تعداد پایگاههای مدیریت بحران از ۴۶ به ۱۰۹ پایگاه افزایش یافت/ برای اسکان اضطراری با چه شمارهای تماس بگیریم؟

به گزارش خبرنگار آنا، نشست خبری دو جانبه عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران و علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با هدف تشریح اقدامات در خصوص اسکان شهروندان و بازسازی اماکن آسیب دیده ناشی از جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی عصر امروز برگزار شد.
علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به برخی خلأها در دستورالعملها و عملکرد دستگاههای مسئول در بحران اخیر گفت: سازمان مدیریت بحران کشور و همچنین شهرداری تهران در این شرایط فراتر از وظایف قانونی خود وارد عمل شدند و بخشی از بارهای بر زمین مانده را که در مسئولیت سایر دستگاهها بود، به دوش کشیدند.
نصیری با تاکید بر اهمیت آمادگی در برابر بحرانها افزود: آمادگی زمانی قابل اعلام است که بر مبنای یک مطالعه مستند باشد. اگر بخواهیم مقایسهای انجام دهیم، سطح آمادگی امروز نسبت به آغاز دوره فعلی مدیریت شهری رشد قابل توجهی داشته است، هرچند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.
وی با اشاره به زیرساختهای موجود در مدیریت بحران ادامه داد: در ابتدای دوره، تنها ۴۶ پایگاه مدیریت بحران در اختیار سازمان ما بود که عمده آنها نیز در اختیار سایر نهادها قرار داشت و ورود سازمان بحران به آنها ممکن نبود. در حال حاضر، این تعداد به ۱۰۹ پایگاه رسیده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها در اختیار سازمان قرار دارد.
نصیری درباره کارکرد پایگاههای مدیریت بحران گفت: این پایگاهها به منظور خدمترسانی به عموم مردم ایجاد شدهاند و هیچگونه کارکرد نظامی، امنیتی یا انتظامی ندارند. این مراکز برای فعالیت نهادهایی مانند جمعیت هلال احمر، آتشنشانی، اورژانس و دیگر دستگاههای امدادی طراحی شدهاند و محل اسکان اضطراری محسوب نمیشوند.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ پایگاه در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گرفته و امدادگران این نهاد مطابق تقسیمبندی کشوری در پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز در آنها مستقر شدهاند. این استقرارها به گونهای بوده که در حوادثی مانند اصابت موشک به اماکن شرق تهران، امکان امدادرسانی سریع وجود داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت بحران تهران ادامه داد: در ۸۵ پایگاه، اورژانس تهران نیز با استقرار سریع در حال انجام مأموریت است. همچنین انتقال خون نیز با درخواست پایگاههایی برای استقرار روبهرو بوده و تاکنون در یکی از این پایگاهها مستقر شدهاند.
نصیری با قدردانی از تلاشهای دستگاههای امدادی گفت: در حوادث اخیر، پیچیدگیهای زیادی وجود داشت و جا دارد از عزیزانمان در آتشنشانی، خدمات شهری، اورژانس و دستگاههای عملیاتی تشکر کنم که در زیر بمباران دشمن، در لحظات اولیه عملیات آواربرداری، جستجو و نجات را به عهده گرفتند.
وی افزود: جستجو و نجات تا زمانی که حتی یک نفر زیر آوار زنده یا جانباخته باشد، وظیفه مشترک آتشنشانی، هلال احمر و دیگر دستگاههاست. پس از اتمام این مرحله، آواربرداری سنگین با کمک وزارت کشور و نهادهای دیگر آغاز میشود.
نصیری در پایان اظهار داشت: با ابلاغ تقسیم وظایف جدید توسط سازمان مدیریت بحران کشور، یک مجموعه هماهنگ از چند دستگاه با محوریت شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شکل گرفت تا عملیات امدادی با انسجام بیشتری پیگیری شود.
علی نصیری، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با اشاره به حضور فعال گروههای فنی و خدماتی در محل اصابتهای دشمن گفت: «با همکاری نظام مهندسی ساختمان، در هر صحنه حادثه بنرهایی از مرکز جهادی "حامی" نصب شده که شماره تماسهای ثابتی روی آن درج گردیده و افراد میتوانند به صورت ۲۴ ساعته سوالات خود را درباره روندها، خسارتها و خدمات مطرح کنند.»
وی افزود: «اگرچه مسئولیت اصلی پرداخت خسارت منازل بر عهده بنیاد مسکن است، ما در شهرداری تهران با ارائه اطلاعات و پاسخگویی به سوالات مردم، نقش تسهیلگر را ایفا کردیم.»
نصیری درباره ارزیابی ایمنی منازل گفت: «در لحظات ابتدایی پس از حادثه، نظام مهندسی بلافاصله وارد عمل شد تا میزان ایمنی و قابلیت سکونت خانهها را بررسی کند. بسیاری از واحدها تنها دچار آسیبهای جزئی نظیر شکست شیشه یا آسیب به فریم پنجرهها شده بودند.»
وی با تأکید بر اینکه اینگونه تعمیرات جزئی بر اساس روال قانونی به شهرداری ارتباط نداشت، اظهار کرد: «شهردار تهران به ۲۲ شهردار منطقه مأموریت داد تا از منابع داخلی خود، بدون تخصیص بودجه خاص، تعمیرات جزئی نظیر شیشه و پنجره منازل را در مناطق آسیبدیده انجام دهند.»
اسکان اضطراری؛ اقدامی فراتر از وظایف شهرداری
رئیس سازمان بحران شهر تهران تصریح کرد: «اسکان اضطراری نیز در شرح وظایف شهرداری و سازمان بحران نبود، اما از همان ابتدا وارد عمل شدیم. ابتدا در اماکن متعلق به شهرداری و اکنون نیز از طریق قرارداد با اماکن خارج از شهرداری، اقدام به اجاره مکان و اسکان افراد آسیبدیده کردهایم.»
وی گفت: «اصل بر این است که هیچ شهروندی نباید بیسرپناه بماند. از هتلها و فضاهای اقامتی شهرداری برای اسکان استفاده شده و غذای گرم نیز توسط شهرداری تأمین و توزیع میشود. امکاناتی نظیر حمام، تغذیه و خواب نیز برای همه آسیبدیدگان فراهم شده است.»
شماره تماسهای پاسخگویی به مردم
نصیری افزود: «در تمام صحنههای حادثه، شماره تلفنهای پاسخگویی نصب شدهاند و مردم میتوانند با این شمارهها تماس بگیرند:
تلفن ثابت: ۰۲۱۹۶۰۲۴۲۲۹
تلفن همراه: ۰۹۹۲۱۶۸۷۳۹
وی تاکید کرد: «در صورت مشاهده فردی بدون سرپناه یا نیازمند خدمات در مناطق، مردم یا خبرنگاران میتوانند موضوع را از طریق این شمارهها یا با مراجعه به مدیریت بحران منطقه پیگیری کنند.»
حضور در صحنه و ارائه خدمات اجتماعی
رئیس سازمان مدیریت بحران تهران در ادامه گفت: «در حال حاضر، ۴۷ نفر به صورت دائم در اسکان اضطراری شهرداری ساکن هستند و تاکنون ۱۳۹ خانوار اسکان یافتهاند. با توجه به مراجعات روزانه جدید از شهرستانها، این آمار در حال افزایش است.»
نصیری با اشاره به حضور ۲۲ مدیر بحران در مناطق تهران اظهار کرد: «در هر منطقه، میز خدمت از ساعت ۸ صبح تا اذان مغرب فعال است. کارکنان شهرداری، با کمترین امکانات و در شرایط دشوار گرما، در حال خدمترسانی و پاسخ به سوالات مردمی هستند.»
وی همچنین اعلام کرد: «در هشت نقطه از شهر، چادرهای فرهنگی و اجتماعی نیز برپا شده که علاوه بر پاسخگویی، خدمات حمایتی و فرهنگی به آسیبدیدگان ارائه میکنند. این فعالیتها با همکاری سازمان بهزیستی، اورژانس اجتماعی و سایر نهادهای ذیربط انجام میشود.»
علی نصیری با تأکید بر اینکه نبود پناهگاههای مردمی یکی از نقاط ضعف فعلی در ساختار شهری تهران است، گفت: «در شرایط جدید که حملات دیگر ماهیت کلاسیک ندارند، رفتارهای مردم نیز باید متناسب با این تغییر، آموزشپذیر و ایمن باشد.»
وی با اشاره به انتقادات نسبت به ناکارآمدی ایستگاههای مترو، مساجد و مدارس بهعنوان پناهگاه گفت: «اولاً آن فراخوان عمومی از سوی شهرداری تهران نبود. ثانیاً همه ایستگاهها برای پناهگیری مناسب نیستند و این نیازمند بررسی فنی موردی است. برخی ایستگاهها در شرایط مناسب قرار دارند و برخی دیگر خیر.»
ورود رسمی شورای شهر به موضوع پناهگاهها
نصیری با اشاره به ارائه لایحهای از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر تهران گفت: «در قالب لایحهای، موضوع تقویت زیرساختهای پدافندی و ایجاد پناهگاههای ایمن در دستور کار شورا قرار گرفته و جلساتی نیز از اواسط بحران در شهرداری برگزار شده است. این طرحها زمانبر هستند اما فرآیند حقوقی و اجرایی آن آغاز شده است.»
پناهگاههای مردمی باید به استانداردهای جدید برسند
وی در ادامه به ویژگیهای پناهگاه استاندارد اشاره کرد و افزود: «پناهگاه باید در عمق زیر سطح زمین، با حداقل ۵ متر پوشش مسلح از کف، دیواره و سقف ساخته شده باشد و در مسیر مستقیم موج انفجار قرار نگیرد. همچنین فضای پناهگیری نباید حاوی مصالح سنگین، شیشههای لمینت نشده، اجزای آویزان یا وسایل شکننده باشد.»
نصیری با بیان اینکه «بسیاری از ساختمانهای شهری این امکان را دارند» گفت: «در برجها و زیرزمینهای منازل، با کمی اصلاح میتوان فضاهایی برای پناهگیری موقت فراهم کرد. نکته مهم اما، رفتار مردم در هنگام خطر است.»
هشدار نسبت به رفتار خطرناک مردم در مواجهه با حملات
رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: «متأسفانه برخی از شهروندان به جای پناه گرفتن، به تماشای لحظه اصابت یا تصویربرداری از موشکها میپردازند. درحالیکه باید طبق قواعد ساده فیزیک و دفاع غیرعامل، از فضاهای باز و ارتفاعات فاصله گرفت.»
وی گفت: «ما شاهد هستیم که مردم حتی در معرض مستقیم پرتابه قرار میگیرند. خواهش من این است که برای حفظ جان خود و خانوادهشان، از حضور در مناطق خطرناک خودداری کنند.»
طرح الزام پدافند غیرعامل در پروژههای عمرانی جدید
نصیری از آغاز مطالعات الزامی پدافند غیرعامل در پروژههای جدید شهرداری خبر داد و افزود: «حدود ۱۱ پروژه عمرانی از جمله ایستگاههای مترو موظف به انجام مطالعات پدافندی شدهاند. در طراحیهای جدید، ملاحظاتی مانند سرویس بهداشتی اضطراری، تهویه، خروجیهای اضطراری و اتصال به مراکز درمانی پیشبینی خواهد شد.»
راهکارهای ساده برای ایمنسازی منازل
او در پایان با اشاره به تجربیات دوران دفاع مقدس گفت: «نصب برچسبهای محافظ روی شیشهها، پرهیز از حضور در آشپزخانه و اتاقهای شیشهای، استفاده از زیرزمینهای دور از سطح خیابان و رعایت نظم رفتاری، از جمله راهکارهایی است که میتواند از آسیب جلوگیری کند.»
نصیری افزود: «امید ما این است که هیچگاه به پناهگاه نیاز نداشته باشیم، اما در عین حال آمادگی شهر و شهروندان باید به سطحی برسد که در صورت ضرورت، جان کسی به خطر نیفتد.»
برنامه شهرداری برای پناهگاههای عمومی
محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، با اشاره به اقدامات انجامشده در طول دوره ۱۲ روزه بحران اخیر، گفت: شهرداری تهران با هدایت شهردار و همراهی اعضای شورای شهر، در حوزه نگهداشت، خدمات شهری و مدیریت بحران عملکرد مثبتی داشته و در زمان حادثه در خدمترسانی به مردم فعال بوده است.
وی با اشاره به موضوع اطلاعرسانی درباره پناهگاهها اظهار داشت: در خصوص اطلاعرسانی استفاده از پارکها و مساجد بهعنوان پناهگاه، اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده بود و برخی از ایستگاههای مترو نیز امکان و شرایط لازم برای اسکان افراد را نداشتند.
محمدخانی همچنین افزود: در لایحهای که برای موضوع تابآوری شهری تهیه شد و از اواسط بحران در جلساتی که در شهرداری تهران تشکیل میشد، زیرساختهای پناهگاهی مورد بررسی قرار گرفت و این موضوع در دستور کار قرار دارد.وی تأکید کرد: شهرداری در تلاش است تا برای آینده، آمادگی بهتری در حوزه اسکان اضطراری و تابآوری شهری ایجاد کند.
محمدخانی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه ساخت پناهگاهها تنها مختص شهرداری نیست؛ گفت: فارغ از اینکه چه دستگاهی در این زمینه مسئولیت دارد، باید به این موضوع هم توجه کرد که در مدیریت شهری باید با توجه به بودجه ای محدود تصمیم گیری صورت بگیرد. در زمانی که مخاطره جدی در مورد موضوعی وجود ندارد، طبیعتاً بودجه به جای ساخت پناهگاه به ساخت بوستانها یا مجموعههای مختلف اختصاص مییابد. امروز که با جنگ مواجه شدهایم، به پناهگاه فکر میکنیم.
وی ادامه داد: طبیعتاً در این شرایط اولویتها عوض می شود. از سویی دیگر نیز این تلقی که باید در شرایط ایده آل، تعدادی پناهگاه مشخص بزرگ داشته باشیم، غلط است و نباید در رسانه بر این تلقی دمید.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تأکید کرد: ساختمان ها باید در شرایط عادی ایمنی داشته باشد تا شهروندان در اقامتگاه و منزل خود حضور یابند.
او همچنین با اشاره به قطعه ۴۲ بهشت زهرا(س) خاطرنشان کرد: «پیش از این نیز تصمیمگیریهایی برای ساماندهی وضعیت موجود انجام شده و قطعهای ویژه برای شهدای گرانقدر، از جمله شهریار عزیزمان و خانوادههای شهدا، در نظر گرفته شده که از منظر تعداد شهدا در دنیا نیز کمنظیر است.»
انتهای پیام/