مدیریت شهری متزلزلی را تحویل گرفتیم/ واگنهای چینی مترو تا آخر سال وارد تهران میشوند

به گزارش خبرگزاری آنا، زاکانی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت روز روابط عمومی و تسلیت شهادت رئیسجمهور فقید و درگذشت یکی از همکاران شهرداری، به مرور عملکرد مدیریت شهری پرداخت و گفت: «در ۴۴ ماه گذشته با رویکردی جدید وارد مدیریت شهری شدیم؛ رویکردی که بر روایتمحوری و دقت در اقدامات استوار است و با هدف تحول همهجانبه در پایتخت دنبال میشود.»
وی با اشاره به چهار محور تحولی در شهرداری تهران اظهار داشت: «تحول کالبدی شهر، تحول در سبک زندگی و مشارکت مردم، تحول در ساختار مدیریت شهری با رویکرد خدمت اجتماعی، و نهایتاً تحول فناورانه برای رسیدن به شهری هوشمند، چهار سطح اصلی این برنامه تحولمحور است.»
زاکانی با تأکید بر شرایط دشواری که در آغاز مدیریت خود تحویل گرفته بود، گفت: «مدیریت شهری متزلزلی را تحویل گرفتیم، اما با مشارکت مردم توانستیم آن را به ثبات برسانیم و بستر تحقق برنامهها را فراهم کنیم.»
تحول فناورانه و توسعه کارخانههای نوآوری
شهردار تهران در ادامه با اشاره به اقدامات فناورانه شهرداری افزود: «در مسیر تبدیل تهران به شهری هوشمند، ساخت یک پارک علم و فناوری ۲۰۰ هکتاری و ایجاد ۹ کارخانه نوآوری در مناطق مختلف شهر در دستور کار قرار گرفته است. این پروژهها که روزی خیال تلقی میشدند، امروز وارد مرحله اجرا شدهاند.»
تحول در بافت فرسوده با رویکرد جدید
زاکانی با اشاره به مشکلات حوزه مسکن و لزوم نوسازی بافت فرسوده تأکید کرد: «در این حوزه نگاه جدیدی حاکم شده است. باید به جای برجسازیهای بیضابطه، مسکن باکیفیت و دارای زیرساخت مناسب برای مردم فراهم کنیم تا ضمن تأمین سرانههای خدماتی، از ساختار شهری متوازنتری بهرهمند شویم.»
گزارش از جلسه با رئیسجمهور درباره ساماندهی پایتخت
در پاسخ به پرسشی پیرامون جلسه با رئیسجمهور، زاکانی گفت: «در این جلسه گزارشی از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شد که به بررسی وضعیت جمعیتی و کالبدی تهران و مناطق پیرامونی آن میپرداخت، اما بخشی از اطلاعات در آن ناقص بود و برخی از اراضی مورد اشاره خارج از حوزه اختیارات ما قرار داشت.»
افزایش چشمگیر درآمد شهرداری و مشارکت مردمی
وی با اشاره به روند صعودی درآمد شهرداری طی سالهای اخیر افزود: «از ۲۷ همت در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۰۰ همت در سال گذشته رسیدیم. این رشد با انضباط مالی، مولدسازی داراییها و جلب مشارکت مردم حاصل شده است.»
زاکانی همچنین از رشد مشارکت مردمی در پویش «من شهردارم» خبر داد و گفت: «از ۳۴۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۱، به بیش از دو میلیون نفر در سال ۱۴۰۳ رسیدیم.»
رشد چشمگیر در حوزه ورزش همگانی
شهردار تهران به برنامههای ورزشی از جمله مسابقات «قهرمان شهر» نیز اشاره کرد و اظهار داشت: «در سال جاری ۱.۵ میلیون نفر در این مسابقات شرکت کردند و این رشد مشارکت نشان از پویایی اجتماعی و اهمیت ورزش در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد.»
آغاز جهش بزرگ شهری
در پایان، زاکانی با تأکید بر برنامههای آتی شهرداری گفت: «تهران نیازمند تحولی بزرگ است و امروز در آستانه آن جهش قرار داریم. عبور از مرحله تزلزل و فراهم شدن بسترهای توسعه، ما را به مرحلهای رسانده که میتوان با مشارکت مردمی و سرمایههای خرد، آیندهای بهتر را برای پایتخت رقم زد.»
علیرضا زاکانی در بخش دیگری از نشست خبری خود به جلسه هفته گذشته با رئیسجمهور، دکتر پزشکیان، اشاره کرد و گفت: «در این جلسه گزارشی از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شد که بهزعم ما دارای اشکالات جدی و رویکردی نادرست بود.»
وی افزود: «گزارش مذکور بدون تفکیک دقیق، بهصورت یکپارچه به بررسی جمعیتی و مشکلات پایتخت و استانهای همجوار پرداخته بود. این در حالیست که شهر تهران، شهرستانهای استان تهران و البرز هر یک ویژگیها و معضلات خاص خود را دارند و نباید با آماری درهمتنیده برای همه یک نسخه پیچیده شود.»
زاکانی با تأکید بر اینکه تهران بهدلیل گرانی بیش از حد، عملاً از رشد جمعیتی بازمانده، گفت: «برخی شهرستانهای اطراف تهران رشد جمعیتی ۱۰ تا ۱۲ درصدی را تجربه کردهاند، در حالی که رشد شهر تهران زیر یک درصد بوده است. این موضوع نشان میدهد که تهران بهجای جمعیتپذیر بودن، در حال دفع جمعیت است و دلیل آن هم گرانی بیرویه در پایتخت است.»
وی از دولت خواست برای تصمیمگیری درست درباره آینده پایتخت، آمارها را تفکیکشده، تخصصی و علمی تحلیل کند و از گزارشهای کلینگر و نادقیق پرهیز شود.
شهردار تهران با اشاره به آخرین توافقات با وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره انتقال نمایشگاه بینالمللی تهران به شهر آفتاب گفت: سالهاست که در این خصوص با وزارتخانه مربوطه در تعامل هستیم. در آخرین مذاکرهای که با وزیر محترم داشتیم، مقرر شد کارگروهی مشترک بین شهرداری و وزارت صمت تشکیل شود تا موضوع انتقال نمایشگاه و تکمیل پروژه شهر آفتاب با سرعت بیشتری پیگیری شود.
وی افزود: هدف ما این است که با برگزاری نمایشگاهها در شهر آفتاب، از قفلشدن ترافیکی پایتخت در زمان برگزاری نمایشگاههای بینالمللی جلوگیری کنیم و همزمان امکان توسعه منطقی نمایشگاه با استانداردهای جدید را فراهم آوریم. قرار است شهرداری تهران نیز در توسعه و طراحیهای بعدی این مجموعه مشارکت فعال داشته باشد تا به فضل الهی پروژهای ماندگار برای شهر رقم بخورد.
زاکانی با انتقاد از ساختوسازهای گذشته بدون دقت و ملاحظات کافی گفت: متأسفانه در گذشته برخی ساختمانها بدون رعایت ضوابط ساخته شدهاند که امروز تبعات آن را میبینیم. ساختمانی ساخته شده و سالهاست مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، اما رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ دارد و تخلف آن باید بررسی شود. ما بهعنوان شهرداری تهران در مواردی که امکان قلع و قمع وجود داشته باشد و آسیبی به پیکره شهر وارد نکند، با جدیت احکام را اجرا میکنیم.
شهردار تهران تصریح کرد: هماکنون در حریم و درون شهر تهران، احکام متعدد ماده ۱۰۰ در حال اجراست. شهرداری تهران در میان کلانشهرها بیشترین میزان اجرای این احکام را داشته و برخلاف برخی شهرها که صرفاً به دریافت جریمه اکتفا میکنند، ما بر اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات ایستادهایم.
زاکانی تأکید کرد: در برخی موارد بهدلیل ساختوساز قدیمی، نوع بهرهبرداری، و پیچیدگیهای حقوقی، اجرای حکم تخریب ممکن نیست و نیاز به بررسی تخصصی دارد. ما باید مصالح عمومی، ایمنی و حقوق مردم را در نظر بگیریم و با نگاه جامع، قانونی و بدون مسامحه با تخلفات ساختمانی برخورد کنیم.
شهردار تهران با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه مقابله با فساد، بازگرداندن اموال شهر و ارتقاء شفافیت در ارائه خدمات، گفت: متأسفانه در گذشته بهرهبرداری از منابع شهر به گونهای بوده که میتوان گفت "سر شهر کلاه رفته بود" و بسیاری از ظرفیتهای آن از دست رفته بود. ما در شهرداری سه دسته اصلی از مفاسد را هدفگذاری کردیم و با آنها برخورد جدی داشتیم.
وی افزود: دسته اول کسانی بودند که با سوءاستفاده از موقعیتها اقدام به تملک غیرقانونی و فسادهای کلان کرده بودند. دسته دوم، افرادی بودند که با شبکهسازی، املاک شهر را به تاراج برده و منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح داده بودند. دسته سوم نیز برخی از عوامل درونسازمانی یا وابسته به نهادهای دیگر بودند که در این روند سهم داشتند. برخورد با این سه دسته در دستور کار ما قرار گرفت و در همین راستا، در سال ۱۴۰۲ توانستیم ۴۶ هزار میلیارد ریال از اموال شهری را بازپسگیری کنیم و در سال ۱۴۰۳ نیز میزان بازگشت منابع از سطح پیشبینیها فراتر رفت.
زاکانی ادامه داد: بخشهایی از املاک و ظرفیتهایی که به فروش رفته یا از چرخه خدمت خارج شده بود، به چرخه بازگردانده شد. برخی از این پروژهها در روزها و هفتههای آینده افتتاح خواهند شد؛ پروژههایی که اساساً هدف آنها تسهیل ارتباط مردم با خدمات شهری و کاهش مواجهه مستقیم با کارکنان شهرداری است. این تحول در حوزه شهرسازی و خدمات شهری یک گام بسیار مهم در مسیر شفافسازی و حذف زمینههای فساد به شمار میرود.
شهردار تهران با تأکید بر اهمیت مقابله با رشوهگیریهای خُرد گفت: برنامهای چندمرحلهای در این حوزه تعریف کردهایم. مرحله اول افزایش درآمدهای پایدار و منطقی برای شهرداری است تا نیاز به سازوکارهای رانتی یا نادرست حذف شود. مرحله دوم، آموزش و انتقال فرهنگ درست خدمترسانی در بین کارکنان است. مرحله سوم، برخورد قاطع با متخلفان است که در سال گذشته نیز با تعدادی از عوامل خطاکار برخورد شد. مرحله چهارم، ایجاد سامانههای نظارتی و گزارشدهی مردمی است تا اگر شهروندی با درخواست نادرست از سوی هر فردی مواجه شد، بتواند موضوع را بهسرعت گزارش کند و با خاطیان برخورد جدی صورت گیرد.
زاکانی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اتکا به ظرفیتهای موجود، مشارکت مردم و همراهی نهادهای نظارتی، بتوان سرمایه اجتماعی ارزشمندی را برای شهر تهران بازسازی کرد و مسیر خدمترسانی سالم، شفاف و مردمی را تقویت نمود.
حضور فعال تهران در نشست بریکس پلاس
شهردار تهران با تأکید بر نقش مؤثر دیپلماسی شهری در کنار دیپلماسی رسمی دولتها، از حضور فعال مدیریت شهری تهران در نشست کشورهای عضو بریکس پلاس خبر داد و گفت: تهران در نخستین نشست این گروه که در کازان روسیه برگزار شد، حضور پررنگی داشت. نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و هند در این نشست شرکت کردند و ظرفیتهای تهران مورد توجه آنان قرار گرفت.
گامی به سوی مشارکت در G20
وی افزود: حضور فعال تهران در این نشستها میتواند مقدمهای برای مشارکت مؤثر مدیریت شهری در مجامع بینالمللی مانند G20 باشد. در همین راستا، برنامهریزی شده که در نشست بعدی بریکس در برزیل، تهران با هیأتی فعال و تخصصی حضور یابد و همچنین در نشست آتی در آفریقای جنوبی نیز مشارکت جدی داشته باشد.
فعالسازی دیپلماسی شهری در کنار دیپلماسی رسمی
شهردار تهران با اشاره به اقدامات در حوزه ارتباطات خارجی و سرمایهگذاری تصریح کرد: ما هدفگذاری کردهایم که در کنار دیپلماسی رسمی دولت، دیپلماسی شهری را فعال کنیم. بر این اساس، همکاری گستردهای با دولت آغاز کردهایم تا مسیر توسعه فعالیتهای بینالمللی شهر تهران هموار شود. خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری و با همکاری نزدیک شورای ششم و دولت، پروژههای مشترک خوبی تعریف شده است.
همکاری با عربستان، صربستان و چین در دستور کار
او در خصوص همکاری با کشورهای مختلف نیز توضیح داد: در رابطه با عربستان، مذاکراتی در حوزه گردشگری و سرمایهگذاری صورت گرفته که میتواند اثرات مثبتی در سطح منطقهای داشته باشد. درخصوص صربستان نیز همکاریهای فرهنگی و علمی در دستور کار قرار گرفته و درحال پیگیری است.
تفاهمنامه ۱۳ میلیارد یورویی با چین
زاکانی در مورد ارتباط با چین گفت: موضوع تکنولوژی و سرمایهگذاری، محور همکاریهای تهران با پکن است. طی یک سال گذشته مذاکرات گستردهای انجام شده و حدود ۱۳ میلیارد یورو تفاهمنامه امضا شده که تاکنون بیش از یک میلیارد یورو از آن عملیاتی شده است. سایر بخشهای این تفاهم نیز در حال پیگیری است تا در قالب پروژههای بزرگ شهری به ثمر بنشیند.
سرمایهگذاری و تعاملات فرهنگی؛ اولویت مدیریت شهری
وی تأکید کرد: موضوع سرمایهگذاری، تعاملات فرهنگی، و ایجاد پیوستهای توسعهای در دستور کار قرار دارد و به عنوان یک سیاست محوری دنبال میشود. در همین راستا، مرکز مسئولیت این امور در شهرداری تهران فعال شده و بهطور پیوسته پیگیریهای لازم را برای توسعه همکاریهای بینالمللی انجام میدهد.
ایجاد پل ارتباطی برای جذب سرمایه خارجی
شهردار تهران همچنین به همکاری فنی با سایر دستگاههای اجرایی و نظارتی کشور اشاره کرد و گفت: ما به دنبال ایجاد یک پل ارتباطی مستحکم برای ورود سرمایه خارجی به کشور و بهویژه شهر تهران هستیم تا با جذب منابع بینالمللی، پروژههای عمرانی، خدماتی و تکنولوژیکی مورد نیاز شهر را با شتاب بیشتری اجرایی کنیم.
طرح جامع تهران نیاز به بازنگری دارد
شهردار تهران با تأکید بر لزوم بازنگری در سیاستهای نوسازی بافتهای فرسوده شهری، از آغاز اجرای یک طرح نوآورانه با عنوان "شهرکهای ارکیده" خبر داد که میتواند چهره تهران را متحول کند.
وی با اشاره به تصویب طرح جامع تهران در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷، گفت: این طرح افق ۱۴۰۵ را با جمعیتپذیری ۱۰.۵ میلیون نفر در نظر گرفته است، در حالی که آمارهای غیررسمی امروز حاکی از جمعیتی حدود ۹.۷ تا ۹.۹ میلیون نفر در تهران هستند. متأسفانه آمار رسمی بهروز نشده و آخرین سرشماری به سال ۱۳۹۵ بازمیگردد.
۶۰ هزار پلاک در بافت فرسوده؛ ۱۷ درصد جمعیت
شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر تهران دارای ۹۳۰ هزار پلاک ثبتی است که از این تعداد، بیش از ۶۰ هزار پلاک در بافت فرسوده و ناکارآمد قرار دارند. این بافتها تنها هفت درصد از مساحت شهر را تشکیل میدهند، اما ۱۶ تا ۱۷ درصد جمعیت در این مناطق سکونت دارند؛ موضوعی که هم تهدید است و هم فرصت.
جهش در صدور پروانههای ساخت در بافت فرسوده
او افزود: شهرداری در سال گذشته موفق به صدور بیش از ۵۰۰۰ پروانه ساخت در بافت فرسوده شد؛ عددی که با وجود عدم دریافت عوارض ساخت از این مناطق و کمکاری دولت در پرداخت سهم خود، جهشی قابل توجه محسوب میشود. امسال نیز برنامهریزی متفاوتی صورت گرفته که از رویکرد سنتی فراتر رفته و به سمت تحولی عمیق حرکت میکند.
طرح "شهرکهای ارکیده"؛ ایدهای برای جهش نوسازی
زاکانی در تبیین طرح "شهرکهای ارکیده" اظهار داشت: این طرح که پس از ۱۱ ماه تحقیق در سال ۱۴۰۳ به نتیجه رسید، میتواند با تجمیع زمینهای کوچک و اعطای مجوز ساخت بلندمرتبه به جای ساختهای پراکنده، فضای سبز اختصاصی، زیربنای کافی و شرایط رفاهی مناسب برای شهروندان فراهم کند.
تغییر مدل نوسازی با تجمیع و ارتقای کیفیت زندگی
وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: بهجای اینکه ده زمین ۱۰۰ متری مجزا صرفاً مجوز ساخت سه طبقه بگیرند، در این طرح با تجمیع زمینها و اختصاص حیاط مشترک، مجوز ساخت ساختمانهای ۱۰ یا ۱۱ طبقه داده میشود و در نتیجه واحدهای ۶۰ متری گذشته به واحدهای ۱۰۰ متری با کیفیت زندگی بالاتر تبدیل میشوند.
الگوسازی عملی شهرداری برای ترغیب مردم
شهردار تهران این طرح را اقدامی برای الگوسازی دانست و افزود: ما تصمیم گرفتیم خودمان وارد عمل شویم و با ساخت نمونههای واقعی، به مردم نشان دهیم که زندگی در چنین الگوهایی نهتنها ممکن، بلکه مطلوبتر نیز هست. بهجای خانههایی کوچک، تودرتو، بدون تعامل همسایگی و امکانات، میتوان محیطی امن، سبز و همبسته ساخت.
ساخت نمونههای اولیه از هفته آینده آغاز میشود
او همچنین از آغاز ساخت چند پروژه نمونه با زمینهایی از ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ متر مربع در تهران خبر داد و گفت: نقشههای نهایی این طرح تا پایان هفته تهیه شده و عملیات اجرایی بهزودی آغاز میشود.
نوسازی سریع، حفظ فرهنگ محلی، توسعه پایدار
زاکانی در پایان تأکید کرد: اگر این مدل نوسازی بهدرستی اجرا شود، نهتنها بافت فرسوده به سرعت بازسازی خواهد شد، بلکه با استفاده از فناوریهای نوین مانند بازچرخانی آب، شهر به محیطی پایدار، زیبا و دوستداشتنی برای شهروندان تبدیل میشود.
مشارکت شهرداری تهران در سیاستهای انرژی دولت
شهردار تهران از برنامههای شهرداری برای کمک به دولت در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی خبر داد و گفت: راهحل اصلی، مشارکت مردم در نفع حوزه انرژی و انتقال از مصرف انرژیهای آلاینده به سمت انرژیهای پاک است.
کاهش مصرف سوخت با بهبود زیرساختها
وی با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه کاهش مصرف انرژی افزود: در حال حاضر ۶۰ نقطه از ۹۸ نقطه فنی برای بهبود تردد شهری آماده شده که در صورت تکمیل ۳۸ نقطه باقیمانده، حدود ۷۳۰ کیلومتر از تردد مردم کاسته میشود. این اقدام به کاهش روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین در تهران منجر خواهد شد.
توسعه حملونقل عمومی
شهردار ادامه داد: توسعه مترو، افزایش ناوگان اتوبوسرانی و بهبود کیفیت حملونقل عمومی از دیگر اقدامات مؤثر در کاهش استفاده از خودروهای شخصی و مصرف انرژی است.
نوسازی ناوگان موتوری با انرژی پاک
وی همچنین به همکاری با وزارت نفت برای نوسازی ۲۰ هزار موتورسیکلت به انرژی پاک اشاره کرد و گفت: این موتورها بیشترین پیمایش را دارند و نوسازی آنها تأثیر قابلتوجهی در کاهش مصرف سوخت دارد.
مشوق برای ساختمانهای سبز
شهردار تهران افزود: در شورای شهر مصوب شده است که ساختمانهایی که به سمت تولید برق از انرژی خورشیدی و فناوریهای نو حرکت کنند، از مشوقهای ویژه برخوردار شوند.
تولید برق پاک در ساختمانهای شهرداری
در ادامه اقدامات شهرداری، بناست تمامی ساختمانهای شهرداری از انرژی خورشیدی و پاک برای تولید برق استفاده کنند. هدف این است که شهرداری با خودکفایی در تولید انرژی، نقش مؤثری در رفع ناترازی انرژی کشور ایفا کند.
بهرهبرداری از پنلهای خورشیدی و مبدلهای گازی
وی همچنین از استفاده از پنلهای خورشیدی و مبدلهای گاز به برق با راندمان ۹۸ درصد برای تأمین برق اتوبوسهای برقی و سایر مصارف شهری خبر داد.
شهرداری، بازوی قوی دولت در حل ناترازی انرژی
شهردار تأکید کرد: مجموعه شهری در سراسر کشور میتواند بازوی مؤثری برای کمک به دولت در حل ناترازی انرژی باشد. شهرداری تهران نیز در سه محور اصلی یعنی کاهش مصرف، تولید انرژی پاک و ارتقای بهرهوری، اقدامات خود را با جدیت دنبال میکند.
بحران قدیمی حریم پایتخت و آغاز اصلاحات
شهردار تهران با اشاره به مشکلات قدیمی در تعیین حریم پایتخت گفت: از سال ۱۳۷۱ حدود ۱۹۰۰ کیلومتر بهعنوان حریم تهران تعیین شده بود، اما در سال ۱۳۸۶ تنها ۵۸۰ کیلومتر از آن توسط شورای شهرسازی مشخص و به وزارت کشور ارسال شد. با وجود تأیید وزارت کشور، استانداری وقت آن را ابلاغ نکرد که این باعث بروز تنشها و تنازعات فراوان در حوزه حریم شد.
آغاز ساماندهی از سال ۱۴۰۲
وی افزود: در دیماه ۱۴۰۲ استاندار وقت تهران (آقای فخاری) این حریم را ابلاغ کرد و شهرداری تهران ساماندهی جدی را آغاز نمود. برای نظارت دقیق، قراردادهایی با سامانههای پهپادی و تصویربرداری ماهوارهای بسته شد تا هرگونه تغییر در حریم حتی در حد چند متر شناسایی شود.
تقسیم وظایف مناطق در مدیریت حریم
شهردار ادامه داد: برای افزایش مسئولیتپذیری، حریم پایتخت به ۱۱ ناحیه تقسیم شد و هر منطقه مسئولیت مستقیم در کنترل و نظارت بر آن را بر عهده گرفت.
با تأسف از لغو ابلاغیه دیماه ۱۴۰۲ توسط وزارت کشور و استانداری، شهردار هشدار داد که این اقدام باعث آغاز موج جدیدی از ساختوسازهای غیرمجاز در اطراف تهران شد. وی تأکید کرد که همین اتفاق باعث رشد بیرویه و ایجاد لکههای قرمز در اطراف پایتخت شده است.
ورود برخی نهادها به حمایت از تخلفات
او با بیان اینکه برخی نهادهای قضایی نیز از این روند حمایت کردهاند، گفت: یکی از خودروسازان بزرگ ۲۰۰ هکتار از زمینهای کشاورزی را دیوارکشی کرده که بخشی از آن تخلفات گذشته است و اکنون نیز با وجود مخالفت شهرداری، از سوی برخی نهادها حمایت میشود.
شهردار هشدار داد: ادامه این روند میتواند منجر به شکلگیری محیطهای ناپایدار، خطرزا و غیرقابل کنترل در اطراف تهران شود که نهایتاً آسیب آن متوجه مردم خواهد شد.
تأکید بر لزوم همکاری قوای سهگانه
در پایان، شهردار خواستار همکاری جدی وزارت کشور، دولت و دستگاه قضایی برای توقف ساختوسازهای غیرمجاز و ساماندهی مجدد حریم پایتخت شد.
شهردار تهران با اشاره به موضوع بلندمرتبهسازی گفت: بسیاری از مجوزهای برجسازی مربوط به قبل از سال ۱۳۹۱ هستند. در واقع، برجهایی که پیش از این تاریخ مجوز گرفتهاند، در همان بازه زمانی نیز بیش از حد صدور مجوز داشتهاند.
تعیین مکان مناسب برای بلندمرتبهسازی ضروری است
وی تأکید کرد: بلندمرتبهسازی باید در مکان و منطقه مناسب انجام شود و نمیتوان بدون ضابطه به آن پرداخت. باید مشخص شود اشکال کار کجاست، نه اینکه کلیگویی شود.
مجوز ساخت هتل مورد تأیید نهادهای تخصصی است
در خصوص پروژه ساخت یک هتل خاص، شهردار توضیح داد: مجوز این هتل صادر شده و تمامی اشکالات مطرحشده از سوی برخی کارشناسان توسط متخصصان کمیسیونهای فنی رد شدهاند. این پروژه هیچ منع قانونی ندارد و پاسخهای دقیق و کارشناسی به تمام جوانب آن ارائه شده است.
مخالفت با رویکردهای ژورنالیستی در مدیریت شهری
وی خاطرنشان کرد: ما نمیخواهیم با نگاه ژورنالیستی و سطحی شهر را اداره کنیم. شهر نیازمند تصمیمگیریهای کارشناسی و فنی است، نه هیجانی.
حمایت وزارت میراث فرهنگی از پروژه
شهردار افزود: وزارت میراث فرهنگی نیز بهشدت پیگیر اجرای این هتل است و هیچ مانعی از نظر قانونی یا اجرایی برای ادامه آن وجود ندارد. بنابراین، پروژه در مسیر مشخص خود پیش میرود.
پرداخت سهم ۱۵ درصدی شهرداری برای قرارداد واگنها
شهردار تهران توضیح داد: پرداخت سهم ۱۵ درصدی شهرداری در پروژه تأمین واگنها با اعتباری که شهرداری تهران تأمین کرد، انجام شد. این مبلغ معادل ۹.۸ درصد بود که با تضمین وزارت کشور به حساب واریز و قرارداد فعال شد.
کاهش زمان تحویل واگنها و بومیسازی تکنولوژی
وی افزود: در مذاکره مجدد با طرف خارجی، زمان تحویل واگنها از ۲۳ تا ۲۷ ماه به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش یافت. همچنین بخشی از فرآیند تولید به داخل منتقل و بومیسازی شد که یک موفقیت فناورانه برای کشور محسوب میشود.
بلاتکلیفی ۵.۲ درصد باقیمانده در مصوبه دولت
شهردار اشاره کرد: مبلغ ۵.۲ درصد باقیمانده مربوط به بودجهای است که از سال ۱۳۹۱ باقی مانده و دولت در دوره جدید آن را در مصوبهای لحاظ کرد. با این حال، در تطبیق با مجلس ایراداتی گرفته شد و مصوبه برگشت داده شده تا اصلاح شود.
نابرابری در تأمین واگن مترو در شهرهای مختلف
وی با انتقاد از توزیع ناعادلانه امکانات گفت: شهرهایی مانند شیراز، مشهد، اصفهان و کرج خطوط مترو دارند اما واگن کافی ندارند و دچار مشکل هستند.
شهردار از امضای تفاهمنامهای جدید با وزارت کشور خبر داد که براساس آن، تولید قطارهای جدید برای تهران آغاز میشود. فرایند ساخت در چین شروع شده و قطارها تا پایان سال جاری وارد تهران خواهند شد.
استفاده از وام یا تسهیلات بینالمللی برای پروژههای شهری
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره دریافت وام برای پروژههای شهری گفت: استفاده از وام از بانک جهانی اولویت ما نیست، اما از سایر تسهیلاتی که در سطح بینالمللی ارائه میشود، استقبال میکنیم تا بتوانیم از این ظرفیتها در مسیر توسعه شهر استفاده کنیم.
خواهرخواندگی با لسآنجلس و موانع سیاسی
شهردار افزود: اگر مردم یا رسانههای لسآنجلس به دنبال گسترش روابط شهری هستند، بهتر است از مقامات خود بخواهند در مسیر احترام به ملتها و کشورها گام بردارند. علاقهای برای تعامل وجود دارد، اما موانع سیاسی فراتر از اراده مدیریت شهری ماست.
برنامه احداث ۸۰ مجتمع مدرسهای برای ارتقای آموزش
شهردار تهران از طرح احداث ۸۰ مجتمع مدرسهای خبر داد که جهشی بزرگ در خدمت به دانشآموزان، معلمان و اولیای محترم خواهد بود.
تبدیل زمین پارک ارتش به مرکز تربیت معلم و تیزهوشان
زمینی در پارک ارتش که قبلاً فاقد درخت و امکانات بود، پیشنهاد شده است به مرکزی برای تجمیع مدارس تیزهوشان و مراکز تربیت معلم تبدیل شود. برخی مدارس تیزهوشان کنونی با کمبود امکانات روبهرو هستند و برنامه داریم این مدارس را در مرکزی مجهز و با امکانات ورزشی و رفاهی بهتر جمع کنیم.
شهرداری تهران با ساخت مدارس در مناطقی که سرانه آموزشی کمی دارند، در جهت تحقق عدالت آموزشی گام برمیدارد. با هماهنگیهای انجامشده با آموزش و پرورش و دولت، نوسازی مدارس موجود و ساخت مدارس جدید از امسال آغاز خواهد شد.
حرکت شهرداری به سمت تقویت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی
شهردار تهران با تأکید بر نقش فرهنگی و اجتماعی شهرداری، از تقویت فعالیتهای مردمی در مناسبتهای مذهبی خبر داد.
برگزاری گسترده جشنهای مذهبی با مشارکت مردم
در ماه مبارک رمضان، برنامه «مهمانی غدیر» در باغراه حضرت زهرا (س) با حضور صدها هزار نفر برگزار شد. همچنین، در جشن امام زمان (عج)، جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در مراسمها شرکت کردند.
هدف اصلی این برنامهها، ایجاد بستری برای ارتقای نشاط اجتماعی در مناسبتهای دینی و ملی و بهبود حال مردم در هر شرایطی عنوان شد.
شهرداری اعلام کرد که در جشن امام زمان (عج) بیش از هزار موکب مردمی در سطح شهر تهران فعالیت داشتند. استقبال بهحدی بود که با وجود بسته شدن سامانه ثبتنام، بیش از ۵۰۰ متقاضی دیگر امکان حضور پیدا نکردند.
این رویدادها نشاندهنده حرکت شهرداری تهران به سمت مردمیسازی اقدامات فرهنگی و اجتماعی است؛ تا مردم خود در شکلدهی به جشنها و مراسمهای شهری نقشآفرینی کنند.
انتهای پیام/