۲۸/ خرداد /۱۴۰۴
روز دوم ویژه برنامه سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد

طهرانچی: نگاه دولتی در آموزش عالی فرصت‌های توسعه را محدود کرده است/ وزیر علوم: دانشگاه آزاد عدالت آموزشی را تامین کرد

طهرانچی: نگاه دولتی در آموزش عالی فرصت‌های توسعه را محدود کرده است  وزیر علوم: دانشگاه آزاد عدالت آموزشی را تامین کرد
روز دوم ویژه برنامه چهل و سومین سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی با حضور وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار آنا، در چهل و سومین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، روز دوم این ویژه‌برنامه با حضور چهره‌های برجسته علمی و اجرایی کشور در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

این مراسم که با سخنرانی دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مسئولان همراه بود، به بررسی چالش‌ها، دستاورد‌ها و چشم‌انداز‌های این نهاد بزرگ آموزش عالی پرداخت. از مهم‌ترین محور‌های مطرح‌شده می‌توان به سیاست‌گذاری منصفانه در آموزش عالی، نقش دانشگاه‌های غیردولتی در نظام علمی کشور و برنامه‌های تحولی دانشگاه آزاد در گام دوم اشاره کرد.

همچنین تدوین آیین‌نامه استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند‌های آموزشی به عنوان یکی از اولویت‌های نوین این دانشگاه مورد تأکید قرار گرفت. این گزارش به بررسی مشروح سخنرانی‌ها و برنامه‌های روز دوم می‌پردازد.

طهرانچی: دانشگاه آزاد به سیاست‌گذاری منصفانه نیاز دارد

طهرانچی: نگاه دولتی در آموزش عالی فرصت‌های توسعه را محدود کرده است/ وزیر علوم: دانشگاه آزاد عدالت آموزشی را تامین کرد

 

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مراسم سالگرد تأسیس این دانشگاه که با حضور دکتر حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و نام شهید آیت‌الله بهشتی، از حضور این دو عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کرد و گفت: به این عزیزان خوش‌آمد می‌گویم؛ در واقع به خانه خودشان آمده‌اند.

وی با اشاره به سخنان خود در دیدار روز گذشته با رئیس‌جمهور، به تبیین بخشی دیگر از مباحث مربوط به ساختار آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: دانشگاه در ایران با ویژگی‌هایی شکل گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دولتی بودن آن است. وقتی به دانشگاه‌های بزرگ دنیا نظیر هاروارد یا مؤسسات آموزش عالی پیشرفته در غرب نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که اغلب آن‌ها نه دولتی هستند و نه خصوصی به معنای متداول، بلکه ساختاری غیردولتی و هیئت‌امنایی دارند. در مقابل، نخستین دانشگاه‌های ایران با تصمیم هیئت دولت و به‌عنوان دانشگاه‌های دولتی ایجاد شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با مرور تاریخچه شکل‌گیری دانشگاه‌های غیردولتی در کشور، به سرگذشت تأسیس دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) اشاره کرد و گفت: مرحوم شیخ‌الاسلام در سال ۱۳۳۸ با سرمایه شخصی اقدام به تأسیس دانشگاه ملی کرد. وی شخصیتی فاضل بود که هم در حوزه علمیه درس خوانده بود و هم از دانشگاه‌های نجف و آمریکا تجربه اندوخته بود. با این حال، در سال ۱۳۴۴ دولت با ورود ژاندارم‌ها، این دانشگاه را عملاً مصادره کرد و بنیان‌گذار آن را از ورود به دانشگاه منع کردند. این تجربه موجب شد که نگاه دولت‌محور به دانشگاه در کشور حاکم شود و آموزش عالی تا سال‌ها در انحصار دولت باقی بماند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تحولی بنیادین در این نگاه ایجاد کرد، افزود: امام خمینی(ره)، مردم و بزرگان نظام، از جمله مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و دیگر مسئولان عالی کشور، هیئت امنایی را برای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل دادند. دانشگاه آزاد از ابتدا بر پایه مدل غیرخصوصی و غیردولتی شکل گرفت و توانست رشدی قابل توجه را تجربه کند.

وی افزود: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن بیش از ۲۰ هزار عضو هیئت علمی در حوزه پزشکی و ۲۳ هزار هیئت علمی در دیگر حوزه‌ها، نمونه‌ای موفق از دانشگاه غیردولتی و غیروابسته است که بخش مهمی از بار آموزش عالی کشور را به دوش می‌کشد.

طهرانچی با اشاره به ادامه یافتن نگاه دولتی در بدنه وزارت علوم پس از انقلاب گفت: با وجود تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی، همچنان نگاه دولتی در سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت علوم حاکم باقی ماند. به‌خاطر دارم که در دوران‌های مختلف، حتی برخی وزرای علوم نیز با توسعه دانشگاه آزاد مخالفت می‌کردند. در حالی‌که در دنیا، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری آموزش عالی به عهده دولت است اما اجرای امور آموزشی و توسعه‌ای بر دوش دانشگاه‌های هیئت‌امنایی و غیردولتی قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آغاز «گام دوم» این دانشگاه تصریح کرد: در این مسیر جدید، تمرکز ما بر کیفیت، کارآمدی و جامعه‌پردازی است. روسای واحدهای دانشگاه آزاد که امروز در این جلسه حضور دارند، از جمله افرادی هستند که در میدان عمل با تلاش فراوان این رویکرد را پیاده‌سازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک اقتصاد حقیقی دارد و چون وابسته به بودجه عمومی نیست، کارآمدی و کیفیت خدمات آموزشی در آن برای جلب اعتماد مردم، شرط بقاست. اگر نتوانیم کارآمدی ارائه کنیم، مردم شهریه پرداخت نمی‌کنند و دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب نمی‌کنند.

طهرانچی همچنین با اشاره به نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی که اخیراً برگزار شد، گفت: در آن نمایشگاه روندهای کیفی و دستاوردهای دانشگاه را به‌صورت دقیق به مسئولان از جمله ریاست جمهوری ارائه دادیم. گام دوم دانشگاه آزاد، گامی است به‌سوی دانشگاهی با کیفیت، کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی.

وی در پایان خطاب به حجت‌الاسلام رستمی و دکتر سیمایی، دو عضو هیئت امنای دانشگاه، گفت: امیدواریم با حمایت و همراهی شما عزیزان، بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به انتخاب اول داوطلبان تحصیل، استادان و پژوهشگران کشور تبدیل کنیم؛ دانشگاهی که نه‌تنها از نظر علمی، بلکه در حل مسائل کشور نیز پیش‌رو باشد.

وزیر علوم: دانشگاه آزاد عدالت آموزشی را تامین کرد

 طهرانچی: نگاه دولتی در آموزش عالی فرصت‌های توسعه را محدود کرده است/ وزیر علوم: دانشگاه آزاد عدالت آموزشی را تامین کرد

 

حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (ع)، ضمن عرض تسلیت، دانشگاه آزاد را از ابتکارات و افتخارات جمهوری اسلامی دانست و یاد و خاطره بنیانگذاران این نهاد، به ویژه مقام معظم رهبری را گرامی داشت.

وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد در تأمین حق اساسی دسترسی به آموزش عالی برای همگان، گفت: دانشگاه آزاد در دهه ۶۰، با هدف تأمین حق دسترسی به آموزش عالی و عدالت آموزشی، آغاز به کار کرد و توانست این مهم را در اقصی نقاط کشور، حتی مناطق مرزی و محروم، محقق سازد.

سیمایی با بیان اینکه ذهنیت دولتی در فرهنگ ایرانی، همواره با دانشگاه آزاد سازگاری نداشته، افزود: متاسفانه، به دلیل ذهنیت دولتی غالب در کشور، تحمل و پذیرش دانشگاه آزاد برای برخی دشوار بوده و مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشته است. اما سیاست دوره ما، سیاست گفت‌و‌گو و استفاده از این ظرفیت بزرگ است.

