سهم ایران از هدفگذاری ۸ هزار میلیارد دلاری برند حلال در ۲۰۲۵ چقدر است؟ /از برگزاری اکسپو تا گردشگری حلال در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، پرهام رضایی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، امروز یکشنبه (۲۸ اردیبهشت) در نشست خبری با موضوع «همایش ملی گرامیداشت روز جهانی حلال با رویکرد توسعه تجارت این صنعت در بازارهای جهانی»، با هدف تبیین اهداف و اهمیت برگزاری همایش و بررسی ظرفیتهای پیشروی کشور در توسعه صنعت حلال در بازارهای جهانی، گفت: ما در یک کشور اسلامی زندگی میکنیم و از مواد غذایی حلال استفاده میکنیم و این موضوع باید با توجه به استاندارهای صنعت حلال فراگیر شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، گفت: در حوزه غذای حلال و در حوزه مارکت حلال تنها یک دهم درصد از سهم صادرات صنعت حلال به ایران اختصاص دارد. این درحالی است که صنعت حلال در جهان گردش مالی بیش از ۶ هزار میلیارد دلاری دارد، اما سهم ایران از این بازار بزرگ بسیار کم است که به دلیل نبود زیرساختها و مشکلات تولید و صادرات ایجاد شده است.
رضایی تاکید کرد: طی سال گذشته موضوع غذای حلال دراتاق بازرگانی مطرح شده است و با تشکلها موضوع تولید و صادرات حلال برای ارائه پیشنهاد توسعه مطرح شده است. خانه صنعت و اتاق بازرگانی این مسیر همراه با سازمان استاندارد همایشی را در ۳۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
وی گفت: در استان البرز ۴ هزار واحد صنعتی فعال است که ۱۶۰ برند ملی در حوزه دارویی و کشت و صنعت و محصولات کشاورزی و سبزیجات را به خود اختصاص داده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، گفت: این در حالی است که سال گذشته ۳۰ میلیون کانتینر سبزی و صیفی صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس ازاستان البرز صادرشده است البته کشورهایی که در حوزه محصولات حلال فعال هستند عمدتا مسلمان نشین و مسلمان نیستند.
رضایی گفت: کشور ما به عنوان یک کشور مسلمان و با توجه به پتانسیلهای بالا، ظرفیت حضور در بازارهای جهانی در حوزه محصولات و غذای حلال را داردشرایطی که همایشی با این عنوان در جهت آسیبشناسی و پیشبینی راهکارهای حل آن است.
وی با اشاره به اهمیت صنعت حلال، گفت: با برگزاری اکسپو حلال، فرصت برای توسعه این صنعت و معرفی بیشتر ظرفیتهای آن به سایر کشورهاست. از این رو با برگزاری اکسپو حلال میتوان به ایجاد توسعه در این صنعت امیدوار شد.
ضرورت ایجاد گردشگری حلال
در ادامه رضا رضایی، رئیس خانه صنعت البرز، نیز با اشاره به موضوع تولید و صادرات محصولات و غذای حلال و حضور در بازار جهانی گفت: استان البرز از لحاظ صنعت غذا و دارو میتواند گردشگری حلال را برعهده بگیرد.
وی گفت: سهم قابل توجهی از صنعت موادغذایی و محصولات خوراکی و از همه مهمتر دارو در استان البرز تولید و در نهایت به بازارهای هدف صادر میکند.
رضایی گفت: تفاهم نامهای با یک موسسه روسی برای توسعه کلان اقتصادی از جمله موادغذایی حلال منعقد شده است و این موضوع میتواند سهم اقتصاد کشور در بازار جهانی را افزایش دهد.
رضایی با تاکید بر ضرورت حضور ایران در بازارصنعت حلال گفت: ۵ کشوردر صنعت حلال بسیار پیشتاز بوده و این موضوع که عمده این کشورها مسلمان نیستند بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به سهم هر یک از این کشورها در صنعت حلال گفت:سهم هر یک از کشورها در این بازار نشان از وضعیت این صنعت را دارد. آمریکا ۱۳.۴، هند ۲۴.۳، اندونزی ۱۳.۳، آرژانتین ۱۴.۳، برزیل ۲۷.۹ سهم صادرات محصولات حلال را به خود اختصاص دادهاند.
رئیس خانه صنعت البرز در پاسخ به سوال آنا مبنی بر اینکه در لیست کشورهای تولید کننده و صادرکننده برتر صنعت حلال، کدام کشوربه عنوان رقیب اصلی ایران محسوب میشود، گفت: اندونزی با توجه به اینکه کشور مسلمان است و سهم نسبتا خوبی در صادرات محصولات را دارد به عنوان رقیب اصلی ایران در بازارهای جهانی محسوب میشود.
محصولات حلال شامل همه محصولات تولیدی و خدماتی است
ابراهیمی، معاون حقوقی سازمان استاندارد ایران نیز در این نشست، گفت: صنعت غذای حلال؛ صنعتی نوپاست و ریشه در رکنهای فقهی دارد از این رو موسسه اسمیت و سازمان استاندارد «۱۷ مه» را روز جهانی حلال معرفی کرده است و امسال با همکاری اتاق بازرگانی همایش حلال برگزار میشود.
وی گفت: اهمیت صنعت غذای حلال به عنوان یکی از بازارهای مهم میتواند برای کشور ارزآوری داشته باشد که این موضوع با توجه به وضعیت سهم تولید و صادرات محصولات حلال و سهم ایران در این صنعت، جای زیادی برای رسیدن به اهداف توسعهای دارد.
معاون حقوقی سازمان استاندارد افزود: کالای حلال شامل کالا و خدمات حلال است و تنها به موادغذایی اختصاص نمییابد. در میان کشورهای اسلامی ۵ کشور بیشترین واردات تجارت حلال را دارد. میزان صادرات کالای حلال در ۲۰۲۲ حدود ۶ هزار میلیارد دلار بوده و در ۲۰۲۵ هدفگذاری ۸ هزار میلیارد دلار صورت گرفته است. این امیدواری وجود دارد که این همایش شروع خوبی برای نمایشگاه و اکسپو حلال باشد.
به گفته این مسئول؛ سهم ایران از بازار برند حلال در دنیا بسیار ناچیز و در حدود یک دهم درصد است. البته تولید در این صنعت به واسطه تحریم و ضعف زیرساختها با مشکلات زیادی روبروست و طبیعی است که افزایش سهم در این بازار نیازمند هدف گذاری بلندمدت و افزایش مشارکت بخش خصوصی است.
انتهای پیام/
