۲۸/ خرداد /۱۴۰۴
15:54 05 / 03 /1404
پهلوان افشاری به آنا خبر داد

2 دانشکده‌ موضوعی دانشگاه آزاد ورامین در مسیر راه‌اندازی

2 دانشکده‌ موضوعی دانشگاه آزاد ورامین در مسیر راه‌اندازی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک اعلام کرد که طرح‌نامه 2 دانشکده با عناوین «علوم و فناوری‌های زیست اجتماعی و کوانتوم» ذیل معاونت علوم، فنی مهندسی و کشاورزی و «دانشکده جامع سلامت» ذیل معاونت علوم پزشکی تحت بررسی و اعلام‌نظر نهایی به‌منظور تصویب است.

کیان پهلوان افشاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: منظور از گروه‌های دانشی، گروه‌های آموزشی و پژوهش متشکل از اعضای هیئت علمی (پیوسته و وابسته) متخصص در یک رشته با عناوین رشته‌های تخصصی فعال در هر واحد است که براساس شرایط موجود تشکیل می‌شوند و تحقق رسالت و اهداف دانشگاه را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: برخی از وظایف این گروه‌های دانشی ذیل بسته کاری سند تحول و تعالی، ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی بوده که از طریق ارتقای کاربردی بودن رشته‌های تحصیلی منطبق با نیاز‌های آمایشی، ارتقای روزآمدی رشته‌های تحصیلی و به‌روز‌رسانی محتوا‌های آموزشی، استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی، ارتقای مهارت و کارآمادگی دانشجویان و تقویت رویکرد حل مسأله در فرآیند آموزش است.

از گروه‌های دانشی تا دانشکده‌های موضوع‌محور؛ تحول ساختاری در دانشگاه آزاد ورامین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک بیان کرد: چنانچه گروه‌های دانشی دارای تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجو و رشته‌های بیش از تعدادی ابلاغ شده باشد، بخش‌های دانشی تخصصی ذیل هر گروه دانشی ایجاد می‌شود.

پهلوان افشاری متذکر شد: با تشکیل گروه‌های دانشی از این پس شورای آموزشی واحد دانشگاهی با حضور منتخبی از مدیران گروه‌های دانشی شروع به فعالیت می‌نماید.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک تاکنون تعداد ۹ گروه دانشی را برای تأیید گروه و مدیر گروه مربوطه به دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران معرفی کرده است.

بازآرایی ساختار نظام دانشی دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک در ادامه توضیح داد: شهریورماه ۱۴۰۲ درراستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بسته‌های کاری با موضوعات ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی، ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسأله و فعالیت منسجم و هم‌افزایی شبکه‌ای و به‌منظور ارتقای سطح علمی دانشگاه و افزایش سطح مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اصلاح نظام‌نامه‌ مدیریت دانشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

پهلوان افشاری بیان کرد: در نظام‌نامه «بازآرایی ساختار نظام دانشی دانشگاه آزاد اسلامی» که دی‌ماه ۱۴۰۳ ابلاغ شد، با تأکید بر حوزه‌های دانشی میان‌رشته‌ای و ایجاد دانشکده‌های موضوعی و فناوری بر پایه گروه‌های دانش محور درون آن‌ها و بر مبنای دو مؤلفه برنامه ریزی شده است که عبارت است از نخست خودسازی (محوری‌ترین رسالت دانشگاه ارتقای سطح علمی در چارچوب تولید علم و فناوری با ایجاد تحول در رشته‌های علمی) از طریق گروه‌های دانشی و دوم جامعه‌پردازی (مأموریت دانشگاه در جامعه‌پردازی برپایه پاسخگویی به نیاز‌های جامعه و پرداختن به چالش‌ها و مشکلات با تأسیس دانشکده‌های موضوع‌محور).

وی تأکید کرد: نکته قابل توجه این است که از این پس هویت هر عضو هیئت علمی در دو مؤلفه خودسازی و جامعه‌پردازی معنا پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک خاطرنشان کرد: با ابلاغ نظام‌نامه در هریک از معاونت‌های موضوعی چهارگانه (علوم انسانی و هنر، علوم فنی مهندسی و کشاورزی، علوم تربیتی و مهارتی و علوم پزشکی) اقدام به تأسیس دانشکدگان و دانشکده‌های موضوعی ذیل آنها شد و همزمان اغلب واحد‌های دانشگاهی سراسر کشور نیز درباره تأسیس دانشکده‌های موضوع‌محور اقدام کردند.

پهلوان افشاری مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک از مهرماه ۱۴۰۳ اقدام به تدوین طرحنامه‌های پیشنهادی تصویب دانشکده‌های موضوع محور ذیل معاونت‌های موضوعی مختلف کرد و موفق به تصویب سه دانشکده موضوعی شد.

وی توضیح داد: البته دانشکده موضوعی توسعه فناوری و کارآفرینی که در گذشته با عنوان دانشکده مهارت و کارآفرینی فعالیت داشت از این پس با این عنوان فعالیت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک متذکر شد: دانشکده‌های مصوب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا و قرچک ذیل معاونت موضوعی علوم انسانی و هنر شامل دانشکده تمدن و مطالعات جهان (شامل گروه‌های حقوق، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و باستان‌شناسی و سایر گروه‌های همکار) با اهداف افزایش درک جهانی و آگاهی فرهنگی، ترویج تفکر و مهارت‌های تحلیلی، تشویق رویکرد‌های چند رشته‌ای، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و زبانی، آماده‌سازی دانشجویان برای شهروندی جهانی، حمایت از پژوهش و مشارکت‌های علمی جهت حل مسائل و مشکلات واقعی جامعه، ترویج یادگیری مادام‌العمر و انطباق‌پذیری، حفظ و ارتقای آگاهی از میراث فرهنگی است.

پهلوان افشاری تبیین کرد: دانشکده بازار کسب و کار (شامل گروه‌های حسابداری ومدیریت وسایر گروه‌های همکار) با اهداف ارتقای دانش و مهارت‌های کاربردی از طریق آموزش تخصص‌های نوین در حوزه مدیریت، بازاریابی، تجارت الکترونیک و کارآفرینی به‌منظور تربیت نیروی کارآفرین برای ورود به بازار کار، تقویت ارتباط با صنعت و بازار با ایجاد همکاری‌های مستمر با صنایع و شرکت‌های معتبر به منظور هم افزایی بین دانش و تجربه‌های عملی، پژوهش و نوآوری، فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های مرتبط با بازار و کسب و کار و ترویج فرهنگ کارآفرینی است.

وی اضافه کرد: دانشکده مصوب ذیل معاونت موضوعی علوم، فنی مهندسی و کشاورزی دانشکده کشاورزی، آب، غذا و فراسودمند‌ها با مأموریت ویژه امنیت غذایی (تولید پروتئین سالم حیوانی) با اهداف بهره‌گیری از دانش و مهارت تخصصی اعضای هیئت علمی و تربیت نیرو‌های جوان و خبره درباره مشاوره و آموزش به عموم جامعه و افراد مرتبط با حوزه سلامت غذا ازجمله تولیدکنندگان و اصناف مرتبط با حوزه غذا، ارتباط مستمر با صنایع و تولیدکنندگان و پرورش دهندگان در حوزه صنایع غذایی، کشاورزی و دامپروری در منطقه، راه‌اندازی سرای نوآوری با محور تولید پروتئین سالم حیوانی و داشتن مرغداری و گاوداری، استخر پرورش ماهی در حوزه شیلات، خودکفایی اقتصادی، فراهم کردن عرصه‌های متنوع برای آموزش و کارآمادگی دانشجویان تمامی رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی در استان تهران وحتی سایر واحد‌های دانشگاهی خارج از استان تهران است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک یادآور شد: علاوه بر دانشکده‌های موضوعی مصوب شده، طرح‌نامه دو دانشکده دیگر با عناوین «علوم و فناوری‌های زیست اجتماعی و کوانتوم» ذیل معاونت علوم، فنی مهندسی و کشاورزی و «دانشکده جامع سلامت» ذیل معاونت علوم پزشکی تحت بررسی و اعلام‌نظر نهایی به‌منظور تصویب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب