۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
در گفتگو با آنا مطرح شد

«کشیده» کاریکاتور را به خانه‌های مردم می‌برد

«کشیده» کاریکاتور را به خانه‌های مردم می‌برد
مجری برنامه «کشیده» گفت: هدف ما این بود که مردم به اهمیت کاریکاتور پی ببرند وصرفاً آن را یک نقاشی قشنگ ندانند.

به گزارش محمدامین میمندیان، مجری برنامه «کشیده» در توضیح هدف ساخت این برنامه گفت: برنامه «کشیده» با این هدف تولید شده که کاریکاتور به درون خانه‌ها آورده شود؛ یعنی نمی‌خواستیم برنامه‌ای بسازیم که مختص کاریکاتوریست‌ها و صرفاً مرتبط با آنها باشد که آنها این برنامه را درک و دریافت کنند و بفهمند، بلکه می‌خواستیم کاریکاتور به‌عنوان یک هنر روزنامه‌نگارانه (ژورنالیستی)، مصرف مردمی و روزانه‌ای همچون خبرخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: هدفمان این بود که کاریکاتور چیزی نباشد که صرفاً سایت‌ها سفارش می‌دهند و کسی تصویرسازی می‌کند و منتشر می‌شود، بلکه می‌خواستیم مردم آن را ببینند و به اهمیتش واقف باشند و به‌سادگی از کنارش نگذرند و صرفاً آن را یک نقاشی قشنگ ندانند.

میمندیان اضافه کرد: براین‌اساس، برنامه «کشیده» جایی است که به آثار کاریکاتوریست‌ها اهمیت می‌دهد و نشان از این دارد که سازمان صداوسیما هم برای این هنر ارج و اهمیتی قائل است. امیدواریم به این بهانه به این هنرمندان رغبتی برای ادامه کار بدهیم.

وی یادآور شد: البته هدف‌گذاری‌هایی هم در کار خودمان داریم. مثلاً یک هدف‌گذاری این است که تا تاریخ مشخصی تعدادی مشخص از کاریکاتور‌ها در مساجد و مدارس نصب شده است و تصاویرشان را برای ما فرستاده‌اند. به این بهانه می‌خواهیم دایره این حرکت را گسترش دهیم.

کاریکاتورها تلخ، اما برای مخاطب خوشایند هستند

این طنزپرداز و مجری تلویزیون درباره ماهیت این برنامه توضیح داد: کاریکاتور، هنری است که وجهه طنز دارد و حرف‌های زیادی را که گاهی نمی‌توان نوشت، می‌توان با بیانی طنز و نیش‌دار در یک قاب به تصویر کشید و شکلی از آگاه‌سازی را برای مخاطب رقم زد. طنز از دل تلخی می‌آید و کاریکاتور‌ها با وجود پرداختن به تلخی‌ها، برای مخاطب خوشایندند و گاهی دل آنها را خنک می‌کنند.

وی تصریح کرد: طنز و کاریکاتور جنبه انتقادی مهمی دارند که بیشتر هدفشان مسئولان‌اند و این کار جنسی از مطالبه‌گری را رقم می‌زند.

میمندیان درباره مشکلات خودش در اجرای این برنامه افزود: در ابتدا مشکل محتوایی زیاد داشتیم، چون می‌خواستیم برنامه‌ای با لحن طنز بسازیم. خود کاریکاتور، طنز است و پرداخت طنز روی اثر طنز کار را سخت می‌کرد. قبل‌از ساخت و طراحی برنامه، جست‌و‌جو در فضای مجازی و سایت‌های مختلف را در دستور کار داشتیم و به نمونه‌ای شبیه برنامه خودمان برنخوردیم و از این منظر کار ما سخت‌تر هم بود؛ همچنان‌که هنوز هم بسیاری از موارد را به‌صورت آزمون‌وخطا جلو می‌بریم تا ببینیم چگونه باید کار را جلو برد و چه چیز‌هایی را اضافه یا کم کرد.

وی درباره اقبال مخاطبان خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم برنامه را دیده و پسندیده‌اند و ویژگی‌ای که برای خود ما جالب بود، تماشای این برنامه توسط بچه‌های مدرسه‌ای و نوجوانان بود که استقبال خوبی را رقم زدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب