۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
13:00 19 / 03 /1404
همراه با جریان ملی دانش در 43سالگی

بلندپروازی در البرز؛ انتقال دانش و فناوری به بخش تولید

بلندپروازی در البرز؛ انتقال دانش و فناوری به بخش تولید
معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای آینده طراحی کرده‌ایم، گفت: این دانشگاه در ارتباط با صنایع، زمینه انتقال دانش و فناوری به بخش تولید را فراهم کرده است.

خبرگزاری آنا؛ استان البرز یکی از استان‌های فعال و پیشتاز دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه‌های مختلف ازجمله فناوری و پژوهشی است که تاکنون توفیق‌های گوناگونی را کسب کرده و در حل مسائل صنعتی و اجتماعی جامعه هم موفقیت‌های چشمگیری داشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در حالی چهل و سومین سالگرد راه‌اندازی خود را پشت سر گذاشته و وارد چهل و چهارمین بهار علمی خود شده که در جای جای ایران اسلامی اثرات مثبت علمی، آموزشی، فناوری و ... بر جای گذاشته است.

در این راستا و در تشریح جزئیات بیشتر از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، گفت‌وگوی خبرنگار آنا با سیداحسان شیرنگی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز را در ادامه می‌خوانیم.

آنا: استان البرز اکنون از چه تعداد واحد و مرکز دانشگاهی بهره‌مند است و چه تعداد دانشجو، استاد و کارمند در آن مشغول فعالیت هستند؟

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز شامل دو واحد (کرج و هشتگرد)، دو مرکز (نظرآباد و طالقان) و یک پردیس دانشگاهی (پردیس فردیس) است. 

 سازمان مرکزی دانشگاه می‌تواند با تسهیل فرآیند‌ها و تخصیص منابع هدفمند به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در استان‌ها کمک شایانی کند

اکنون تعداد ۱۷۶۳ دانشجو در مقطع دکتری، ۴۶۰۸ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، ۴۵۱۷۹ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۵۱۳۶ دانشجو در مقطع کاردانی (در مجموع ۵۶۶۸۶ دانشجو) در واحد‌ها و مراکز آموزشی استان مشغول به تحصیل هستند.

 دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از ۵۲۰ کارمند و ۵۱۵ عضو هیئت علمی نیز بهره‌مند است.

آنا: آقای دکتر! شاخص‌ترین دستاورد‌ها و موفقیت‌های دانشگاه در واحد‌های دانشگاهی استان البرز را به تفکیک شهر تشریح فرمایید.

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش عالی در این استان با دارابودن واحد‌های متعدد در شهر‌های مختلف، دستاورد‌های چشمگیری در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی داشته است.

 این دانشگاه در کرج با راه‌اندازی سرا‌های نوآوری و مرکز رشد واحد‌های فناور به قطب نوآوری و پژوهش تبدیل شده و در رشته‌های مهندسی و علوم پایه جایگاه ممتازی در کشور کسب کرده است.

فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی پویا نیز ازجمله برگزاری جشنواره‌های هنری و کسب مقام‌های برتر در مسابقات ورزشی، از دیگر نقاط قوت این واحد دانشگاهی به شمار می‌رود. 

در هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه رشته‌های فنی و مهندسی متناسب با نیاز بازار کار و همکاری نزدیک با صنایع منطقه، نقش مؤثری در اشتغال‌زایی و توسعه مهارت‌های عملی دانشجویان ایفا کرده است.

مرکز آموزشی نظرآباد نیز با تمرکز بر پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف از طریق اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی به توسعه پایدار در این منطقه کمک شایانی کرده است. 

علاوه بر اینها، مرکز آموزشی طالقان با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی منطقه به دنبال توسعه رشته‌های مرتبط با گردشگری و اکوتوریسم است و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی به تقویت مشاغل محلی و حفظ محیط زیست پرداخته است.

 در مجموع، دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تکیه بر توانمندی‌های علمی و پژوهشی خود، نقش کلیدی در پیشرفت آموزش عالی و توسعه اقتصادی-اجتماعی استان ایفا می‌کند و هر یک از واحد‌های آن متناسب با ویژگی‌های منطقه‌ای، دستاورد‌های ارزشمندی را به همراه داشته‌اند.