وزیر علوم با تأکید بر ضرورت حمایت از دانشگاه آزاد به عنوان نهادی که بار بزرگی را از دوش دولت برداشته، اظهار کرد: ما معتقد به همکاری دوجانبه و تعامل متقابل با دانشگاه آزاد هستیم. نباید با این دانشگاه به عنوان شهروند درجه دو برخورد شود، بلکه همه کنشگران آموزش عالی باید در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی مشارکت داشته باشند.

سیمایی با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامب در همه جلسات مربوط به تدوین این آیین‌نامه نقش فعالی داشته و این آیین‌نامه به زودی ارائه خواهد شد. همچنین، معتقدیم دانشگاه آزاد باید عضو مؤثر هیئت امنای ایران باشد تا تعاملات گشوده‌تر شود.

وی با تاکید بر وظیفه نظارت وزارت علوم، بیان کرد: ما معتقد به دخالت در امور دانشگاه آزاد نیستیم، اما نظارت بر اجرای قوانین، مقررات، سیاست‌های کلان کشور و اسناد بالادستی، از وظایف اصلی ماست.

سیمایی در ادامه به هزینه‌های تمرکزگرایی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تمرکزگرایی، در کنار فوایدی همچون انسجام و همگرایی، هزینه‌های نامطلوبی نیز به دنبال دارد و ممکن است از فواید آن نیز بهره‌مند نشویم. بنابراین، همگرایی و انسجام در آموزش عالی، به ویژه در بخش غیردولتی، می‌تواند به اصلاح قضاوت بیرونی مردم کمک کند.

وزیر علوم با انتقاد از کمیت‌گرایی در دوره‌های گذشته، خاطرنشان کرد: متاسفانه، بافت شاخص‌های آموزش عالی در کشور، کمیت‌گرایانه است. اما باید توجه داشت که توسعه کمی در واحدها، نباید بدون پشتوانه‌های مطالعاتی و نظری صورت گیرد، چرا که این امر منجر به اتلاف منابع و ایجاد بحران‌های اجتماعی می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت آینده‌پژوهی در آموزش عالی، گفت: توسعه بدون پشتوانه‌های مطالعاتی، اتلاف منابع و ایجاد هزینه برای کشور است. اشتغال برای فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی، هزینه‌هایی برای دولت به دنبال دارد که باید در کلان‌نگری کشوری و ملی به آن توجه شود.

سیمایی در پایان با بیان اینکه با تنوع آموزش عالی موافق هستیم، افزود: تنوع آموزش عالی، باعث افزایش دسترسی همه اقشار و سلایق به علم و فناوری می‌شود و گسترش آموزش عالی در کشور، به ارتقای فرهنگ کمک می‌کند. اما باید مطمئن شویم که قوانین، مقررات و سیاست‌های کلان کشور در همه سطوح آموزش عالی رعایت می‌شود.

به گزارش آنا، در اولین روز از اجلاس سه روزه سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی که از روز گذشته (دوشنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۴) آغاز شده است و تا فردا (سه‌شنبه، ۶ خرداد) ادامه دارد، مسعود پزشکیان رئیس جمهور وقت و سرلشکر محمدباقر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در جمع مسئولان و اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه آزاد اسلامی به سخنرانی پرداختند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: دانشگاه آزاد ظرفیت کم‌نظیری برای تحقق اهداف تمدن‌ساز دارد

طهرانچی: نگاه دولتی در آموزش عالی فرصت‌های توسعه را محدود کرده است/ وزیر علوم: دانشگاه آزاد عدالت آموزشی را تامین کرد

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی امروز در مراسم چهل و سومین سالگرد دانشگاه آزاد در محل سازمان مرکزی این دانشگاه با تأکید بر مسئولیت سنگین دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار تحول مستمر و حرکت هدفمند این نهاد علمی در جهت پاسخ‌گویی به نیازهای کشور شد.

وی با اشاره به برخورد جدی دولت‌های ایالات متحده آمریکا با دانشگاه‌های بزرگ مانند هاروارد، گفت: در نظام‌های سیاسی جهان، دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز مهم راهبردی مورد توجه و حتی کنترل شدید قرار دارند. در دولت دموکرات بایدن و حتی پیش‌تر در دولت ترامپ، شاهد تهدیدها و فشارهای مستقیم بر دانشگاه‌هایی مانند هاروارد هستیم، تا جایی که بودجه آن‌ها قطع می‌شود یا مسئولانشان به کنگره کشیده می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه، صرفاً یک نهاد آموزشی نیست، بلکه قلب تپنده نظام حکمرانی و سیاست‌گذاری کشورهاست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر نقش تمدن‌ساز دانشگاه، افزود: در تاریخ استعمار نیز یکی از پیش‌قراولان ورود به کشورها کشیشان و مبلغان مذهبی بودند و پس از آنان نظامیان می‌آمدند؛ امروزه این نقش را دانشگاه‌ها ایفا می‌کنند. در نظام استکباری نیز دانشگاه به مثابه ابزاری برای جذب نخبگان دنیا و تولید فناوری و حتی تسلیحات به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به برخی همکاری‌های علمی که ممکن است ماهیت نظامی پیدا کند، هشدار داد: در مواردی مشاهده شده که اساتیدی در دانشگاه‌های ایرانی، پژوهش‌هایی را دنبال کرده‌اند که در نهایت به تولید ابزار نظامی برای کشورهایی مانند آمریکا منتهی شده‌اند. این نشان می‌دهد که فعالیت‌های علمی باید با حساسیت شرعی، اخلاقی و ملی همراه باشد.

رستمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت گسترده دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل وسعت و ساختار متمرکزش، فرصت بی‌نظیری برای همگرایی، تحول و اثرگذاری در زیست‌بوم فرهنگی و علمی کشور دارد. این دانشگاه، از نظر تعداد دانشجو، اعضای هیئت علمی، و مراکز آموزشی، در حد یک وزارتخانه آموزش عالی است و می‌تواند با طراحی دقیق و نگاه تمدن‌ساز، نقش محوری در تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایفا کند.

وی ضمن اشاره به ساختار دانشگاه‌های دولتی و محدودیت‌های ناشی از استقلال هیئت‌های امنای آن‌ها، تأکید کرد: دانشگاه آزاد به‌دلیل ساختار متمرکز، این امکان را دارد که با هدایت واحد و تمرکز مدیریتی، مأموریت تمدن‌سازی را با انسجام بیشتری دنبال کند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه به لزوم طراحی سازوکارهای دقیق نظارتی، ارزیابی، و پایش تحولات در دانشگاه اشاره کرد و گفت: تحول نباید صرفاً در ساختار ظاهری مانند معاونت‌ها یا شکل کلاس‌ها باشد، بلکه باید در سطح ماموریت‌های معرفتی، علمی، تربیتی و فرهنگی نیز به‌صورت بنیادین رخ دهد. این اقدامات باید به نحوی طراحی شود که در نگاه ناظران بیرونی نیز اثربخشی آن قابل مشاهده باشد.

وی دانشگاه را موتور تولید محتوای تمدن‌ساز دانست و تأکید کرد: هیچ تمدنی بدون دانشگاه و تولید علم شکل نمی‌گیرد. تمدن مجموعه‌ای از پاسخ‌های کامل به نیازهای انسان در عصر خود است، و دانشگاه نقطه آغاز و محور تولید این پاسخ‌هاست. بنابراین، دانشگاه باید نقش خود را در تحقق تمدن نوین اسلامی به‌درستی بشناسد و در مسیر آن حرکت کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی در پایان با اشاره به نقش الهی دانشگاه و پیوند آن با اهداف ظهور، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید بخشی از جریان آمادگی برای ظهور باشد. اگر اعضای هیئت علمی، مدیران، و کارکنان دانشگاه با نیت خالص، برای پیشرانی جامعه به سوی تمدن اسلامی تلاش کنند، نورانیت و برکت الهی شامل تلاش‌های آن‌ها خواهد شد. ما باید دانشگاه را محیطی شایسته ظهور بدانیم و با این نیت، نقش خود را در آن تعریف و ایفا کنیم.»

او در پایان با یادآوری سخنی از امام جواد علیه‌السلام در کتاب «العقول»، حضور مؤمنانه در مسیر تمدن‌سازی را به‌مثابه جهاد در رکاب امیرالمؤمنین علیه‌السلام دانست و گفت: بیایید جزو آن‌هایی باشیم که امام ما به بودنشان افتخار کند؛ نه آنکه فقط آرزو کنیم که کاش در آن زمان بودیم.

بنیانیان: دانشگاه آزاد باید الگوی تمدن‌سازی ایرانی اسلامی را تقویت کند

طهرانچی: نگاه دولتی در آموزش عالی فرصت‌های توسعه را محدود کرده است/ وزیر علوم: دانشگاه آزاد عدالت آموزشی را تامین کرد

 

حسن بنیانیان، مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مراسم سالگرد تأسیس این دانشگاه با تأکید بر اهمیت بهره‌وری در نظام آموزش عالی گفت: بهره‌وری تنها یک بحث مدیریتی نیست، بلکه مفهومی عمیق و مرتبط با فرهنگ، تربیت و هویت ملی است.

وی با اشاره به تقسیم بهره‌وری به دو مؤلفه کارایی و اثربخشی افزود: در فضای مدیریت نفت‌زده کشور، سال‌هاست که نسبت فعالیت‌ها با اهداف جامعه مورد غفلت قرار گرفته و اکنون زمان آن رسیده که این بحث را از سطح سازمان‌ها به سطح خانواده‌ها، کلاس‌های درس و زندگی روزمره بکشانیم.

بنیانیان با تأکید بر لزوم توجه به تربیت، تصریح کرد: نمی‌توان کارایی را بدون اثربخشی معنا کرد. اگر از تربیت غفلت کنیم، دانش‌آموختگان ما به جای تبدیل شدن به سرمایه انسانی، به منشأ انحراف تبدیل می‌شوند؛ انحرافاتی که ده سال دیگر در جامعه خود را نشان می‌دهند و بخشی از آن‌ها ناشی از تبدیل عمر و منابع ملی به نتایج نامطلوب است.

مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برای تمدن‌سازی نیاز به بازشناسی آثار ملموس و ناملموس تمدنی در مناطق مختلف داریم. پیشنهاد می‌کنم یکی از استادان علاقه‌مند هر منطقه مأمور شود تا با مشارکت دانشجویان، این ظرفیت‌ها را شناسایی کند و از آن‌ها برای تربیت نسل جدید بهره ببریم.

بنیانیان با اشاره به جایگاه خود در کمیسیون فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت منحصربه‌فردی برای ایجاد تشکل‌های علمی و فرهنگی میان‌رشته‌ای دارد؛ تشکل‌هایی که می‌توانند با نگاه تمدنی و اسلامی، به تصمیم‌سازی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک کنند.

او در پایان گفت: اگر بخواهیم بهره‌وری واقعی و پایدار داشته باشیم، باید زندگی اسلامی ایرانی جهت‌دار شود و دانشگاه آزاد می‌تواند محور این تحول تمدنی باشد.

وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه آزاد توانسته نظام آموزشی یکپارچه‌ای را ایجاد کند

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در همایش دانشگاه آزاد، این دانشگاه را یکی از نهاد‌های دانشگاهی پرافتخار کشور خواند و تأکید کرد دانشگاه آزاد توانسته یک نظام آموزشی تقریباً یکپارچه ایجاد کند که نمونه قابل توجهی از رشد عدالت آموزشی و دسترسی به آموزش عالی در سراسر کشور است و این نقش همچنان حفظ شده. او با مقایسه دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌ها، جایگاه ممتاز این دانشگاه را قابل مشاهده دانست و تأسیس آن را نقطه عطفی برای توسعه علمی و فرهنگی دانست.

کاظمی با اشاره به اهمیت ارتباط آموزش و پرورش با دانشگاه آزاد، بر ضرورت افزایش همکاری‌ها و هم‌افزایی علمی تأکید کرد. او گفت بخش عظیمی از آموزش و پرورش در اختیار دانشگاه آزاد است و باید با هم‌افزایی، الگو‌های نوین برای بهبود نظام آموزشی کشور فراهم شود. همچنین خواستار بازنگری در برنامه‌درسی مدارس و توجه بیشتر به حوزه‌های تربیتی و فرهنگی شد؛ چراکه بخشی از فاصله با چشم‌انداز‌های توسعه، ناشی از این حوزه‌هاست.

او به کم‌توجهی جامعه به رشته‌های ریاضی، فیزیک و فنی‌وحرفه‌ای اشاره و آن را تهدیدی برای توسعه آینده دانست. کاظمی خواستار اقدامات جدی برای افزایش جذابیت این رشته‌ها و افزایش تعداد دانش‌آموزان حوزه فنی شد. به گفته او، کمبود دانش‌آموزان فنی به کم‌مهارتی فارغ‌التحصیلان و ناامیدی اجتماعی منجر می‌شود و باید با آمایش سرزمینی، نیاز‌های منطقه‌ای و رشته‌های تحصیلی را همسو کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان هدف را ارتقای شاخص اشتغال دانش‌آموختگان فنی به ۷۰ درصد دانست و بر به‌روزرسانی رشته‌های فنی مطابق بازار کار و تجهیز هنرستان‌ها تأکید کرد. او دانشگاه آزاد را ظرفیت مهمی برای بهبود وضعیت آموزش فنی و توسعه مراکز جدید در مناطق محروم معرفی کرد و خواستار استفاده حداکثری از آن شد.

وزیر جهاد کشاورزی: دانش آموختگان دانشگاه آزاد در مجامع علمی کشور درخشیده‌اند

غلامرضا نوری، وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز اجلاس سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد را نهادی تاثیرگذار در توسعه علمی و فرهنگی کشور به‌ویژه در مناطق محروم و کاهش نابرابری‌های آموزشی توصیف کرد و موفقیت فارغ‌التحصیلان آن را نشانه این تاثیر دانست. او امنیت غذایی را یکی از چالش‌های بزرگ کشور معرفی کرد و با اشاره به مشکلاتی مانند تغییرات اقلیمی و کمبود آب، بر لزوم تلاش مضاعف برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی تاکید داشت. نوری با اشاره به رشد صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی، این پیشرفت را گامی رو به جلو در بهبود امنیت غذایی و تراز اقتصادی کشور دانست.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد که حضور مدیران ناکارآمد می‌تواند منجر به دلسردی نیروی انسانی و افزایش مشکلات شود و دولت بر سلامت اداری و شایسته‌سالاری تاکید ویژه دارد. او به لزوم پاسخ علمی و منطقی به مسائل و دوری از سیاست‌بازی‌های بی‌ثمر اشاره کرد و گفت باید انرژی کشور صرف توسعه و حل مشکلات مردم شود. به گفته نوری، دولت سیزدهم به موضوعات بخش کشاورزی توجه ویژه دارد و جلساتی با حضور دانشگاه‌ها برای ارائه راهکار برگزار کرده است.

در محور دیگری از سخنانش، بر افزایش ارتباط کشاورزی با دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در آموزش و تحقیقات کشاورزی و هم‌افزایی برای رشد این بخش تاکید کرد و وعده داد در آموزش و ایجاد مراکز تحقیقاتی و ارتقای آموزش عمومی و دانشگاهی کشاورزی حمایت لازم را خواهد داشت. نوری در پایان، نقش دانشگاه آزاد را به دلیل گستردگی پوشش در کشور همانند گستردگی بخش کشاورزی دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری این دانشگاه بتوان خدمات بهتری به ملت ارائه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب