ابوترابیفرد: امام خمینی (ره) با نظریه مردمسالاری دینی، ایران را به قدرتی نوظهور بدل کرد

به گزارش خبرگزاری آنا ــ حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابیفرد روز جمعه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۴ در خطبههای نماز عید سعید قربان تهران، با اشاره به همزمانی این مناسبت با ایام سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، ایشان را شخصیتی استثنایی و تربیتیافته در مدرسه عقلانی، علمی و توحیدی حضرت ابراهیم خلیلالرحمن (ع) توصیف کرد و گفت: «امام راحل، با الگوبرداری از آن سیره آسمانی، موفق شد نهتنها نظامی جدید در ایران بنیانگذاری کند بلکه قدرتی نوین در معادلات جهانی پدید آورد.»
امام خمینی (ره)، سیاستمداری ابراهیمی در عصر مدرن
ابوترابیفرد با تأکید بر ویژگیهای بینظیر امام راحل اظهار داشت: «استحکام شخصیت، قوت اراده، ایمان و معرفت ناب توحیدی، قیام برای خدا، سیاستورزی انقلابی و تحولآفرین در نظامات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و ساخت یک نظام سیاسی مدرن مبتنی بر نظریه مردمسالاری دینی، گامهای بلند و ماندگار امام خمینی (ره) بود.»
وی ادامه داد: «ایشان با میدان دادن به عقلانیت جمعی ملت و طراحی ساختارهای تصمیمگیری و تصمیمسازی مردمی، ایران را به الگویی الهامبخش برای جنبشهای آزادیخواه در جهان بدل کرد.»
ظهور یک قدرت توحیدی در معادلات جهانی
خطیب نماز عید قربان تهران گفت: «امام بزرگوار با فراهم آوردن زمینه حضور عقلانی و مؤثر مردم در مهمترین میدانهای تصمیمسازی و تصمیمگیری و کلیدیترین عرصههای سیاسی و اجتماعی، امکان تحولی عظیم در ایران را فراهم ساخت. این تحوّل موجب شد امت اسلامی به قدرتی نوظهور در دنیای معاصر تبدیل شود.»
وی نمونه روشن این قدرت را «غزه قهرمان و فلسطین مقاوم» دانست و گفت: «برای بیش از یک سال، ملت فلسطین با وجود مظلومیت، در برابر اجماع جهان استکبار که با حمایت بیدریغ و گسترده سیاسی، نظامی، تسلیحاتی و مدیریتی آمریکا از رژیم صهیونیستی همراه بوده، با اقتدار ایستادهاند.»
امت در مدرسه ابراهیمی امام، آماده آزمونهای الهی است
ابوترابیفرد با اشاره به ریشههای عمیق توحیدی در اندیشه امام خمینی (ره) گفت: «مبانی اندیشه سیاسی امام دقیقاً بر ارکان و شالوده نظریه توحیدی حضرت ابراهیم (ع) استوار است؛ مدرسهای که انسان را در مسیر تحقق عدالت و عبودیت، در معرض آزمونهای بزرگ الهی قرار میدهد.»
وی افزود: «آزمونهای الهی برای زمینهسازی مقام امامت از دشوارترین امتحانهای تاریخ بشر است. خلیلالله در این آزمونها استوار و ثابتقدم بود و شخصیت بینظیر او بهدست خداوند سبحان، به مقام رفیع امامت آراسته شد. امام خمینی (ره) نیز با الهام از همان سیره، به حقیقتی بالنده، مقاوم و ایستاده در برابر هیمنه دنیای استکبار تبدیل شد.»
امام خمینی (ره)؛ جلوهای از اخلاق و شجاعت ابراهیمی
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: «امام (ره) عقیده، اخلاق، رفتار و عمل خود را الگوی جامعه انسانی قرار داد و با حضور در مدرسه حضرت ابراهیم (ع)، به اسوهای الهامبخش در تاریخ اسلام تبدیل شد؛ اسوهای که از پیامآوران تاریخساز الهام میگرفت و با مقاومت در برابر سلطهگری، به عزت ملتها معنا بخشید.»
وی در بخش نخست خطبهها با اشاره به فلسفه عید قربان گفت: «امروز، عید بندگی و عبودیت است؛ روزی که پرچم بندگی در عالیترین قلههای حیات بهدست بهترین بندگان خدا، برافراشته شده است. شخصیت حضرت ابراهیم (ع) نماد چنین جایگاه والایی است.»
ابوترابیفرد، حضرت ابراهیم را «نماد عقلانیت، معرفت، یقین، استقامت، رویارویی با الحاد و ایثار در راه خداوند» دانست و تأکید کرد: «او با این ویژگیها به رتبهای رسید که پیامبران پس از او نیز در مسیر او گام نهادند.»
وی با شرح مأموریت قربانی کردن فرزند توسط حضرت ابراهیم (ع) گفت: «در این آزمون الهی، دو انسان استثنایی ــ یک پدر سالخورده و یک فرزند جوان و برومند ــ با تسلیم محض در برابر فرمان خدا، نمایشی باشکوه از عقلانیت، ایمان و ایثار را در تاریخ بشری به ثبت رساندند.»
خطیب عید قربان افزود: «ابراهیم (ع) مأموریت خود را با فرزندش در میان گذاشت تا حتی اندکترین تردیدی در دل او باقی نماند، و این فرزندِ تربیتیافته در خانه توحید بیدرنگ پاسخ داد: «پدر، اگر اراده خداست، مرا از صابران خواهی یافت.»»
ابوترابیفرد در پایان گفت: «درس این مدرسه، انسانسازی است. ما به این دنیا آمدهایم که به این جایگاه و رتبه کمال دست یابیم؛ جایگاهی که در آن تسلیم اوامر حکیم الهی باشیم و سعادت دنیا و آخرت را رقم بزنیم. ابراهیم (ع) آن مرد شجاع، اسماعیل، اسحاق و یوسف را تربیت کرد و این ثمرهی تربیت دینی است.»
انتهای پیام/