در تصادف عابر پیاده در بزرگراه‌ها چه کسی مقصر است؟

در تصادف عابر پیاده در بزرگراه‌ها چه کسی مقصر است؟
یکی از شایع‌ترین حوادثی که در کشور رقم می‌خورد تصادف خودروها با عابرین پیاده به دلیل عبور غیرمجاز آنها از عرض بزرگراه است. رئیس اداره تصادفات پایتخت از چگونگی در تشخیص سهم تقصیر در این تصادفات می‌گوید.

به گزارش خبرنگار آنا، فرض کنید در یک شب تاریک در بزرگراه همت مشغول رانندگی هستید که ناگهان عابر پیاده‌ای را در فاصله ۱۰۰ متری‌تان می‌بینید، در این شرایط بدون شک تنها یک معجزه می‌تواند از وقوع یک حادثه فجیع جلوگیری کند.

از عمده‌ترین دلایل تصادفات در کشور، تردد غیرمجاز عابرین پیاده از عرض بزرگراه و آزادراه است. در این تصادفات، عابرین پیاده به دلایل مختلفی به وسط بزرگراه آمده و سرعت بالای خودروها سبب می‌شود تا رانندگان در مواجهه با آنها توانایی کنترل نداشته خودرو را نداشته و تصادف رقم بخورد که متاسفانه در اکثر موارد منجر به فوت افراد می‌شود.

به طور میانگین در هر هفته همین علت سبب می‌شود تا بیش از ۲ تصادف در بزرگراه‌های تهران رقم بخورد، کثرت این دسته از تصادفات در کشورمان سبب شد تا اقدامات پلیس راهور در این زمینه را بررسی کنیم. ‎‌‍

بر اساس قوانین جاری کشور، تردد عابر پیاده در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها ممنوع بوده و در صورت وقوع حادثه، در بسیاری از موارد سهم تقصیر به‌طور کامل متوجه عابر خواهد بود.

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، به بندهای قانونی اشاره و اقدامات پلیس در این زمینه را تشریح کرد. 

سرهنگ جوانبخت با بیان اینکه در اکثر بزرگراه‌ها برای تردد عابرین پیاده پل‌های هوایی با فواصل مناسب در نظر گرفته شده است گفت: در نزدیکی پل‌های عابر پیاده (در شعاع ۵۰ تا ۱۰۰ متری) اگر شخصی اقدام به عبور غیرمجاز از عرض بزرگراه کند، تا ۱۰۰ درصد سهم مقصر خواهد بود و راننده هیچ تقصیری در وقوع این تصادف ندارد.

رئیس اداره تصادفات پایتخت در این خصوص ادامه داد: در بسیاری از موارد برخی افراد حتی با وجود پل عابر پیاده مکانیزه در نزدیکی‌شان ترجیح می‌دهند برای چند ثانیه سریع‌تر رسیدن به مقصدشان، از شمشادها و نرده‌های واقع در عرض بزرگراه عبور کنند که در بسیاری از موارد این عمل خطرناک منجر به فوت می‌شود.

البته قابل ذکر است که برخی دیگر از این تصادفات با وجود اینکه عابر پیاده تردد غیرمجاز از عرض بزرگراه داشته، ممکن است راننده نیز به دلیل تخلفاتش سهم تقصیر دریافت کند.

سرهنگ جوانبخت در این باره گفت: در برخی از تصادفات، گاهی راننده سهم تقصیر دریافت می‌کند؛ مثلاً اگر سرعت مجاز را رعایت نکرده باشد یا تست الکل وی مثبت باشد، حتی اگر عابر از زیر پل رد شده باشد، راننده درصدی از تقصیر را برعهده خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت فوت عابر، خسارت و دیه فرد از چه کسی دریافت می‌شود، اظهار کرد: در بحث دیه فرد فوت شده، دادگاه تصمیم‌گیر نهایی است و پرونده با تشکیل دادگاه پیگیری می‌شود و قاضی بر اساس نظر کارشناسی و شواهد موجود حکم صادر می‌کند، پلیس تنها به جریمه و اعمال قانون فرد متخلف بسنده خواهد کرد.

گفتنی است که در برخی از این تصادفات برخی ارگان‌های دولتی از جمله شهرداری به دلیل نقص‌های موجود در برخی از قسمت‌های بزرگراه‌ها مقصر شناخته می‌شوند.

برای مثال، نقاط حادثه‌خیز که روشنایی کافی در شب ندارند و چندین تصادف در آن‌ها تکرار شده‌اند، بررسی و به شهرداری گزارش می‌شود. در صورت عدم رفع نقص، شهرداری یا پیمانکار مربوطه در دادسرا احضار شده و پاسخ‌گو خواهند بود.

سرهنگ جوانبخت با تایید این خبر گفت: بر اساس بندهای قانونی و تبصره‌های موجود، اگر کارشناس تصادف به این نتیجه برسد که یک سازمان یا ارگان به وظایف خود در حوزه ایمنی راه‌ها به‌درستی عمل نکرده و این کوتاهی منجر به تصادف شده، سهم تقصیر را به آن دستگاه اختصاص خواهد داد.

رئیس اداره تصادفات تهران در پایان تأکید کرد: پلیس راهور از ابزارهای قانونی برای مطالبه‌گری به‌ویژه در زمینه حقوق شهروندان استفاده می‌کند. اگر تعامل با دستگاه‌ها پاسخ ندهد، حتماً از ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حق مردم استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب