تأکید معاون اول رئیسجمهور بر ارتقای آموزشهای فنی و حرفهای

به گزارش خبرگزاری آنا امروز سهشنبه ۷ مرداد، «همایش ملی مهارت» با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور، احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و جمعی از مسئولان کشوری در مجتمع فرهنگی تلاش وزارت تعاون برگزار شد.
در ادامه این مراسم، محمدرضا عارف با اشاره به اهمیت نامگذاری هفته ملی مهارت، گفت: اینگونه مناسبتها دو کارکرد مهم دارند نخست ارزیابی عملکرد یکساله در آن حوزه و سنجش میزان تحقق اهداف و دوم تقدیر از فعالان آن عرصه است.
وی آموزشهای فنی و حرفهای را از دو منظر برای کشور بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: پس از انقلاب فرهنگی و تربیت نیروی متخصص بهویژه در بخش صنعت از اولویتها بود، زیرا نیروی انسانی آن زمان بیشتر در حوزه مونتاژ فعال بود و لازم بود مهارتهای فنی در آنها تقویت شود که در ادامه مشخص شد که این آموزشها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان نخبه تمایلی به ورود به این حوزهها نداشتند و در همین راستا اقدامات متعددی برای ارتقای آموزشهای فنی صورت گرفت.
عارف با اشاره به شکلگیری مراکز علمی و کاربردی اظهار کرد: با وجود تلاشها در ابتدا نتوانستیم تغییر محسوسی ایجاد کنیم چراکه امکانات لازم برای اشتغال فارغالتحصیلان فنی فراهم نبود. به همین دلیل تصمیم به تأسیس مراکز علمی کاربردی گرفته شد تا مسیر ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای این دانشآموزان فراهم و جایگاه این رشتهها تقویت شود.
معاون اول رئیسجمهور همچنین بر اهمیت نقش اساتید در آموزشهای فنی و حرفهای تأکید کرد و گفت: مدرسان این حوزه باید از صلاحیتهای لازم برخوردار باشند که امروز توسعه آموزشهای مهارتی دغدغهای فراتر از دولت است و همه نهادها باید در آن مشارکت کنند که در این مسیر، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ضروری است چرا که در رویدادهایی مانند جنگ ۱۲ روزه توانمندیهای این بخش درخشش چشمگیری داشت.
وی در ادامه به پیشرفت فناوری در چهار دهه اخیر اشاره کرد و گفت: رشد فناوری در برخی موارد حتی از رشد علم پیشی گرفته و این موضوع جای نگرانی دارد، زیرا فناوری باید حاصل دانش باشد هنوز بسیاری از اندیشمندان درباره اینکه آیا مسیر کنونی فناوری به نفع بشریت است یا خیر تردید دارند.
عارف با اشاره به سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور تأکید کرد: باید در حوزه فناوریهای نوظهور جایگاه برتر جنوبغرب آسیا را بهدست آوریم این هدف صرفاً با اتکا به متخصصان نظری دانشگاهها محقق نمیشود، بلکه نیاز به نقشآفرینی جدی فناوران داریم و امروز در جهان سهم فناوران قابل قیاس با دانشمندان نیست و ما باید تلاش کنیم در این عرصه از کشورهای پیشرفته عقب نمانیم.
وی افزود: در دوران انقلاب صنعتی چهارم نقش فناوران حتی از دانشمندان هم پررنگتر شده است. با این حال رشد فناوری در برخی بخشها میتواند تهدیدآمیز باشد و علم باید در خدمت بهرهبرداری انسانی از فناوری قرار گیرد.
معاون اول رئیسجمهور بر لزوم استفاده از ابزارهای نوین برای پیشبرد برنامههای توسعهای کشور تأکید کرد و گفت: فرهنگ بهرهگیری از فناوری باید در جامعه نهادینه شود و جوانان به اهمیت رشتههای فناورانه در خدمترسانی به مردم آگاه شوند.
عارف بازار کار رشتههای فناورانه را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: عملاً هیچ نیروی متخصص فناور در کشور بیکار نیست و درآمدهای آنها نیز مشخص است. به نظر میرسد آموزشهای فنی و حرفهای توانستهاند عقبماندگیهای گذشته را جبران کرده و اکنون نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.
وی با بیان اینکه کشور در بسیاری از حوزهها در وضعیت گذار قرار دارد، گفت: در صنعت نیز از وابستگی به خوداتکایی رسیدهایم و باید در تمام عرصهها به استقلال برسیم. با این حال ارتباط مستمر با دنیای علمی و فناوری ضروری است. خوشبختانه جوانان ما در عرصههای مختلف علمی و فناورانه میدرخشند و از نظر تعداد دانشمندان و فناوران، سهمی فراتر از جمعیت خود در سطح جهان داریم.
وی خاطرنشان کرد: مهارتآموزی یکی از دغدغههای اصلی کشور طی چهار دهه گذشته بوده و در اسناد بالادستی از جمله سند چشمانداز ۲۰ ساله نیز بر آن تأکید شده است. در سالهای اخیر، محور اغلب شعارهای سال نیز تولید بوده که در بطن خود به فناوری و مهارتآموزی اشاره دارد.
عارف یادآور شد: در برنامههای توسعه بخشی از رشد اقتصادی از محل بهرهوری پیشبینی شده است. در برنامه هفتم سهم بهرهوری از رشد ۸ درصدی اقتصاد حدود ۳۰ درصد است و آموزشهای مهارتی نقش مهمی در تحقق این هدف دارند. اگرچه در جهان، مهارتآموزی بهطور میانگین موجب بهبود ۳ درصدی بهرهوری میشود حتی برای تحقق ۲ درصد از این هدف نیز باید به این آموزشها توجه ویژه شود. در این میان، سازمان آموزش فنی و حرفهای نقش مهمی در ارتقای مهارتها، اشتغال، رفاه و تولید ثروت ایفا میکند.
انتهای پیام/