عدم اهتمام دستگاههای مسئول، آتش به جان خودروها انداخت

به گزارش خبرنگار آنا، مسئله آتشسوزی خودرو یکی از چالشهای مهم ایمنی در کشور به حساب میآید.
از این قبیل حوادث بارها در کشورمان به وقوع پیوسته و همواره لزوم مجهز شدن خودروها به کپسولهای خاموشکننده را یادآوری میکند.
در هفتهای که گذشت ۲ حادثه آتشسوزی خودرو که منجر به فوت سرنشینانش شد در کشور به وقوع پیوست؛ یکی از این حوادث دلخراش شب گذشته در کمربندی دوم تهران رخ داد که محسن ترکمن، فرمانده عملیاتی حاضر در محل حادثه اینگونه گزارش میدهد:
«قبل از رسیدن به محل حادثه، شعلههای آتش از دور نمایان بود. زمانی که به محل رسیدیم، مشاهده کردیم که یک دستگاه خودروی سواری پراید به دلیل نامعلومی دچار آتشسوزی شده و کاملاً شعلهور است.»
وی با ابراز تأسف عمیق اعلام کرد که متأسفانه ۲ تن از سرنشینان خودرو که در داخل آن حضور داشتند بر اثر شدت آتشسوزی، جان خود را از دست دادند.
چنین حادثه مشابهی نیز ۵ روز قبل در آزادراه تهران-قم واقع در حوالی خروجی شهرک واوان به وقوع میپیوندد؛ در این حادثه نیز یک دستگاه خودروی ۲۰۶ به دلایل نامعلومی از مسیر اصلی منحرف و پس از برخورد با بلوکهای نیوجرسی کنار بزرگراه، واژگون شد و آتش گرفت بر اثر این حادثه نیز پیکر سوخته و بیجان یک مرد با هویت نامعلوم در داخل خودرو رویت شد.
حوادث مشابه این چنینی در طول ماهها و سالهای گذشته بارها رخ داده و سادهترین راهکار جلوگیری از وقوع فوتی در این حوادث، وجود کپسولهای آتشنشانی در داخل خودروها است.
قابل ذکر است که این امر بارها توسط آتشنشانی و سخنگوی این سازمان به نهادهای مسئول تذکر داده شده بود اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه رخ نداده و پیدرپی شاهد فوت سرنشینان خودرو به دلیل آتشسوزی وسیله نقلیهشان بر اثر تصادف هستیم.
تکرار چنین این حوادث دلخراشی در کشورمان سبب شد تا خبرنگار آنا پیگیر آخرین وضعیت نصب خاموش کنندهها در خودرو شود و در همین رابطه جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتشنشانی در گفتوگو با آنا به تشریح این موضوع بپردازد.
مطالبه کردیم ولی به جایی نرسیده
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران، در گفتوگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه موضوع نصب خاموشکننده در خودروها یکی از مطالبات همیشگی آتشنشانی بوده، اظهار داشت: متأسفانه هیچگونه نظارت مؤثری در این زمینه وجود ندارد. بارها درخواست دادیم که خودروها در زمان تولید یا شمارهگذاری به خاموشکننده دستی مجهز شوند، اما این مسئله هنوز در دستور کار جدی قرار نگرفته است.
او با اشاره به اینکه بسیاری از خودروهای معتبر دنیا به صورت استاندارد به سیستمهای خاموشکننده مجهز هستند، گفت: در ایران هنوز این فرهنگ جا نیفتاده و حتی خودروسازان داخلی هم تمایلی به این موضوع نشان نمیدهند، در حالی که بارها شاهد حوادثی بودهایم که خودروها در اثر برخورد ساده با موانعی مانند گاردریل، درخت، یا تیر برق دچار حریق شدهاند و سرنشینان جان خود را از دست دادهاند.
عدم ایمنی خودروها، نمک روی زخممان شده
ملکی افزود: در بسیاری از این موارد، سرنشینان در خودرو محبوس میشوند و اگر حتی یک خاموشکننده دستی در خودرو بود، احتمال نجات آنها بسیار بیشتر بود. بحث تنها نبود خاموشکننده نیست، بلکه ضعف ایمنی برخی خودروها و عدم مقاومت آنها در برابر ضربه نیز باید بهطور جدی بررسی شود.
سخنگوی آتشنشانی به جلسهای که در نزدیکی عید نوروز با حضور نمایندگان خودروسازیها، دستگاه قضایی، وزارت صمت و دیگر نهادهای مرتبط برگزار شد اشاره کرد و گفت: در آن جلسه نیز بر لزوم اجرای این موضوع تأکید شد، اما تا امروز هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته است. بارها حوادثی از جمله آتشسوزی اتوبوسها را داشتهایم که منجر به فوت چندین نفر شده، اما باز هم پیگیریهای ما بینتیجه مانده است.
به مطالبهگری رسانهها نیاز داریم
وی در پایان با بیان اینکه رسانهها میبایست با انعکاس گسترده این مطالبه، آن را به یک خواست عمومی تبدیل کنند گفت: ما به کمک رسانهها نیاز داریم تا این موضوع به مطالبه جدی مردم تبدیل شود و خودروسازان و نهادهای مسئول را وادار به پاسخگویی کند. بحث، صرفاً فنی نیست؛ این یک موضوع کاملاً انسانی و مربوط به نجات جان انسانهاست.
انتهای پیام/