«اصفهان؛ سرزمین علم، هنر و ایمان» شعار دومین پویش «ایران جان» شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری «رویداد ملی ایران جان» پیش از ظهر امروز در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حسین قرائی مدیر کل روابط عمومی سازمان صداو سیما ضمن تبریک پیشاپیش عید غدیر گفت: اولین «رویداد ایران جان» به همت معاونت امور استانهای سازمان از سوم تا نهم خرداد ماه در استان خوزستان برگزار شد. البته دوستان در معاونتهای دیگر هم کمکهای قابل توجهی برای اجرای این پویش داشتند. گام دوم این پویش هم از سی و یک خرداد تا پنجم تیرماه با شعار «اصفهان؛ سرزمین علم، هنر و ایمان» برگزار خواهد شد.
در ادامه، علیرضا کیخا معاون امور استانهای سازمان صداوسیما نیز گفت: رویداد ملی «ایران جان» یک حرکت قرارگاهی است و در نتیجه فقط متعلق به رسانه ملی نیست و همه رسانهها میتوانند در این پویش نقش آفرین باشند و ما از این موضوع استقبال میکنیم. ایران عزیز ما یک سرزمین متمدن، پهناور و زیبا با مردمانی دوست داشتنی، صبور، قدرشناس، مجاهد و فداکار است. این مردم بزرگوار مثل تار و پود فرشی زیبا و پهناور به نام ایران هستند؛ ما با این نگاه میتوانیم دین خود را نسبت به ایران عزیز ادا کنیم.
وی اظهار کرد: رویداد ایران جان ایدهای بود که پس از مطالعات پژوهشی فراوان تبدیل به یک طرح شد. این طرح در انتهای سال ۱۴۰۳ به رئیس محترم سازمان ارائه شده و پس از تایید ایشان به سرعت وارد فاز اجرا شد. مسئله ما این بود که ما آنگونه که شایسته است نتوانستهایم ایران را به مردم معرفی کنیم. علاوه بر معرفی این ظرفیتهای استانی، شناسایی مسائل اولویت دار هر استان هم برای ما مهم است.
کیخا افزود: در اولین گام، استان زرخیز و شهیدپرور خوزستان میزبان این رویداد ملی شد؛ و خدا را شکر چه در سطح استان و چه در برنامههای شبکههای سراسری رویدادهای بسیار خوبی رقم خورد.
وی عنوان کرد: پس از اصفهان که میزبان پویش دوم خواهد بود به ترتیب در هر ماه یک استان در پویش «ایران جان» محوریت خواهند داشت. به ترتیب استانهای ایلام (مرداد)، کردستان (شهریور)، فارس (مهر)، همدان (آبان)، خراسان جنوبی (آذر)، هرمزگان (دی) و سیستان و بلوچستان (بهمن) موضوع پویش «ایران جان» تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهند بود. ان شاالله این رویداد در سال آینده نیز با همین نظم در هر ماه ادامه خواهد داشت.
کیخا گفت: طرح ایرانجان در طول سال پیگیری میشود و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی خواهد شد. آسیبشناسی این طرح، همانند خود آن، به صورت مستمر ادامه خواهد داشت. تلاش کردیم در استان اصفهان اجرای دقیقتری داشته باشیم، بهویژه در حوزه شرکتهای دانشبنیان و انرژیهای نو. تعامل با دستگاههای مختلف باید جدیتر دنبال شود و امکان جانمایی رویدادها و برگزاری گفتگوهای رسانهای نیز فراهم است. طرح ایرانجان را نهالی میبینم که در مسیر بلوغ و پختگی قرار دارد.
در بخش دیگری از این نشست محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره اثرسنجی رویداد توضیح داد: از روشهای پیشآزمون و پسآزمون برای سنجش تأثیرات شناختی، عاطفی و رفتاری این طرح استفاده شده است. نظرسنجیها قبل و بعد از رویداد درباره شخصیتها و مکانهای معرفیشده انجام میشود.
در ادامه این نشست، غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی نیز از راهاندازی تلویزیون تعاملی استانی خبر داد و گفت: این بستر، امکان تعامل مخاطبان داخلی و خارجی با محتوای تولیدشده را فراهم میکند. از سوی دیگر، نهضت تولید محتوای ملی و بومی هم با مشارکت مراکز استانها پیگیری میشود.
محسن صفایی، مدیر مرکز شعر و موسیقی صداوسیما، نقش موسیقی محلی در بازتاب هویت فرهنگی استانها را مهم توصیف کرد و افزود: «موسیقی نواحی ایران، غنی و پربار است. در استانهایی مانند خوزستان و اصفهان، چهرههای شاخصی چون علیرضا افتخاری، حسن کسایی و جلیل شهناز در حوزه موسیقی مطرحاند. در هفته اصفهان، این بزرگان و آثارشان بهطور ویژه معرفی خواهند شد.»
سلیم غفوری قائممقام سازمان صداو سیما نیز عنوان کرد: ما حدود ۱۰ سریال استانی داریم. «کوه مرا صدا می زند» در اردبیل و «خانواده بهبودی»، «کوچ»، «پسته خندان»، «ملک آباد» از سریال هایی هستند که در دیگر استان ها تولید می شوند، بخشی از این آثار در استان ها و بخشی در سیمافیلم با هماهنگی استان ساخته می شوند. بعضی سریال ها مثل «قرارگاه سری نصرت» هم در زیست بوم استان ها تولید می شود که چون مثلا درباره شهید علی هاشمی است آنها را بیشتر دفاع مقدسی می دانیم.
انتهای پیام/
میهن بیش از ۱۰۰ مدرسه در مناطق محروم کشور ساخته است
