ریگی در گفت‌وگو با آنا؛

موسیقی کلاسیک همچون سینمای کودک در ایران مهجور مانده است

موسیقی کلاسیک همچون سینمای کودک در ایران مهجور مانده است
یک کارگردان شناخته‌شده سینمای کودک و نوجوان، از وضعیت این ژانر هنری در ایران انتقاد کرد و خواستار حمایت جدی فرهنگی و رسانه‌ای از آن شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسین ریگی، کارگردان فیلم‌هایی، چون «لیپار» و «هوک»، با اشاره به مهجور ماندن موسیقی کلاسیک در ایران، بر لزوم توجه به این هنر تأکید کرد و آن را همچون سینمای کودک، ژانری آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت دانست.

ریگی، فیلم‌ساز سینمای کودک و نوجوان، در حاشیه کنسرت محمدرضا ظریف، آهنگساز و نوازنده پیانو، با اشاره به وضعیت موسیقی در کشور، در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد: وقتی وارد فضای موسیقی می‌شویم، خیلی زود متوجه می‌شویم که کم‌کاری کرده‌ایم. همین کم‌کاری باعث شده که بخشی از سلیقه مخاطب از دست برود یا به سمت دیگری کشیده شود.

وی با تأکید بر این که متخصص موسیقی نیست، اما از نگاه یک فیلم‌ساز به این موضوع نگاه می‌کند، افزود که بخشی از شرایط امروز موسیقی، ناشی از کم‌کاری جامعه هنری در این حوزه است و بخشی دیگر، حاصل تغییر ذائقه مخاطبی است که با فضای مجازی و محتوای یک‌دقیقه‌ای، کم‌حوصله‌تر شده و به دنبال تخلیه سریع هیجانات است.

وی تأکید کرد: موسیقی کلاسیک می‌تواند در فضای شلوغ و پرهیاهوی امروز، مأمنی برای آرامش باشد. من خودم هنگام شنیدن موسیقی کلاسیک، احساس آرامش بیشتری دارم تا زمان گوش دادن به موسیقی‌های امروزی. با این حال، موسیقی روز را رد نمی‌کنم، آن هم مخاطبان خود را دارد، اما موسیقی کلاسیک به‌مراتب آسیب‌پذیرتر است و نیاز به حمایت فرهنگی دارد.

کارگردان «لیپار» با اشاره به تجربه خود در حوزه هنر کودک و نوجوان، تصریح کرد : موسیقی کلاسیک، همانند سینمای کودک، نیازمند سیاست‌گذاری و حمایت جدی است. همان‌طور که سینمای کودک و نوجوان باید مورد حمایت قرار گیرد، چون در برابر تغییرات فرهنگی و اجتماعی آسیب‌پذیر است، موسیقی کلاسیک هم جایگاهی مشابه دارد.

ریگی تأکید کرد : در ایران کمتر روی موسیقی کلاسیک کار شده؛ نه از نظر آموزش و نه از منظر معرفی به مخاطب عمومی.

وی در ادامه با مقایسه تولیدات سینمایی در ایران و جهان، اظهار کرد : در هالیوود یا سینمای اروپا، موسیقی فیلم‌ها به‌گونه‌ای ساخته و پروموت می‌شوند که گاهی مخاطب با شنیدن چند نت، فیلم را به یاد می‌آورد. این موضوع نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه به موسیقی در ساختار فیلم‌سازی اهمیت می‌دهند.

ریگی در ادامه افزود : در ایران، هنوز بسیاری از کارگردان‌ها اصلاً به موسیقی به‌عنوان بخشی از روایت فیلم فکر نمی‌کنند و برای معرفی یا تبلیغ آن برنامه‌ای ندارند.

در پایان، این کارگردان بر اهمیت برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های تخصصی موسیقی تأکید کرد و گفت : چنین رویداد‌هایی به‌ویژه در حوزه موسیقی کلاسیک، می‌توانند نقش مؤثری در معرفی این ژانر مهم به مخاطب داشته باشند. مخاطب باید فرصت شنیدن و درک این نوع موسیقی را پیدا کند و این هدف تنها با حمایت‌های جدی فرهنگی، دولتی و رسانه‌ای محقق می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا