جشنواره مد و لباس فجر در مسیر خصوصیسازی و عدالت فرهنگی/چرا پوشش جامعه با جشنواره همخوان نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر صبح امروز (۱۰ خرداد) با حضور محسن گرجی، دبیر جشنواره، و زهرا گلپایگانی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست، آخرین روند اجرایی، اهداف محتوایی و سازوکار داوری جشنواره تشریح شد.
محسن گرجی در ابتدای این نشست گفت: با توجه به شرایط خاص سال گذشته و همچنین برای اینکه جشنواره تحت تأثیر سایر رویدادهای فرهنگی قرار نگیرد، تصمیم گرفتیم جشنواره سیزدهم در خرداد ۱۴۰۴ برگزار شود.
وی درباره آمار آثار ارسالی و روند داوری توضیح داد: فرایند ارزیابی آثار در دو مرحله انجام شده است. از میان ۳۲۰۰ اثر ارسالی توسط حدود ۱۳۰۰ طراح، بیش از ۲۰۰ طرح در مرحله اول مورد پذیرش قرار گرفتند. در ادامه نیز، داوری نهایی با حضور نخبگان دانشگاهی و صنعتی طی هفته آینده انجام خواهد شد.
گرجی از راهاندازی کانونهای منتورینگ در استانهای مختلف خبر داد و گفت: تلاش کردیم امسال کانونهای هدایت و منتورینگ را گسترش دهیم تا از ظرفیتهای استانی هم بهرهمند شویم.
در ادامه نشست، زهرا گلپایگانی با تأکید بر جوان بودن جشنواره مد و لباس گفت: در این دوره، چند حرکت همزمان انجام شد. از جمله مستندسازی تجربیات گذشته که منجر به تولید دوازده موشن رسانهای شد. این یکی از خلأهای مهم دورههای پیشین بود که تا حدی رفع شد.
وی همچنین افزود: تمرکز اصلی جشنواره بر کشف و حمایت از طراحان خلاق است. تلاش میکنیم عدالت فرهنگی و جغرافیایی را محقق کنیم؛ به گونهای که استعدادهای دورافتادهترین روستاها هم مانند پایتخت دیده شوند.
دبیر جشنواره درباره احتمال تولید انبوه آثار نیز گفت: تبدیل طرحها به تولید انبوه یک فرآیند پیچیده است و زمانی محقق میشود که برندهای فعال بازار به جشنواره ورود کنند. این اتفاق یک روند میانمدت است و نیاز به مشارکت جدی بخش خصوصی دارد.
گرجی همچنین به تغییر رویکرد جشنواره در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: در این دوره، بخش پژوهشی به صورت کامل به بیرون سپرده شد و دیگر فراخوان مقاله نداشتیم. تیمی از بخش خصوصی با همکاری دانشگاه الزهرا مسئولیت این بخش را برعهده دارد.
وی افزود: همچنین نشستهایی با برندها برگزار کردیم، پایگاههای منتورینگ را به بخش خصوصی سپردیم و از روز اختتامیه نیز قرار است یک پایگاه توانافزایی غیرمتمرکز راهاندازی شود که مأموریت شبکهسازی و اتصال طراحان به بازار را بر عهده دارد.
گرجی در پایان تأکید کرد که سیاست کلی جشنواره، واگذاری مسئولیتهای اجرایی و حمایتی به بخش خصوصی است تا بستر حرفهایتری برای رشد صنعت مد و لباس فراهم شود.
وی در پاسخ به سوال دوم آنا گفت: مهمتر از خود طرح ها، طراح ها هستند، ایران پر از استعداد است، امروز به دویست گروه خوب رسیدیم که نباید رها شوند، مدل های دانشگاه استنفورد و ژاپن را بومی سازی کردیم، این استعدادها برگزیدگانشان مشخص می شوند، این ها باید اموزش بیینند، هنری و مدیریتی و کسب و کار و ...که اینها مثلا در سه سال اینده شناخته شوند.
گرجی همچنین گفت: تلاش داریم امسال دو جشنواره یکی خرداد و دیگری ایام دهه فجر داشته باشیم.گلپایگانی درباره بخش های مختلف جشنواره عنوان کرد: تلاش کردیم پیچیدگی کارها به حداقل برسد و همین ها به کف بازار و زندگی مردم کارها را نزدیک می کند. بخش لباس کاربردی و مفهومی از هم جدا هستند.
وی اظهار داشت: ما الان به یک نقشه راه و سازوکار درست درباره جشنواره رسیدیم و هیچ پرده پوشی نداریم، ما باید قدری از نمایش فاصله گرفته و به عملیات نزدیک شویم. الان همه طراحان و صاحبان اثر ، پروفایل شخصی برای جشنواره دارند و خیلی اتفاقات مثبت افتاده است و خود مردم میتوانند این اثار را ببینند.
گرجی با اشاره به عقبه وزارت صمتی خود گفت: مسئله اصلی این است که هیچ داده مکتوبی از قبل در دبیرخانه موجود نبود. حتی روایت های تصویری موجود را هم امسال از دوره های گذشته اماده کردیم.
گلپایگانی یادآور شد: موعد برگزاری جشنواره ۱۷تا ۲۲ خرداد است، افتتاحیهای نخواهیم داشت و مکان نمایشگاه و اختتامیه هم مجموعه فرهنگی آسمان خواهد بود.
گرجی در پاسخ به نقدهایی درباره تناقض میان آثار جشنواره و وضعیت فعلی مد و لباس در جامعه گفت: جشنواره مد و لباس فجر در فرهنگ کشور چند درصد اثرگذار است؟ در پاسخ باید گفت: خیلی کم است. فرهنگ مسئله کلانی است، اما این جشنواره یک رویداد مد است و فرهنگ کلان و شما هیچ زمان نمیتوانید از یک رویداد هنری انتظار داشته باشید مقابله با جریان های معاند کلان کشور کند.
انتهای پیام/