لزوم تجهیز مدارس به فناوری هوش مصنوعی؛ آموزش و پرورش به‌روز شود

لزوم تجهیز مدارس به فناوری هوش مصنوعی؛ آموزش و پرورش به‌روز شود
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد وزارتخانه موظف است مدارس کشور را به تجهیزات حداقلی و به‌روز هوش مصنوعی مجهز کند تا همگام با تحولات سریع فناوری، آموزش بهتر و متناسب با نیازهای روز فراهم شود.

به گزارش خبرنگار آنا، با پیشرفت سریع فناوری و تغییرات بنیادین در دنیای آموزش، تجهیز مدارس به فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی به یکی از ضروریات نظام آموزشی تبدیل شده است. تاکید معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر الزام به تجهیز مدارس به امکانات حداقلی هوش مصنوعی نشان از درک عمیق وزارتخانه نسبت به نقش فناوری در بهبود کیفیت آموزش دارد.

دوران کرونا به خوبی نشان داد که آموزش سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های بحران‌های ناگهانی و شرایط متغیر باشد. در این دوران، حتی با محدودیت‌های فراوان در دسترسی به ابزار‌های دیجیتال، آموزش ترکیبی مجازی به شکل گسترده‌ای به اجرا درآمد که پایه‌گذار زیرساخت‌های اولیه هوش مصنوعی در مدارس شد. این زیرساخت‌ها اکنون در بیش از ۷۵۰ منطقه کشور فعال است و نقش مهمی در توسعه آموزش دیجیتال ایفا می‌کند.

با این حال، هنوز بخش زیادی از مدارس نیازمند تجهیز و به‌روزرسانی مداوم فناوری‌های هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه ابزار‌های شخصی‌سازی شده، آموزش مبتنی بر داده و یادگیری تعاملی، کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را به طور چشمگیری ارتقا دهد.

به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش در مسیر درستی قرار دارد، اما برای رسیدن به آموزش هوشمند و آینده‌نگر، سرمایه‌گذاری گسترده‌تر و پایدار در زمینه فناوری و آموزش معلمان در استفاده از این ابزارها، ضروری است.

لزوم تجهیز مدارس به فناوری هوش مصنوعی؛ آموزش و پرورش به‌روز شود

مصطفی آذر کیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا اظهار داشت: براساس ابلاغ رئیس جمهور، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا واحد‌های آموزشی را به تجهیزات حداقلی و به‌روز در حوزه هوش مصنوعی مجهز کند.

وی افزود با توجه به تغییرات سریع در حوزه فناوری و ورود فناوری‌های نوین، وزارت آموزش و پرورش باید به‌صورت مستمر تجهیزات هوش مصنوعی خود را به‌روز و توسعه دهد.

آذر کیش ادامه داد: در حال حاضر برخی مدارس کشور دارای تجهیزات هوش مصنوعی قابل استفاده هستند، اما تعدادی از مدارس نیز نیازمند تامین و تجهیز به این فناوری‌ها هستند.

معاون آموزش متوسطه تاکید کرد که در دوران کرونا، مدارس ایران و جهان آمادگی لازم برای آموزش مجازی را نداشتند، اما آموزش ترکیبی در فضای مجازی با وجود محدودیت‌هایی مانند دسترسی سخت به اینترنت، موبایل، لپ‌تاپ و تبلت، به شکل گسترده اجرا شد.

وی گفت: در دوران کرونا زیرساخت‌های اولیه هوش مصنوعی در حدود ۷۵۰ منطقه شهری و روستایی کشور فراهم شد و اکنون واحد‌های آموزشی از این زیرساخت‌ها بهره می‌برند. همچنین با توسعه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های آموزشی در گوشی‌های همراه، زیرساخت‌های هوش مصنوعی در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفته است.

آذر کیش در پایان تصریح کرد که همچنان نیاز است تجهیزات هوش مصنوعی در مدارس افزایش یابد و به‌روزرسانی شود تا بتوان آموزش‌های نوین و کارآمدتری ارائه داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب