حجت‌الاسلام خادمیان در گفت‌وگو با آنا 

از طوعه تا طهرانچی؛ وراثت فکری عاشورایی چگونه انسان را بالا می‌برد؟

از طوعه تا طهرانچی؛ وراثت فکری عاشورایی چگونه انسان را بالا می‌برد؟
یک خطیب تهرانی گفت: شهادت دانشمندانی چون مرحوم دکتر طهرانچی نشان داد که انسان می‌تواند دانشمند هسته‌ای باشد، اما فرزند مجالس امام حسین (ع) باقی بماند و رستگار شود.

حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان رئیس انجمن علمی فقه مقارن جامعه‌المصطفی‌العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، به تحلیل ریشه‌ای از تمایز ملت‌ها و انسان‌ها پرداخت و با ارجاع به آموزه‌های قیام عاشورا، نسبت انسان و جامعه را با وراثت فکری و شباهت رفتاری تبیین و تأکید کرد:  رمز ماندگاری ملت‌هایی همچون ایران، در تکرار اندیشه و رفتار اهل‌بیت (ع) و به‌ویژه امام حسین (ع) نهفته است.

معیار تمایز انسان‌ها در میدان فکر و رفتار است

حجت‌الاسلام خادمیان با اشاره به مبنای قرآنی تمایز انسان‌ها بیان داشت: برترین شاخصه تمایز انسان با دیگران در معیارسنجی، وراثت فکری و شباهت رفتاری است؛ بدین معنا که آدمی باید ملاحظه کند در میدان فکر، وارث چه اندیشه‌ای است و در حوزه رفتار و عمل، شبیه چه شخصیت‌هایی است.

فرزندان آدم دو دسته‌اند؛ وارثان نیکان و تکرارکنندگان ستمکاران

وی افزود: اینجاست که فرزندان آدم و حوا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی وارث فکری خوبان‌اند و بعضی وارث فکری پلیدان. رفتاری برخی، شبیه نیکوکرداران و رفتار برخی دیگر، تکرار ستمکاران است.

قیمت انسان با فکر و رفتار سنجیده می‌شود

رئیس انجمن علمی فقه مقارن جامعه‌المصطفی‌العالمیه ابراز داشت: فکر و رفتار، حقیقتی است که ارزش و قیمت انسان را تعیین و عیان می‌سازد.

طوعه، کنیز خاندان قاتلان اهل‌بیت چگونه به عزت رسید؟

وی با اشاره به نمونه‌ای تاریخی ادامه داد: طوعه رضوان‌الله‌علیها، با آنکه در دوره‌ای از زندگی خود، کنیز اشعث بن قیس و خانواده‌اش بود و همسری داشت به نام اُسید بن مالک، اما چون وارث فکری آل‌الله بود و در رفتار، خود را شبیه عصمت‌الله‌الکبری، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها کرد، به مرتبه‌ای از عزت و عظمت رسید.

یک خانواده، قاتل سه امام؛ اما یک زن، وارث مکتب فاطمی

حجت‌الاسلام خادمیان اظهار داشت: اشعث بن قیس، شریک در قتل حضرت امیرالمؤمنین(ع) بود؛ دخترش جعده، قاتل امام حسن (ع) و پسرش محمد، از قاتلان امام حسین (ع) بود. طوعه، کنیز این خانواده بود. همسرذاو اُسید بن مالک هم از غارتگران کربلا بود. با این‌حال، طوعه با تفکری متفاوت، حامی نائب امام زمان خود شد.

راز عزت ملت ایران در وراثت از قرآن و عترت است

وی گفت: ملت ایران اسلامی، با وراثت فکری از قرآن و عترت و تکرار رفتار اهل حق، به عزت و پیروزی رسیده است.

امام حسین (ع): من تکرار سیره پیامبر و امیرالمؤمنین هستم

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام حسین (ع) فرمود: من به سیره جدم و پدرم عمل می‌کنم. این یعنی من وارث فکر خاتم‌الانبیا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام هستم و تکرارکننده سیره آنانم. این رمز ماندگاری حسین‌بن‌علی است و هر کس مثل ملت ایران، وارث چنین اندیشه‌ای باشد، ماندگار و پیروز خواهد بود.

خطبه دوم عاشورا و شناسایی نسب فکری دشمنان

وی به خطبه دوم صبح عاشورا اشاره کرد و افزود: امام حسین (ع) به یزیدیان لعین فرمود: أنتم ابن حرب و أشیاعه الخذل فیکم معروف. شما فرزندان فکری حرب، پدربزرگ معاویه هستید. این تعبیر نشان می‌دهد که تبار فکری انسان‌ها اهمیت دارد، نه فقط نسبت‌های تکوینی و خانوادگی.

نامردی، ریشه در تبار فکری دارد

حجت‌الاسلام خادمیان خاطرنشان کرد: حضرت فرمود: والله الخذل فیکم معروف و شجت علیه عروقکم و توارثته اصولکم و فروعکم و نبتت علیه قلوبکم... یعنی نامردی، صفت ریشه‌دار و موروثی آنان است. پس باید دید که انسان ریشه در کدام فکر دارد؛ وحی یا ابلیس.

ملت ایران وارث قرآن و اهل‌بیت، نه ابوجهل و یزید

وی ادامه داد: ملت ایران ثابت کرده است که با وراثت فکری از قرآن و عترت و تکرار سیره اهل‌بیت، عزت و فتح را نصیب خود کرده است و در مقابل، آنان که وارث ابوسفیان‌ها و چنگیزها و نمرودها هستند، ذلیل و پست گشته‌اند.

کلید قیام عاشورا در زیارت اربعین: نجات مردم از جهل

این خطیب تهرانی بیان داشت: کلیدواژه قیام حسینی، نجات ملت‌ها از جهل و سرگردانی است، چنان‌که در زیارت اربعین آمده است که امام فرمود: من قیام کردم تا بندگانت را از جهل و حیرت نجات دهم.

دکتر طهرانچی، نمونه روشن وراثت عاشورایی

وی با اشاره به نمونه‌ای معاصر افزود:شهادت امثال مرحوم دکتر طهرانچی نشان داد که انسان می‌تواند دانشمند هسته‌ای باشد اما فرزند مجالس امام حسین علیه‌السلام باقی بماند و رستگار شود.

عالم بودن هم کافی نیست؛ اگر وارث فکر شیطان باشی!

حجت‌الاسلام خادمیان با اشاره به سرنوشت برخی خواص تاریخ ابراز داشت: عبدالملک بن عمیر لخمی، عالم و قاضی کوفه، به جای اجرای عدالت، سر قیس بن مسهر، صحابی امام حسین (ع) را برید؛ این یعنی برخی حتی اگر عالم باشند، وارث تفکر ابلیسی‌اند.

سعادت یا ذلت، بسته به شباهت فکری

وی گفت: هر کس و هر جامعه‌ای از مکتب کربلا، فکر و رفتار بگیرد، سعادتمند می‌شود و هر که از شیاطینی چون معاویه و یزید الگو بگیرد، ذلیل خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب