۲۶/ خرداد /۱۴۰۴
15:18 21 / 03 /1404
پادکست سیگما؛ اپیزود نوزدهم

دلال مآبی ایرانی در مسیر ابریشم؛ واسطه‌گری یا فرصت؟

دلال مآبی ایرانی در مسیر ابریشم؛ واسطه‌گری یا فرصت؟
احتمالا دلال مآبی یا سوداگری برای شما واژه‌های آشنایی باشند. اما تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که چرا براساس بسیاری از شواهد تاریخی از جمله قرارگرفتن ایران در یک‌ُسِری موقعیت‌های جغرافیایی مثل جاده ابریشم، صفت دلال، فروشنده و سوداگر به ایرانیان نسبت داده شده است؟

واسطه‌گری ایرانی؛ از کاروانسرا تا بورس آنلاین

ایران از دیرباز، نقش واسطه طلایی در روابط اقتصادی جهانی ایفا کرده است؛ از دلال‌های (Brokers) محلی تا نقش کلیدی در شبکه وسیع جاده ابریشم. دلال مآبی به معنای واسطه‌گری میان فروشنده و خریدار است، که از کالاهایی مانند ابریشم، ادویه یا جواهر سود می‌برند. جالب است بدانید در عصر صفوی، به‌ویژه در زمان شاه عباس اول، ایران توانست با کنترل مسیرهای تجاری و ساخت زیرساخت‌هایی نظیر کاروانسرا و راهداران، بازار ابریشم را مدیریت کند و این کالا را به ‌عنوان یک کالای استراتژیک و گران‌بها به جهان عرضه نماید.  

جاده ابریشم از سده دوم پیش از میلاد تا اواسط سده پانزدهم ارتقا یافته و بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر از شرق تا غرب اوراسیا را به هم متصل می‌کرد.

ایران، در مسیر اصلی این راه، نه تنها کالا بلکه فرهنگ، فناوری و دانش را منتقل می‌کرد؛ مثلاً تکنولوژی ابریشم‌بافی یا هنر کاشی‌کاری.

در چنین بستری، دلالان محلی و کاروان‌سالاران نوعی از دلال مآبان  به حلقه‌های حیاتی این تجارت تبدیل شدند؛ آن‌ها با ایجاد شبکه‌های ارتباطی، تضمین امنیت، و تنظیم قراردادها، اقتصاد ایران را در تعامل با شرق و غرب فعال نگه می‌داشتند. در حقیقت، اقتصاد ایران در گذشته نه تنها بر پایه تولید بلکه بر مهارت مدیریت بستر تجارت استوار بوده است.

نتیجه می‌گیریم؛ ایران از نقش دلال مآبی به عنوان واسطه اقتصادی تا کنترل راهبردی جاده ابریشم، یکی از ستون‌های اقتصادی‌تاریخی‌اش را بر دوش داشته است. این وابستگی به واسطه‌گری هوشمند و زیرساخت‌های حمل و نقل، بنیان تعامل اقتصادی و فرهنگی بین ملل شد.

آنچه در اپیزود 19 سیگما می‌شنوید

در اپیزود نوزدهم پادکست سیگما، به بررسی و نقد پدیده دلال مآبی در تاریخ و جامعه ایران می‌پردازیم. این موضوع که ایرانیان در طول تاریخ، به هزار و یک دلیل آشکار و پنهان، بیشتر سوداگر و دلال بوده‌اند تا تولیدکننده!

در این اپیزود قصد داریم یک بررسی و نقدی جامع و در عین‌حال واقع‌گرایانه بر دلال مآبی جامعه ایرانی از گذشته تا به امروز داشته باشیم. گفتنی است که در تولید این اپیزود، تمام سعی‌مان را کرده‌ایم که از هر نگاه جانبدارانه و سوگیرانه دوری کرده و با تمام توان به اصل ماجرا بپردازیم.

برای گوش‌دادن به اپیزود 19سیگما، به لینک زیر مراجعه کنید

 

معرفی مهمان: 

پیام شمس‌الدینی، متولد سال 135۶ در یزد است که مقطع کارشناسی خود را در رشته‌ مهندسی مواد در دانشگاه شیراز گذرانده است و بعدها، برای مقاطع ارشد و دکتری به سمت رشته‌ ایرانشناسی رفته و خلاصه، مدرک دکتری خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است. وی دارای مقالات و کتاب‌های متعددی در زمینه تاریخ علم و همچنین حوزه‌های مختلف ایرانشناسی است.

دلال‌معابی ایرانی در مسیر ابریشم؛ واسطه‌گری یا فرصت؟

عوامل تولید: 

تدوین و مسترینگ صوت: مرتضی معینی

گرافیست: علیرضا مهاجری

تهیه‌کننده: یاسر نظیفی گیلوان

و میزبان، نویسنده و کارگردان: حانیه محبی‌زاده

 قطعه‌های موسیقی به کار رفته در تیتراژ:

موسیقی آغازین در تیتراژ:

قطعه a time for us

موسیقی تیتراژ پایانی:

قطعه history heroes

 قطعه‌های به‌کار رفته در متن:

City of the Wolf - The Mini Vandals

Portcullis - The Mini Vandals

Dew on the Roses - The Mini Vandals

Whirlpool - The Mini Vandals

به سایر قسمت‌هایسیگما گوش کنید

قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم | قسمت پنجم | قسمت ششم | قسمت هفتم | قسمت هشتم | قسمت نهم | قسمت دهم | قسمت یازدهم | قسمت دوزادهم | قسمت سیزدهم |قسمت چهاردهم | قسمت پانزدهم | قسمت شانزدهم | قسمت هفدهم | قسمت هجدهم

سلب مسئولیت:

دیدگاهها و نظرات ارائهشده توسط مهمانان این پادکست، تحلیل و نظر شخصی آنهاست و لزوماً بازتابدهنده سیاستها و مواضع خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، میزبان یا سایر عوامل این پادکست نیست. خبرگزاری آنا این گفتگوها را در راستای ایجاد تکثر گفتمانی و فضای تبادل اندیشه در جامعه منتشر میکند.

انتهای پیام/

ارسال نظر