آییننامه جدید رتبهبندی معلمان تا مهرماه نهایی میشود؛ تحول بنیادین در ارتقای کیفیت آموزشی

به گزارش خبرنگار آنا، در حالی که نظام آموزشی کشور همواره به دنبال راهکارهایی برای ارتقای کیفیت و انگیزه معلمان بوده، خبر تدوین آییننامه جدید رتبهبندی معلمان گامی نویدبخش و تحولآفرین به شمار میرود. علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگویی صریح و روشن با خبرگزاری آنا اعلام کرد که فرآیند رتبهبندی معلمان پس از گذشت دوره تثبیت، وارد مرحله ارتقاء شده و آییننامهای نوین و کارآمد با محوریت «کیفیت» و «مدارک تحصیلی» در آستانه نهایی شدن است. این حرکت، نویدبخش تغییر ساختاری است که میتواند به شکلی بنیادین، مسیر ارتقای حرفهای معلمان را متحول کرده و سطح آموزش کشور را به طور چشمگیری ارتقا دهد.
آییننامه جدید رتبهبندی معلمان تا مهرماه نهایی میشود؛ تحول بنیادین در ارتقای کیفیت آموزشی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از تدوین و نهایی شدن آییننامه جدید رتبهبندی معلمان خبر داد. آییننامهای که قرار است جایگزین نسخه قبلی شود و تحولی اساسی در نحوه ارتقای معلمان و ارزیابی کیفیت آموزشی ایجاد کند. بر اساس این طرح، رتبهبندی معلمان به مرحله جدیدی رسیده و پس از رفع ابهامات و اصلاحات، تا پیش از اول مهرماه به تصویب دولت خواهد رسید و مبنای عمل در سال تحصیلی جدید قرار میگیرد.
رتبهبندی معلمان؛ از تثبیت به ارتقاء
فرهادی، ضمن اشاره به گذر دوره تثبیت رتبهبندی معلمان گفت: زمان چهار سال برای معلمان مناطق روستایی و پنج سال برای مناطق دیگر سپری شده است و اکنون با آییننامه جدید، بحث ارتقای رتبه در دستور کار قرار دارد.
وی توضیح داد که در دوره قبل، معلمان فرصت داشتند طی این مدت تقاضای ارتقاء رتبه کنند، اما اکنون با اتمام این دوره، فرآیند رتبهبندی به مرحلهای رسیده که بیشتر بر ارتقاء و اصلاحات متمرکز است. آییننامه جدید رتبهبندی بر مبنای اصلاح آییننامه قبلی تدوین شده و قرار است کارگروههای تخصصی برای رفع ایرادات آن تشکیل شده است.
جلسات تخصصی و کارگروههای اصلاح آییننامه
فرهادی تأکید کرد که متن آییننامه به دولت ارائه شده و در کمیسیون مدیریت و سرمایه انسانی دولت نیز مطرح شده است. وی افزود: جلسات متعددی برای بررسی ایرادات و ابهامات آییننامه برگزار شده و کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده تا نواقص را برطرف کنند. این روند اصلاحی، نشاندهنده جدیت مسئولان در پیشبرد دقیق و جامع رتبهبندی معلمان است. «پس از رفع ابهامات، آییننامه مجدداً به دولت ارائه میشود تا تا قبل از مهرماه نهایی و مبنای عمل قرار گیرد.
تأثیر رتبهبندی جدید بر معلمان تازهوارد و معلمان فعلی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه اجرای آییننامه جدید گفت: معلمان تازه وارد که به آموزش و پرورش میپیوندند، براساس این آییننامه جدید رتبه دریافت میکنند.
وی با اشاره به تفاوت اصلی آییننامه قبلی و جدید توضیح داد: در آییننامه قبلی، معلم باید برای بدو ورود مدارک تحصیلی خود را ارائه میداد تا رتبه بگیرد، اما اکنون، به محض ورود و داشتن مدرک کارشناسی، رتبه مربی آموزشیار به او تعلق میگیرد.»
فرهادی در ادامه افزود: رتبههای بالاتر برای کسانی که مدرک دکتری دارند یا به عنوان اعضای هیات علمی استخدام میشوند، مشابه نظام ارتقاء در وزارت علوم است که پس از طی مراحل استخدامی، در رتبههای استادیار و بالاتر قرار میگیرند.
هیأت ممیزه رتبهبندی؛ بازوی تخصصی و آموزشی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره نقش هیات ممیزه رتبهبندی نیز توضیح داد: این هیات شامل تمام معاونین آموزشی و پژوهشی در ستاد و استانهاست که نظرشان صائب و قطعی است.
وی تأکید کرد که مسائل اجرایی و پیگیریهای مربوط به رتبهبندی توسط مرکز نیروی انسانی انجام میشود، اما تصمیمگیریها در این هیات تخصصی با رویکرد آموزش و پرورشی صورت میگیرد. این ساختار تخصصی تضمین میکند که فرآیند رتبهبندی با دقت، عدالت و در جهت ارتقاء کیفیت آموزش دنبال شود.
محورهای کلیدی آییننامه جدی؛ مدارک و کیفیت
فرهادی دو موضوع مهم که در آییننامه جدید مورد تأکید قرار گرفته را معرفی کرد: یکی بحث مدارک تحصیلی و دیگری بحث کیفیت عملکرد معلمان است.
وی با خوشبینی درباره کیفیت در آییننامه جدید گفت: در این نسخه، کیفیت به خوبی دیده شده و نقش مهمی در تعیین رتبه معلمان ایفا میکند.
این نکته مهمی است که نشان میدهد رتبهبندی فقط بر اساس مدارک نیست، بلکه توانمندیهای عملی، آموزش مستمر و کیفیت تدریس نیز در نظر گرفته میشود؛ رویکردی که میتواند تاثیر مثبت و بلندمدتی بر نظام آموزشی کشور داشته باشد.
نگاه کلان؛ ارتقای کیفیت آموزش با رتبهبندی نوین
رتبهبندی معلمان از جمله مهمترین ابزارهای ارتقای کیفیت نظام آموزشی است. در سالهای گذشته، این طرح با چالشها و نقدهای متعددی مواجه بوده است؛ از طولانی شدن فرآیندها تا ناتوانی در پوشش عدالت آموزشی و کیفیت واقعی معلمان.
با توجه به توضیحات سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، به نظر میرسد این بار قرار است با اصلاحات عمیق و تمرکز ویژه بر کیفیت، نقشه راه جدیدی برای ارتقاء معلمان و در نتیجه کیفیت آموزش در کشور ترسیم شود. این سیاست جدید اگر با دقت، شفافیت و حمایتهای لازم اجرا شود، میتواند انگیزههای حرفهای معلمان را افزایش دهد و نقش اساسی در تربیت نسلی توانمند ایفا کند.
فرهادی به صراحت اعلام کرد که این آییننامه جدید به محض تصویب در هیأت وزیران، مبنای عمل در آموزش و پرورش خواهد بود و همه معلمان اعم از تازهوارد و کسانی که در مرحله ارتقاء هستند، تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت. در روزهای پیش رو، انتظار میرود با تکمیل اصلاحات و تصویب نهایی، شاهد تحولی مثبت در ساختار رتبهبندی معلمان و همچنین بهبود مستمر کیفیت آموزش در کشور باشیم.
انتهای پیام/