنبد آهنین اینجاست فقط اینجا حریم محترم حضرت رضا علیه‌السلام، آستان ملکوتی سلطان سریر ارتضا، حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی(ع) ...

حمّد بن یعقوب کلینى در کافى و شیخ طوسى در تهذیب و شیخ صدوق در عیون الاخبار و امالى از امام هفتم (ع) روایت مى‌کنند که فرمود: «کسى که زیارت کند فرزندم على را و یک شب نزد او بیتوته کند، مانند کسى است که خدا را در عرش زیارت کرده است، چون روز قیامت شود، بر عرش رحمان چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین هستند.»

«امّا چهار نفر از اولین؛ نوح و ابراهیم و موسى و عیسى و امّا چهار نفر از آخرین محمّد و علی و حسن و حسین هستند و زائران قبور ائمه با ما همنشین هستند، الاّ اینکه درجه‌اى اعلى براى زائران قبر فرزندم على است.»

بنابراین کسى که زیارت او مانند زیارت خداست و آرامگاه او همانند عرش خداست، و زائر او اعلى درجه از زائران ائمه هدى علیهم‌السلام است، مقام و منزلت او برتر از وصف و بیان است.

نکته‌اى که باید در زیارت آن حضرت رعایت شود، تأمل در حقیقت این زیارت و در شرایطى است که باید در زائر محقق شود که اوّل آنها طهارت جسم و جان و تناسب زائر با مزور است و آخر آنها معرفت آن کس است که پاره‌اى از وجود پیغمبر خاتم صلی‌الله علیه و آله و سلم است و شناخت وجود خاتم که ثمره آفرینش عالم و اِمام تمام انبیا از آدم تا عیسى بن مریم است، جز به لطف و عنایت خداوند متعال که «یهدى ا... لنوره من یشاء» میسر نیست.

آنچه موجب آرامش خاطر است آن است که اشعه این آفتاب عالمتاب بر هر در و دیوار مى‌تابد و اگر ما در خور رحمت او نیستیم، رحمت واسعه الهى حدّ و مرز ندارد.

«اللّهمّ ان لم اکن اهلاً أن ابلغ رحمتک فرحمتک اهل ان تبلغنى وتسعنى، لأن‌ها وسعت کل شیء».

شیخ صدوق به سند صحیح از احمد بن محمّد بزنطى روایت مى‌کند که گفت: در مکتوب ابى الحسن الرضا خواندم که به شیعیان من برسان که همانا زیارت من نزد خداوند عزّوجلّ برابر است با هزار حج. بزنطى که طائفه حقّه بر صحت روایت او اجماع کرده‌اند، گفت: به ابى جعفر گفتم: هزار حج؟! فرمود: بلى وا...، و هزار هزار حج براى کسى که با معرفت به حق او زیارتش کند.

در این روایت صحیح السند که سند آن معتمد فقهاى عالى مقام است، حجت خدا امام جواد علیه‌السلام ـ که گفتارش به حکم عقل و کتاب و سنت و به مقتضاى عصمت مطلقه، حقّ و صدق است ـ به اسم جلاله قسم یاد مى‌کند که زیارت آن حضرت با معرفت به حقش با هزار هزار حج خانه خدا برابر است.

همچنان که درخت را به میوه و ثمرش باید شناخت، آنچه موجب حیرت است اینکه آیا مقام قرب و منزلت امام رضا علیه‌السلام نزد ذات قدوس خداوند متعال چقدر است که ثمره و نتیجه زیارت او به اختلاف مراتب از هزار تا هزار هزار حج بیت ا... الحرام است که قبله اهل عالم و مطاف انبیا از آدم تا به خاتم است.

خاصّه و عامّه از ابى حبیب نباجى روایت کرده‌اند که گفت: «رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم را در خواب دیدم که به نباج آمده و در مسجدى که حاجیان منزل مى‌کند، وارد شده است، براى زیارت آن حضرت به مسجد رفتم و دیدم طبقى از خرماى صیحانى مقابل آن حضرت است، قبضه‌اى از آن خرما را به من داد، شمردم هجده دانه بود. از خواب بیدار شدم و خواب را تعبیر کردم که به عدد هر دانه خرمایى که به من داد، یک سال عمر مى‌کنم.

بیست روز از این خواب گذشت، در زمینى به زراعت مشغول بودم که کسى به من خبر داد، ابى الحسن الرضا علیه‌السلام وارد این سرزمین شده و در مسجد است و مردم شتابان به جانب مسجد مى‌روند، من هم رفتم تا وارد مسجد شدم و دیدم در همان جایى که پیغمبر نشسته بود، نشسته و مقابلش طبق خرماى صیحانى است، سلام کردم، جواب سلام مرا داد. آنگاه مرا نزد خود خواند و یک قبضه از آن خرما را به من داد، شمردم دیدم به همان عدد است که در خواب، رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم به من داده بود، گفتم: یابن رسول ا...! زیادتر از این خرما به من بده. فرمود: اگر رسول خدا بیش از این به تو مى‌داد، من هم زیادتر از این عدد مى‌دادم.

او کسى است که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمود: «ستدفن بضعه منى بأرض خراسان» مؤمنى او را زیارت نمى‌کند، مگر اینکه خدا بهشت را بر او واجب و بدن او را بر آتش حرام مى‌کند.

و چون آیینه تمام‌نماى خاتم انبیاست، زیارت او زیارت رسول خداست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا