به مناسبت روز خبرنگار مطرح شد

اوج فعالیت رسانه، تشییع باشکوه شهدای جنگ تحمیلی اخیر بود

اوج فعالیت رسانه، تشییع باشکوه شهدای جنگ تحمیلی اخیر بود
سردبیر خبرگزاری آنا، در گفتگویی به مناسبت روز خبرنگار با مرور تجربه حضور این رسانه در خط مقدم جنگ اخیر، از دلهره‌های واقعی زیر آتش تا ثبت باشکوه‌ترین لحظه‌های مقاومت گفت و «تشییع شهدای جنگ» را اوج فعالیت رسانه‌ها در این نبردنابرابر توصیف کرد که حاصل زحمات خبرنگاران بود.

به گزارش خبرگزاری آنا، مهدی پناهی، فعال رسانه، به مناسبت روز خبرنگار با مرور تجربه خود از مواجهه رسانه‌ای با جنگ اخیر، تأکید کرد که تجربه مستقیم حضور در فضای جنگی، تفاوتی جدی با بازدیدهای پیشین از مناطق عملیاتی یا شنیدن روایت‌ها از دفاع مقدس دارد. 

سردبیر خبرگزاری آنا در گفتگو با روزنامه شهرآرا گفت: «پیش از این، تجربه‌ من از جنگ به مشاهده مناطق عملیاتی جنوب و شنیدن روایت‌هایی از دفاع مقدس و نقش رسانه در آن دوران محدود می‌شد؛ اما همیشه گفته‌اند شنیدن کی بود مانند دیدن؟»

مختصات ویژه جنگ اخیر

وی با اشاره به مختصات ویژه جنگ اخیر، افزود: «موضوعاتی مثل حمله با ریزپرنده‌ها، پدافند فعال و عملیات‌های شبانه، برای همه، به‌ویژه خبرنگاران، تجربه‌ای جدید و بعضاً شوک‌آور بود. هرچقدر هم برای جنگ آماده باشید، تا زمانی که صدای انفجار و گلوله را از نزدیک نشنوید، دلهره واقعی آن را درک نخواهید کرد.»

پناهی با تأکید بر اینکه این فشارها مانع کار رسانه‌ای آنان نشد، تصریح کرد: «ما در خبرگزاری آنا وابسته به دانشگاه آزاد در روزهایی که زیر آتش پدافند و تحرکات نظامی بودیم، دلهره‌ای را تجربه کردیم که هیچ‌گاه تصورش را نداشتیم، اما کار را متوقف نکردیم. رسانه، وظیفه‌ای مهم در روایت واقعیت، مقاومت و امید دارد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند، وظیفه اهل رسانه، ثبت فداکاری نیروهای نظامی و ایستادگی مردم است.»

سردبیر خبرگزاری آنا ادامه داد: «بچه‌های تیم رسانه ما با وجود تهدیدهایی که متوجه مکان و ساختمان رسانه بود، کار خود را رها نکردند و روایت مقاومت و امید را در قالب تولیدات چندرسانه‌ای و فعالیت در فضای مجازی ادامه دادند.»

خلا مهم رسانه‌ای  در مواجه با جنگ

وی در ادامه از یکی از خلأهای مهم در مواجهه رسانه‌ای با بحران سخن گفت و خاطرنشان کرد: «در ابتدای جنگ، برخی منتظر بودند کسی بیاید و بگوید چه کار کنند؛ در حالی که کار رسانه منتظر فرمان نیست. همه باید مسئولیت‌پذیر باشند و سهم خود را ایفا کنند. البته به لحاظ مهارتی، نیروهای رسانه‌ای پای کار بودند، اما در اوج جنگ، انتشار آزادانه اطلاعات ممکن نبود و ابهاماتی وجود داشت که مانع فعالیت عادی می‌شد.»

اوج فعالیت رسانه‌ها درجنگ اخیر

پناهی مهم‌ترین نقطه اوج فعالیت رسانه‌ها را تشییع باشکوه شهدای جنگ دانست و افزود: «همکاران ما در مکان‌هایی مانند بهشت زهرا(س)، حرم حضرت عبدالعظیم و امام‌زاده صالح، مراسم تشییع پیکر شهدا را پوشش دادند و توانستند عظمت این شهدا را به مردم ایران و جهان نشان دهند.»

وی درباره تعامل رسانه‌ها نیز گفت: «همکاری با رسانه‌های شهرستانی ساختار منسجمی نداشت، اما در گروه‌های کاری و فضای همفکری، خصوصاً در حوزه‌هایی مانند اقتصاد، گفت‌وگوهایی درباره شیوه روایت و مدیریت بحران صورت گرفت. ما تلاش کردیم اطلاع‌رسانی‌مان طوری باشد که جلوی شایعه‌سازی را بگیرد و خودمان هم در دام شایعات نیفتیم.»

بلوغ رسانه‌ها در جنگ

پناهی تأکید کرد: «برای مثال، به این نتیجه رسیدیم که نباید فیلم لحظه اصابت را منتشر کنیم. خوشبختانه از روز دوم و سوم جنگ، بسیاری از رسانه‌ها و کانال‌ها به انتشار متن بسنده کردند و این نشانه بلوغ رسانه‌ای بود. البته در این میان رسانه‌های محدودی هم بودند که بی‌نام‌ونشان، برخلاف امنیت ملی عمل می‌کردند.»

وظیفه انسان‌رسانه‌ها در جنگ اخیر

سردبیر خبرگزاری آنا با اشاره به نقش شهروندان در فضای رسانه‌ای جنگ، اظهار داشت: «امروز هر شهروند، یک انسان رسانه است. در این ایام، وظیفه شهروندان، حمایت از نیروهای نظامی بود. بلاگرها در جهت افشای رفتارهای جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی فعال شدند و حضور مردم در فضای مجازی و حقیقی، پشتیبانی ارزشمندی برای جبهه مقاومت بود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب