ناصرالدین شاه اَکتور همیشگیِ نمایش خانگی

حیات خلوت قاجار، دُکانی برای شبکههای نمایش خانگی
در سالهای اخیر، بازنمایی قاجاریه و بهویژه شخصیت ناصرالدینشاه در سریالهای نمایش خانگی ایران با استقبال قابل توجهی مواجه شده است. این علاقه به دلیل جذابیتهای تاریخی، درامهای درباری و شخصیتهای پیچیدهای مانند ناصرالدینشاه است که زمینهساز روایتهای متنوعی شدهاند.
سریالهایی مانند «جیران» با بازی بهرام رادان، «قبله عالم» با رویکرد طنز و «آهوی من مارال» با فضای عاشقانه، هر یک تصویری متفاوت از این دوره تاریخی ارائه دادهاند. این آثار نهتنها به بازسازی بصری دوره قاجار پرداختهاند، بلکه تلاش کردهاند تا ابعاد شخصیتی و سیاسی ناصرالدینشاه را نیز به تصویر بکشند.
این روند نشاندهنده علاقه فزاینده مخاطبان به داستانهای تاریخی و تمایل سازندگان به بهرهگیری از منابع تاریخی برای خلق درامهای جذاب است. با این حال، چالشهایی مانند حفظ دقت تاریخی و جلوگیری از تحریف واقعیتها نیز همواره مطرح بودهاند.
آنچه در اپیزود 18 سیگما میشنوید
قرار است در اپیزود هجدهم سیگما، به سراغ این قضیه برویم که تنوع در پرداختن به سوژهها و موضوعات تاریخی کجای کار تیمهای تولید و سازنده فیلم و سریالهای نمایش خانگی است؟ و این مسیر را هم با یک پرسش ساده شروع کردیم؛ اینکه اصولا چرا هربار که یک اثر طنز تاریخی ساخته میشود یا حتی زمانی که تیم تولید تصمیم دارد یک اثر تاریخی جدی بسازد؛ اکثرا به سراغ دوران نه چندان باشکوه قاجار میروند؟ و حالا بهدور از همهی قضاوتهای درست و غلط میخواهیم ببینیم چرا اکثرا تا کنون، شاهد بازنماییهای دور از واقعیت از دوره قاجار بودهایم؟
برای گوشدادن به اپیزود 18 سیگما، به لینک زیر مراجعه کنید
معرفی مهمان:
کیوان امجدیان، متولد سال 1355، دکتری علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، منتقد عرصه سینما و تلویزیون، عضویت در گروه سردبیری روزنامه جام جم، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس، سردبیری هفتهنامه سینمای خانگی و شبکه هنر را بر عهده داشته است. وی فعالیت مطبوعاتی را در سال ۱۳۷۵ از روزنامههای رسالت و کیهان و هفتهنامه مهر شروع کرد و در مقاطعی دبیر فرهنگی رسانههای موثری همچون خبرگزاری فارس، مشرق، عصر اندیشه، ایران آنلاین، کیهان، جام جم، وطن امروز را به عهده داشته است. از آثار مکتوب او میتوان به «سماع شنها»، «تار یحیی»، «مسافر تنها»، «یک روایت معتبر از کمیته مشترک»، «آموزش خاطرهنویسی» و «قفس داغ» اشاره کرد.
عوامل تولید:
تدوین و مسترینگ صوت: تیم تدوین در استودیوی خبرگزاری آنا
گرافیک و طراحی بنرها: علیرضا مهاجری و محمد حسنزاده
مشاور تولید: محمد وحیدی
عکس: زهرا فراست
تهیهکننده: یاسر نظیفی گیلوان
میزبان، نویسنده و کارگردان: حانیه محبیزاده
قطعههای موسیقی به کار رفته در تیتراژ:
قطعه آغازین در تیتراژ:
قطعه regret - Piano Version
قطعه تیتراژ پایانی:
قطعه She is gone از hamidshax
قطعههای بهکار رفته در متن:
The Hardest Part - Jeremy Blake
Western Spaghetti - Chris Haugen
Skating On the Uppers - National Sweetheart
Lonely Day - Telecasted
Golden Cage - Jimena Contreras
به سایر قسمتهای سیگما گوش کنید
قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم | قسمت پنجم | قسمت ششم | قسمت هفتم | قسمت هشتم | قسمت نهم | قسمت دهم | قسمت یازدهم | قسمت دوزادهم | قسمت سیزدهم |قسمت چهاردهم|قسمت پانزدهم|قسمت شانزدهم| قسمت هفدهم
سلب مسئولیت:
دیدگاهها و نظرات ارائهشده توسط مهمانان این پادکست، تحلیل و نظر شخصی آنهاست و لزوماً بازتابدهنده سیاستها و مواضع خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، میزبان یا سایر عوامل این پادکست نیست. خبرگزاری آنا این گفتگوها را در راستای ایجاد تکثر گفتمانی و فضای تبادل اندیشه در جامعه منتشر میکند.
انتهای پیام/