۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد

سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات مکمل‌ها هزینه شد

سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات مکمل‌ها هزینه شد
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید ۱۰۰ درصدی مکمل‌ها در داخل کشور اعلام کرد: سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز صرف واردات مکمل‌ها شد. با توجه به تولید داخلی، انتظار می‌رود این رقم کاهش یابد و بتوانیم از ظرفیت صادرات بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار آنا، محمدرضا پیرصالحی، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری سیزدهمین همایش و نمایشگاه مکمل‌های غذایی، رژیمی و ورزشی با اشاره به روند توسعه صنعت مکمل در کشور اظهار کرد: در سال‌های گذشته، تقریباً صد درصد مکمل‌های مصرفی در کشور وارداتی بودند، اما امروز با تلاش‌های صورت‌گرفته، همه مکمل‌های موجود در بازار تولید داخل هستند و کیفیت و بسته‌بندی قابل قبولی نیز دارند.

تولید ۱۰۰ درصدی مکمل‌ها در داخل کشور

وی با بیان اینکه مردم گمان می‌کنند بسیاری از مکمل‌ها خارجی هستند، افزود: این تصور غلط است؛ تمامی مکمل‌های بازار تولید ملی‌اند و با کیفیت مناسب تأمین می‌شوند.

پیرصالحی به وضعیت داروهای گیاهی نیز پرداخت و گفت: تقریباً تمامی داروهای گیاهی شناخته‌شده در داخل کشور تولید می‌شوند و بسیاری از آن‌ها مطالعات بالینی انجام داده‌اند. کارخانه‌های دارویی ما در این حوزه عملکرد قابل توجهی داشته‌اند.

وی با انتقاد از میزان اندک صادرات مکمل‌ها تصریح کرد: صادرات ما در این حوزه به سختی به چند میلیون دلار می‌رسد، که در مقایسه با ظرفیت کشور بسیار ناچیز است. متأسفانه در برخی کشور‌های همسایه هنوز مصرف مکمل‌ جا نیافتاده یا به برندهای غربی گرایش دارند. همچنین شرکت‌های داخلی در تبلیغات ضعیف عمل می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو به مشکلات مکمل‌های ورزشی قاچاق نیز اشاره کرد و هشدار داد: «بسیاری از مکمل‌های ورزشی قاچاق، تقلبی و حاوی داروهای آنابولیک هستند که عوارض کبدی و خطر دوپینگ دارند. مکمل‌های داخلی در این حوزه کیفیت مناسبی دارند و باید جایگزین شود و ما نیز با وزارت ورزش تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه نظارت بر باشگاه‌ها داشتیم و باید اجرای دقیق آن‌ها پیگیری شود.»

پیرصالحی همچنین درباره نظارت بر کیفیت مکمل‌ها گفت: فرآورده‌ها پیش از عرضه آزمایش می‌شوند و همچنین فرآیند نظارت پس از عرضه نیز داریم تا از سلامت محصولات در شرایط مختلف اطمینان حاصل شود. در صورت مشاهده مشکل، محصول از بازار جمع‌آوری شده و با تولیدکننده برخورد می‌شود.

سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات مکمل‌ها هزینه شده است

او درباره ممنوعیت تبلیغات مکمل‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مردم هنوز تفاوت دارو و مکمل را به خوبی نمی‌دانند، تبلیغات مکمل‌ها فعلاً ممنوع است تا از ایجاد تقاضای القایی جلوگیری شود. البته بررسی‌هایی برای بازنگری این ممنوعیت در حال انجام است.

در پایان، وی به ارز بری این حوزه اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز صرف واردات مکمل‌ها شد. با توجه به تولید داخلی، انتظار می‌رود این رقم کاهش یابد و بتوانیم از ظرفیت صادرات بهره ببریم.

علی صفا، مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این صنعت اظهار داشت: ما در کشور کارخانجاتی داریم که با رعایت دقیق استانداردهای بین‌المللی، محصولات مکمل را با کیفیت مطلوب تولید می‌کنند. هیچ یک از محصولات تولید داخل، خارج از چارچوب‌های استاندارد اجازه تولید و عرضه ندارند.

صفا در ادامه اظهار داشت: بر خلاف تصور عمومی، استاندارد الزامی برای کیفیت است، نه شاخص نهایی آن. بسیاری از فرآورده‌ها با کیفیت بالاتر از استاندارد نیز تولید می‌شوند، اما قیمت‌گذاری و فشار اقتصادی باعث می‌شود تولیدکننده گاهی به حداقل‌های استاندارد اکتفا کند تا بتواند کالا را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند.

صادرات دو میلیون دلاری مکمل‌های تولید داخل

در ادامه، مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها با اشاره به ظرفیت صادراتی مکمل‌های تولید داخل تصریح کرد: «در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰۰ مجوز جدید برای مکمل‌های غذایی صادر شد و صادرات این محصولات به بیش از ۲ میلیون دلاری رسید. بخشی از این صادرات به کشورهای اروپایی، آسیایی و حاشیه خلیج فارس انجام شده است.»

وی درباره مشکلات توزیع در بازار نیز گفت: برخی گلایه‌ها درباره تحمیل مکمل‌های خاص به داروخانه‌ها از سوی شرکت‌های پخش وجود دارد که البته بیشتر ناشی از محدودیت دسترسی به برخی اقلام است. رگولاتور به عنوان ناظر اصلی زنجیره تأمین، مسئولیت دارد که فرآیند توزیع را کنترل کند و با تخلفات برخورد نماید.

صفا ضمن اشاره به حمایت از تولید داخل افزود: اگر کیفیت محصولات داخلی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند، دلیلی برای بازگشایی بازار به روی مکمل‌های خارجی وجود ندارد. تولیدکننده داخلی در کشور اشتغال ایجاد می‌کند، مالیات می‌پردازد، بیمه می‌دهد و محصول با کیفیت عرضه می‌کند. ما نباید بازار را در اختیار برندهای خارجی قرار دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب