پاسخ ابراهیم‌پور به پرسش‌های آنا درباره سن ورود به پیش‌دبستانی

پاسخ ابراهیم‌پور به پرسش‌های آنا درباره سن ورود به پیش‌دبستانی
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در تعالیم اسلامی سال‌های نخست زندگی کودک، سال‌های محبت، بازی و آزادی معرفی شده و طبیعی است که کسی اجازه ندارد کودک را در این دوره وارد یک انضباط خشک و رسمی آموزشی کند.

به گزارش خبرگزاری آنا، طرحی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که در آن کودکان از ۵ سالگی وارد پیش دبستانی می‌شوند.

فرشاد ابراهیم‌پور نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا در پاسخ به این سوال که این طرح در تضاد با این روایت نیست که فرزند تا ۷ سالگی آقا و سرور است و در ۷ سال دوم باید تربیت آغاز شود، تصریح کرد: اساس این طرح الزام به آموزش رسمی در سن پنج سالگی نیست؛ بلکه هدف آن آماده‌سازی و تقویت مهارت‌های رشدی کودکان در قالب یک دوره پیشـا‌آموزشی و کاملاً با رویکرد بازی‌محور است.

وی افزود: در تعالیم اسلامی نیز سال‌های نخست زندگی کودک، سال‌های محبت، بازی و آزادی معرفی شده و کاملاً صحیح است؛ طبیعی است که کسی اجازه ندارد کودک را در این دوره وارد یک انضباط خشک و رسمی آموزشی کند.

ابراهیم پور با بیان اینکه جهت‌گیری کمیسیون این است که اگر قرار است دوره پیش‌دبستانی به‌عنوان بخشی از نظام آموزشی تعریف شود، ماهیت آن دقیقاً باید مطابق «منطق تربیت اسلامی» یعنی در قالب بازی، قصه، تجربه و گفت‌و‌گو باشد؛ نه آموزش رسمی و تحمیلی، ادامه داد: پس از این منظر، هیچ تضادی با روایت معصوم (ع) وجود ندارد؛ بلکه مطالعات تطبیقی در کشور‌های مختلف هم نشان می‌دهد که هر چه یادگیری در سنین زیر ۷ سال بیشتر با بازی و تجربه آزادانه آمیخته باشد، نتایج تربیتی بهتر خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه این طرح باعث تحمیل هزینه به خانواده‌ها از سویی و از سویی دیگر تاثیر منفی بر ازدواج و فرزندآوری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اتفاقاً همین دغدغه شما، دغدغه اصلی کمیسیون هم هست و دقیقاً به همین دلیل است که طرح هنوز در مرحله بررسی بوده و یکی از شروط جدی ما «رایگان بودن دوره پیش‌دبستانی» و «تکلیف دولت نسبت به تأمین هزینه آن» است.

ابراهیم پور با تاکید بر اینکه اگر بناست پیش‌دبستانی در سن ۵ سالگی آغاز شود، نباید هزینه جدیدی به خانواده‌ها تحمیل شود، گفت: این موضوع حتماً در متن نهایی گنجانده خواهد شد؛ در غیر این صورت اصلاً از نظر کمیسیون قابل پذیرش نیست.

وی با خاطرنشان کردن اهمیت عدالت آموزشی بیان کرد: از طرف دیگر، در شرایطی که سیاست کلی کشور تشویق به فرزندآوری است، ما معتقدیم دولت باید این دوره را نه تنها رایگان، بلکه با کیفیت بالا در مناطق کم‌برخوردار نیز در دسترس قرار دهد تا عدالت آموزشی برقرار شود؛ در غیر این صورت، نگرانی شما کاملاً بجاست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در جمع‌بندی صحبت‌های خود تصریح کرد: این موضوع صرفاً در حال بررسی کارشناسی است و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. در عین حال، ماهیت این دوره کاملاً بازی‌محور و غیررسمی دیده شده و بنابراین هیچ تعارضی با مبانی اسلامی تربیت کودک ندارد.

ابراهیم پور در پایان گفت: کمیسیون صراحتاً تأکید کرده است که اگر قرار است پیش‌دبستانی سراسری باشد، صددرصد باید به‌صورت رایگان و بدون تحمیل هزینه به خانواده‌ها اجرا شود؛ در غیر این صورت نه‌تنها با سیاست‌های فرزندآوری همخوانی ندارد، بلکه از نظر ما نیز قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا