08:00 04 / 05 /1404

انقلاب در سلامت باروری با محصول دانش‌بنیان و هوشمند ایرانی + فیلم

انقلاب در سلامت باروری با محصول دانش‌بنیان و هوشمند ایرانی + فیلم
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: گجت هوشمند طراحی‌شده و ساخت این شرکت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تشخیص باروری مردان را آسان کرده و با کاهش هزینه‌ها و حفظ حریم خصوصی، گامی بزرگ در حمایت از سلامت خانواده و سیاست‌های جمعیتی کشور برمی‌دارد.

خبرگزاری آنا؛ حسین واثقی دودران مدیرعامل و بنیان‌گذار یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا از تحولات چشمگیر در حوزه فناوری سلامت می‌گوید. او که فعالیت خود را از دوران دانشجویی با تمرکز بر تلفیق مهندسی و علوم پزشکی آغاز کرده با راه‌اندازی این شرکت در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، محصولی نوآورانه ارائه کرده است.

این محصول «گجت هوشمند» با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، راهکاری نوین برای تشخیص باروری مردان و زنان ارائه می‌دهد و نه‌ فقط نیاز‌های زوج‌های ایرانی را برآورده می‌کند؛ بلکه ظرفیت ارزآوری و رقابت در بازار‌های جهانی را دارد.

معرفی فناوری نوین به بازار و جلب اعتماد مصرف‌کنندگان نیازمند استراتژی‌های بازاریابی هوشمندانه و صرف هزینه برای فرهنگ‌سازی است که گاهی به دلیل جلو بودن محصول از بازار باعث افتادن در تله اقیانوس آبی می‌شود

واثقی‌دودران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا به تشریح چگونگی راه‌اندازی شرکت و دستاوردها و محصولات آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: ابتدا اطلاعاتی از خودتان ارائه دهید.

واثقی‌دودران: مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اردبیل ، دانش‌آموخته فیزیولوژی تولید مثل و علاقه‌مند به مباحث سلامت دیجیتال هستم. فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه خود را از دوران تحصیل و با تمرکز بر نیاز‌های حوزه سلامت آغاز کردم. علاقه زیادی به تلفیق دانش مهندسی با علوم پزشکی داشتم و همین علاقه زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌های نوآورانه و در نهایت، راه‌اندازی شرکتی دانش‌بنیان با هدف تولید محصولات فناورانه در حوزه سلامت و باروری شد.

ساخت و تجاری‌سازی «دستگاه تشخیص باروری مردان در خانه مبتنی بر هوش مصنوعی»

آنا: درباره شرکت دانش‌بنیان و زمینه کاری آن توضیح دهید.

واثقی‌دودران: شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل مستقر است. هسته اولیه شرکت با ایده محوری «طراحی و ساخت گجت‌های پوشیدنی هوشمند در حوزه سلامت» شکل گرفت. این ایده پس از تحقیقات گسترده و شناسایی خلأ موجود در بازار داخلی برای ابزار‌های دقیق و کاربرپسند تشخیص باروری به سمت توسعه محصولی مشخص هدایت شد.

گجت هوشمند ایرانی؛ انقلابی در سلامت باروری زوج‌ها

شرکت اکنون با تکیه بر دانش فنی تیمی از متخصصان مهندسی پزشکی، هوش مصنوعی و علوم پزشکی، موفق به ساخت و تجاری‌سازی «دستگاه تشخیص باروری مردان در خانه مبتنی بر هوش مصنوعی» شده است. 

آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده است و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

واثقی‌دودران: فعالیت رسمی از حدود سال ۱۳۹۸ آغاز شد. از آن زمان تاکنون، مسیر پرچالشی طی شده که به موفقیت‌ها و دستاورد‌های قابل توجهی منجر شده است. نخستین و مهم‌ترین دستاورد، ساخت موفق نمونه اولیه گجت تشخیص باروری «اسپو» بود که صحت عملکرد آن در محیط آزمایشگاهی به اثبات رسید.

پس از ارزیابی‌های فنی و علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت موفق به کسب عنوان«دانش‌بنیان» شد که این امر مهر تأییدی بر نوآوری و سطح فناوری محصول بود. این شرکت و محصول آن در رویداد‌ها و جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی، جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، جایزه البرز، جشنواره بین المللی اختراعات خیام و ... موفق به کسب رتبه‌های برتر شده است.

رساندن محصول به مرحله تولید نیمه‌صنعتی و آمادگی برای ورود به بازار، یکی از کلیدی‌ترین دستاورد‌های این مجموعه محسوب می‌شود.

تشخیص باروری زنان با استفاده از تحلیل بزاق دهان

آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات شرکت دانش‌بنیان شما چیست؟

واثقی‌دودران: زمینه اصلی فعالیت شرکت، حوزه «فناوری‌های سلامت»(Health-tech) بوده و محصول شاخص شرکت، «گجت تشخیص باروری در خانه» است.

اسپو (SPOO) یک آزمایشگاه کوچک باروری است که به مردان اجازه می‌دهد تا کیفیت اسپرم خود را با دقت بالا و در حریم خصوصی منزل خود ارزیابی کنند. این گجت نوآورانه با ترکیب فناوری لنز‌های پیشرفته و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، جایگزینی مدرن برای آزمایش‌های اسپرموگرام سنتی در آزمایشگاه‌ها محسوب می‌شود و فرآیند بررسی باروری مردان را متحول می‌کند.

گجت هوشمند ایرانی؛ انقلابی در سلامت باروری زوج‌ها

در حال کار روی تشخیص باروری زنان با استفاده از تحلیل بزاق دهان و بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای مشخص کردن دقیق‌ترین روز‌های باروری بانوان (پنجره باروری) نیز هستیم. هدف این بوده تا با بررسی تغییرات هورمونی منعکس شده در بزاق، کاربران را از نزدیک شدن به زمان تخمک‌گذاری مطلع کنیم. این روش جایگزینی دقیق‌تر و آسان‌تر برای روش‌های سنتی و کیت‌های ادراری موجود در بازار است. 

آنا: آیا شرکت متبوع شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟

واثقی‌دودران: بله، شرکت به عنوان واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، برای دفتر کار به دانشگاه اجاره پرداخت می‌کند و به این شیوه در مدل همکاری خود با دانشگاه در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای نقش دارد.

سعی ما این بوده در حوزه آموزش مهارت‌های کسب و کار و ایجاد شبکه‌ای از استعداد‌های جوان در حوزه سلامت دیجیتال با دانشگاه همکاری کرده و با تربیت نیروی انسانی به رشد کمی و کیفی واحد‌های دانشگاهی برای حصول سود بیشتر کمک کنیم. این مدل همکاری، یک الگوی موفق از تبدیل علم به ثروت و ایجاد درآمدزایی پایدار برای دانشگاه از محل فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه است.

تشخیص آسان و سریع، گامی حیاتی در درمان موفق ناباروری

آنا: محصول شرکت چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند.

در حال کار روی تشخیص باروری زنان با استفاده از تحلیل بزاق دهان و بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای مشخص کردن دقیق‌ترین روز‌های باروری بانوان (پنجره باروری) هستیم

واثقی‌دودران: محصول شرکت (گجت) در حوزه فناوری‌های جمعیتی و فرزندآوری یک محصول راهبردی محسوب می‌شود. حدود ۲۰ درصد زوجین در کشور با مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند. تشخیص زودهنگام ناباروری مردان و تشخیص دقیق زمان تخمک‌گذاری، یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای افزایش شانس بارداری طبیعی است. اسپو این فرآیند را با دقت بالا و در محیط خانه برای زوجین تسهیل می‌کند.

در بسیاری از مناطق دور از مرکز و شهر‌های کوچک، دسترسی به آزمایشگاه‌های تخصصی باروری محدود است. این گجت، تشخیص اولیه را برای همگان، صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی، ممکن و دسترس‌پذیر می‌کند. مراجعه مکرر به آزمایشگاه، پرداخت ویزیت پزشک و هزینه‌های جانبی، بار مالی سنگینی را به زوجین تحمیل کرده است؛ اما این محصول با کاهش نیاز به مراجعات آزمایشگاهی به طور قابل توجهی هزینه‌های کلی فرآیند تشخیص را کاهش می‌دهد.

دریافت نتیجه آزمایش از آزمایشگاه‌ها معمولاً چند روز طول می‌کشد. این دوره انتظار برای زوجینی که تحت فشار روانی هستند، بسیار پراسترس است. گجت هوشمند در عرض چند دقیقه نتیجه را ارائه می‌دهد و به شروع سریع‌تر اقدامات بعدی کمک می‌کند.

محصول به مردان اجازه می‌دهد تا نقش فعال‌تری در سلامت باروری خود ایفا کنند. آنها می‌توانند به صورت دوره‌ای و منظم کیفیت اسپرم خود را بسنجند به‌ویژه اگر در حال تغییر سبک زندگی (ورزش، رژیم غذایی) یا تحت درمان برای بهبود باروری هستند. گجت این امکان را فراهم می‌آورد که فرآیند حساس و شخصی تشخیص باروری در محیط امن و خصوصی خانه انجام شود.

فراتر از فواید فردی، تولید و استفاده از چنین فناوری‌ به اهداف و نیاز‌های کلان کشور نیز پاسخ می‌دهد. با توجه به اینکه حدود نیمی از موارد ناباروری به عامل مردانه مرتبط است، تشخیص آسان و سریع این عامل، گامی حیاتی در راستای درمان موفق ناباروری و حمایت از فرزندآوری زوجین است. این محصول مستقیماً به تحقق اهداف مرتبط با سیاست‌های جمعیتی کشور کمک می‌کند.

با انجام تست‌های اولیه در خانه از مراجعات غیرضروری به کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها کاسته می‌شود. این امر باعث می‌شود منابع نظام سلامت (متخصصان و تجهیزات) برای موارد پیچیده‌تر و ضروری‌تر آزاد شوند و کارایی کل سیستم افزایش یابد.

طراحی و تولید یک گجت پزشکی پیشرفته (High-tech) در کشور، نشان‌دهنده توانمندی نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است. این امر به رشد اقتصاد مبتنی بر دانش، ایجاد اشتغال برای متخصصان و کاهش وابستگی به واردات تجهیزات پزشکی گران‌قیمت کمک می‌کند.

ناباروری یک مشکل جهانی است. یک محصول دقیق، کاربرپسند و مقرون‌به‌صرفه مانند محصول شرکت ظرفیت بالایی برای صادرات به کشور‌های منطقه و سایر نقاط جهان دارد که می‌تواند منجر به ارزآوری قابل توجه و تقویت جایگاه ایران در بازار جهانی فناوری‌های سلامت (Health Tech) شود.

به طور خلاصه، اسپو یک نمونه موفق از حل یک مشکل واقعی مردم با استفاده از فناوری روز است که همزمان با بهبود کیفیت زندگی افراد در مسیر تحقق اهداف استراتژیک اقتصادی و اجتماعی کشور نیز گام برمی‌دارد.

گجت هوشمند ایرانی؛ انقلابی در سلامت باروری زوج‌ها

آنا: نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را بیان کنید.

واثقی‌دودران: مسیر تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی با دو چالش جدی روبه‌روست. تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذار برای ایده‌های فناورانه در شرکت‌های نوپا برای تولید انبوه، بازاریابی و توسعه محصول نیازمند سرمایه‌های قابل توجهی است.

جذب سرمایه‌گذار خطرپذیر که اهمیت و ظرفیت محصولات فناورانه را درک کند، یکی از بزرگترین چالش بوده؛ فرهنگ‌سازی و بازاریابی نیز چالش بعدی است. معرفی فناوری نوین به بازار و جلب اعتماد مصرف‌کنندگان نیازمند استراتژی‌های بازاریابی هوشمندانه و صرف هزینه برای فرهنگ‌سازی است که گاهی به دلیل جلو بودن محصول از بازار باعث افتادن در تله اقیانوس آبی نیز می‌شود. 

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با ماموریت خود داشته‌اید؟ و انتظارتان از مسئولان چیست؟

واثقی‌دودران: دانشگاه با فراهم آوردن بستر اولیه، نقش مهمی در بزرگ شدن آن داشته است. ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دانشگاه می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی شرکت‌های نوپا را در مراحل بعدی مرتفع کند.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

واثقی‌دودران: ایجاد فضای کار اشتراکی استاندارد، ایجاد یک بستر دیجیتال برای ارتباط فناوران با سرمایه‌گذاران و برگزاری رویداد‌های منظم ارائه به سرمایه‌گذار می‌تواند موجب پویایی مراکز رشد شود. 

آنا: و سخن آخر.....

واثقی‌دودران: نکته قابل ذکر نهایی، اهمیت استراتژیک حمایت از فناوری‌ها در راستای سیاست‌های کلی جمعیت و حمایت از خانواده است.

محصول دانش‌بنیان شرکت، نمونه‌ای بارز از به‌کارگیری دانش روز (هوش مصنوعی) برای حل یک مسئله واقعی و مهم اجتماعی است.

موفقیت شرکت‌ها نه فقط یک دستاورد اقتصادی؛ بلکه گام مؤثر در راستای افزایش نرخ باروری، سلامت خانواده و تحقق شعار«ما می‌توانیم» با تکیه بر توان نخبگان داخلی است. این مسیر نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه‌گذاری روی مراکز رشد خود، می‌تواند نقش کلیدی در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور ایفا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب