یزدان، پردهبرداری از قهرمانان گمنام شهر

سخنگوی شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار آنا به تشریح ابعاد فرهنگی و اجتماعی سریال «یزدان» و نقش آن در معرفی خدمات مدیریت شهری، با اشاره به مشارکت بیش از ۹۳ هزار نفر از کارکنان مستقیم و غیرمستقیم شهرداری پرداخت و گفت: اگر خانوادهها و بستگان درجه یک این افراد را نیز در نظر بگیریم، جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر بهنوعی در ارتباط مستقیم با مجموعه مدیریت شهری قرار دارند. با این وجود، در تمام سالهای گذشته، کمتر شاهد تولید آثار نمایشی مؤثری درباره این قشر پرزحمت بودهایم.
وی افزود: برخلاف اصنافی مانند معلمان یا پزشکان که بارها سوژه فیلمها و سریالها شدهاند، کارکنان شهرداری با تمام تنوع و گستردگی فعالیتها، در عرصه رسانهای مظلوم واقع شدهاند. سریال «یزدان» از این جهت یک گام مؤثر در انعکاس خدمات متنوع شهرداری به مردم بود.
محمدخانی در ادامه به بازخوردهای مثبت مردم نسبت به این سریال اشاره کرد و گفت: یکی از فیدبکهای پرتکرار شهروندان این بود که نمیدانستند بسیاری از خدمات شهری که در سریال دیدهاند، از سوی شهرداری ارائه میشود. بنابراین «یزدان» توانست گوشهای از تلاشهای مجموعه مدیریت شهری را به تصویر بکشد و نگاه مردم را نسبت به این خدمات ارتقاء دهد.
سخنگوی شهرداری تهران همچنین با قدردانی از همکاری سازمان صداوسیما در تولید این سریال، اظهار داشت: مشارکت مؤثر رسانه ملی، بهویژه معاونت سیما و عوامل تولید، باعث شد محتوای اثر علاوه بر بازنمایی خدمات شهری، به مسائل و آسیبهای اجتماعی مانند کودکان کار، معتادان متجاهر و دیگر معضلات شهری نیز ورود پیدا کند.
در بخش پایانی، محمدخانی به شفافسازی درباره هزینه تولید این سریال پرداخت و گفت: بر اساس بررسیهای کارشناسی و مقایسه با سریالهای مشابه، هزینه تولید «یزدان» پایینتر از میانگین آثار همرده بوده و محل تأمین این هزینه نیز کاملاً مشخص است. مطابق تبصره یک درصد بودجه شهرداری، مجموعه مدیریت شهری موظف است بخشی از اعتبارات پروژهها را برای اطلاعرسانی دستاوردهای خود اختصاص دهد و بودجه این سریال نیز در همین چارچوب هزینه شده است.
وی تأکید کرد: خروجی این اثر، هم در حوزه ارتقاء شناخت عمومی نسبت به خدمات شهرداری و هم در طرح دغدغههای اجتماعی، بازخوردهای مثبتی به همراه داشته که نشاندهنده اثربخشی این نوع تولیدات فرهنگی است.
انتهای پیام/