اولویتهای آموزش و پرورش در دولت چهاردهم، حاصل ریلگذاریهای دولت شهید رئیسی است

به گزارش خبرنگار آنا، محمد مهدی کاظمی؛ معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در همایش معلمانههای شهید جمهور که امروز برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی به عنوان اولویت نخست مطرح بود. دولتی که با جدیت و تصمیمگیری به موقع، مسیر را برای تحولات آموزشی هموار کرد. ضعف مدیران ما عمدتاً در تصمیم گیری است، اما دولت سیزدهم با درک این مسئله، گامهای مؤثری برداشت.
وی افزود: زمانی مسئولیت را آغاز کردیم که مدارس به دلیل همه گیری کرونا تا دو سال تعطیل بود و بازگشت دانش آموزان به کلاسهای درس، نخستین هدف ما محسوب میشد. متأسفانه پس از بازگشایی، با افت شدید آموزشی در دروسی مانند ریاضی، فارسی و علوم، به ویژه در مقطع متوسطه اول مواجه شدیم که پیامد آموزشهای غیرحضوری بود.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز اولویتهای آموزش و پرورش در دولت چهاردهم، حاصل ریلگذاریهای دولت شهید رئیسی است. تحول در شیوههای جذب معلمان، تأکید بر مهارتآموزی به جای حافظهپروری، و توجه ویژه به هوش مصنوعی در آموزش، از اقدامات کلیدی ما بود.
وی در نقد سند تحول بنیادین بیان کرد: این سند در اجرا با دو مشکل اساسی روبه روست: نخست آنکه نقشه راه مدرسه محور ندارد و دوم، نگاشت نهادی مشخصی برای مشارکت تمام دستگاهها در حمایت از آموزش و پرورش تعریف نشده بود. خوشبختانه با تصویب «آیین نامه تقویت و توسعه مهارتآموزی» در دولت شهید رئیسی، اولین نگاشت نهادی عملیاتی و تکالیف دستگاهها شفاف سازی شد.
کاظمی با اشاره به توسعه هنرستانها تأکید کرد: تعداد دانشآموزان هنرستانی، ۳۵ درصد افزایش یافت همچنین در دهه ۹۰ شاهد توسعه هنرستانها بودیم، اما در رشتههایی مانند کامپیوتر و حسابداری، اما ما توسعه هنرستانها را متناسب با آمایش سرزمینی انجام دادیم و بیش از ۱۰۰ هنرستان در مجاورت کارخانهها احداث شد تا بخش خصوصی در تربیت نیروی انسانی مشارکت مستقیم داشته باشد. امیدواریم این روند در دولت بعد تداوم یابد.
وی ادامه داد: حدود دو هزار میلیارد تومان در دولت شهید رئیسی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها با اولیت هنرستانها اختصاص یافت که در طول ۱۰ سال قبل به اندازه نیمی از آن هزینه نشد.
ضعف محسوس فارغ التحصیلان دانشگاه رجایی
کاظمی بیان کرد: دو هزار هنرآموز و استادکار را برای هنرستانها جذب کردیم که خروجی آنها به مراتب بالاتر از دانشگاه شهید رجایی بود و اکنون خروجیهای دانشگاه شهید رجایی ضعیف هستند.
وی با انتقاد از تغییر ساعات آموزشی هشدار داد: تصمیم برای آغاز کلاسها از ساعت ۶ صبح فاقد پشتوانه علمی است. چگونه انتظار داریم دانشآموزی که ساعت ۵ صبح بیدار میشود، توانایی لازم برای یادگیری و آزمون داشته باشد؟ این رویه به افت تحصیلی دامن میزند و نیازمند بازنگری فوری است.
تمام تحول آموزش و پرورش را در دولت شهید رئیسی ریل گذاری کردیم!
همچنین در این نشست حسین مولوی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: گزارشی که امروز آقای کاظمی در حضور رهبر انقلاب ارائه کرد همگی کلید واژههایی بود که در دولت رئیسی ریل گذاری شد.
وی افزود: عدالت آموزشی، مهد کودکها، توجه به مدارس دولتی و. همه در دولت رئیسی ریل گذاری شده بود، اگر گزارش امروز وزیر آموزش و پرورش را ببینید دیگر نیازی نیست من از اقدامات دولت رئیسی بگوییم.
وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت مدارسی را تحویل گرفتیم که به دلیل کرونا، دو سال تعطیل بود و کرونا پوشش مناسبی شده بود برای بسیاری از ضعفها از جمله کمبود ۲۰۰ هزار معلم که آموزش مجازی زمان کرونا آن را پوشش داده بود و با حضوری شدن مدارس خود را نشان داد.
مولوی گفت: دلیل کمبود معلم این بود که سیاست دولت آقای روحانی کاهش نیروی انسانی بود و شاهد نیمه تعطیل شدن دانشگاه فرهنگیان بودیم که ۳۵۰۰ نفر در سال دانشجو پذیرش کردند.
معلمان تا سال ۱۴۰۱ برای رتبهبندی کف خیابان بودند
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۱ معلمان برای رتبه بندی هر هفته در کف خیابان بودند و دولت شهید رئیسی با اقدام فداکارانه رتبه بندی را مطرح کرد و یک تجمع از معلمان به خاطر معیشت نداشتیم.
مولوی عنوان کرد: پرداخت اضافه کاریهای معلمان در پایان هر ماه یکی از آروزهای وزرا بود و اولین بار که این کار انجام شد اردیبهشت ۱۴۰۳ بود و به واسطه ریل گذاری درست ما معلم میداند اگر اضافه کار بر میدارد در پایان ماه آن را دریافت میکند.
انتهای پیام/