آنا: دانشگاه آزاد استان البرز تا چه اندازه در راستای حل مسئله موفق بوده و تعامل آن با صنعت و بخش تولید چگونه است؟

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با رویکرد مسئله‌محور و کاربردی‌سازی پژوهش‌ها، گام‌های مؤثری در راستای حل چالش‌های صنعتی و تولیدی استان برداشته است. این دانشگاه از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با صنایع بزرگ و مختلف البرز زمینه انتقال دانش و فناوری به بخش تولید را فراهم کرده است به‌ویژه در واحد کرج، سرا‌های نوآوری و مرکز رشد این دانشگاه با حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به حل مشکلات فنی صنایع از طریق ارائه راه‌حل‌های نوآورانه پرداخته‌اند.

در حوزه کشاورزی، واحد‌های کرج، هشتگرد و نظرآباد با اجرای پروژه‌های مشترک با جهاد کشاورزی و شرکت‌های مرتبط به توسعه روش‌های نوین آبیاری، اصلاح نژاد محصولات و مدیریت پایدار منابع آب کمک کرده‌اند.

برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی و دوره‌های کارآموزی در محیط‌های واقعی صنعتی نیز دانشجویان را برای ورود مؤثر به بازار کار آماده می‌کند. 

آنا: درخواست مجموعه استانی دانشگاه از سازمان مرکزی دانشگاه چیست و اکنون با چه مشکلاتی رو‌به‌رو هستید؟

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با وجود دستاورد‌های ارزشمند در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری، همچنان با چالش‌هایی رو‌به‌رو است که رفع آنها نیازمند حمایت‌های ویژه سازمان مرکزی است.

مهم‌ترین درخواست‌های مجموعه دانشگاه در استان البرز شامل توسعه و تجهیز زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی به‌ویژه در واحد‌های کمتربرخوردار مانند طالقان و نظرآباد، افزایش تعامل با صنایع بزرگ استان از طریق تسهیل انعقاد تفاهم‌نامه‌های ملی و ایجاد صندوق مشترک پژوهش و فناوری و بهبود وضعیت مالی با بازنگری در سیستم پرداخت حق التدریس و جذب هیئت علمی تمام‌وقت می‌شود.

 ازجمله چالش‌های پیش‌روی دانشگاه در البرز می‌توان کمبود نیروی انسانی متخصص در برخی واحد‌ها و نیاز به راه‌اندازی رشته‌های جدید متناسب با نیاز بازار کار را ذکر کرد. این موارد مستلزم حمایت‌های مالی و سیاستی سازمان مرکزی است. با توجه به ظرفیت‌های بالای استان البرز در حوزه صنعت و فناوری در صورت تأمین این نیازها، دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز می‌تواند نقش مؤثرتری در توسعه منطقه ایفا کند.

 سازمان مرکزی دانشگاه می‌تواند با تسهیل فرآیند‌ها و تخصیص منابع هدفمند به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در استان‌ها کمک شایانی کند.


آنا: دانشگاه آزاد استان البرز در کدام حیطه فعالیتی زبانزد است؟

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به‌ویژه واحد کرج در زمینه‌های فنی و مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی فعالیت چشمگیری دارد؛ اما بیش از همه در حوزه مهندسی و فناوری شناخته‌شده و زبانزد است. این دانشگاه با برخورداری از هیئت‌علمی توانمند، امکانات آزمایشگاهی مناسب و همکاری‌های علمی با مراکز صنعتی منطقه، توانسته است جایگاه قابل‌توجهی در تربیت نیروی متخصص و انجام پروژه‌های پژوهشی کاربردی به‌دست آورد.

موفقیت‌های دانشجویان واحد دانشگاهی کرج در مسابقات علمی، نوآوری‌های فناورانه و چاپ مقالات پژوهشی معتبر، جایگاه دانشگاه را در عرصه آموزش عالی کشور تثبیت کرده است.

آنا: درباره محصول یا محصولات دانشگاهی شاخص در دانشگاه آزاد استان البرز که توانسته‌اند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کنند، بگویید.

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد البرز به عنوان یکی از مراکز علمی پیشرو در استان، چندین محصول و پروژه دانشگاهی شاخص ارائه داده است که برخی از آنها توانسته‌اند مشکلات جامعه را حل کنند یا گام‌های مؤثری در این زمینه بردارند.

دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تکیه بر ظرفیت‌های علمی، صنعتی و جغرافیایی خود، توانسته است به یک مرکز پیشرو در آموزش، پژوهش و فناوری تبدیل شود و نقش مؤثری در توسعه منطقه ایفا کند

ازجمله این محصولات می‌توان طراحی و ساخت گلخانه تمام هوشمند، تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی‌جات، استحصال فلزات گرانبها از قبیل طلا و نقره از برد‌های الکتریکی و الکترونیکی، کشت‌بافت گیاهی، فراوری آرد فریگلوتن برای تولید نان و انواع شیرینی برای مصرف بیماران دیابتی و سلیاک، ساخت پنل‌های تمام CLT (محصول چوبی مهندسی شده از چند لایه چوب خشک‌شده) و ... را نام برد.

آنا: استان البرز در راستای هم‌افزایی ظرفیت‌های واحد‌های دانشگاهی متبوع خود چه برنامه‌هایی دارد؟

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با چشم‌اندازی پیشرو، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای آینده طراحی کرده است. این دانشگاه قصد دارد با تقویت همکاری‌های بین‌واحدی، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک را گسترش دهد و مراکز نوآوری و فناوری را در حوزه‌های اولویت‌دار مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و انرژی‌های پاک توسعه بخشد.

راه‌اندازی رشته‌های میان‌رشته‌ای متناسب با نیاز‌های بازار کار، ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته با تجهیزات به‌روز و تقویت ارتباط با صنعت از طریق قرارداد‌های مشترک پژوهشی و مهارت‌آموزی از دیگر اهداف دانشگاه در استان البرز است.

برنامه‌ریزی برای بین‌المللی‌سازی با جذب دانشجویان خارجی و توسعه همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های معتبر جهانی نیز در دستور کار قرار دارد که این اقدامات در نهایت به ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد استان البرز به عنوان یک قطب علمی و فناوری در سطح ملی و منطقه‌ای منجر خواهد شد.

آنا: دانشگاه آزاد استان البرز در حوزه سما از چه تعداد مدرسه و در چه مقاطعی برخوردار است؟ تشریح فرمایید.

شیرنگی: در حوزه مدارس سما، استان البرز اکنون دارای 6 مدرسه ابتدایی دخترانه، یک مدرسه ابتدایی پسرانه، دو مدرسه متوسطه اول دخترانه، یک مدرسه متوسط اول پسرانه، یک مدرسه متوسطه دوم دخترانه، یک مدرسه متوسط دوم پسرانه و یک مهد کودک است.

یک مدرسه ابتدایی پسرانه و یک مدرسه دخترانه در مقطع متوسطه اول نیز در دست ساخت هستند که در مجموع تعداد مدارس سمای استان را به عدد ۱۵ می‌رساند.

آن: اجرای سند تحول و تعالی در حوزه‌های مختلف در چه وضعیتی قرار دارد و تاکنون بعد از اجرا چه دستاورد‌هایی را به دنبال داشته است؟

شیرنگی: اجرای سند تحول و تعالی در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و زیرساختی در حال پیگیری و تاکنون دستاورد‌های قابل توجهی داشته است.

در حوزه آموزشی، بازنگری و به‌روزرسانی برنامه‌های درسی، توسعه دوره‌های مهارت‌محور و تقویت آموزش‌های الکترونیکی ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

در بخش پژوهشی، افزایش تعداد مقالات علمی، راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی جدید و تعامل بیشتر با صنعت، موجب ارتقای جایگاه دانشگاه شده است.

در حوزه فرهنگی نیز برنامه‌های متنوعی برای تقویت هویت اسلامی-ایرانی و نشاط اجتماعی دانشجویان اجرا شده است و از نظر زیرساختی، توسعه فضا‌های آموزشی و پژوهشی، نوسازی آزمایشگاه‌ها و گسترش فناوری‌های نوین از دیگر دستاورد‌های این سند بوده‌ است.

 با این حال، برخی چالش‌ها مانند نیاز به تأمین منابع مالی بیشتر و هماهنگی بین بخشی هنوز وجود دارد که نیازمند توجه جدی است. به طور کلی، اجرای این سند گام مثبتی در راستای ارتقای کیفیت و کارآمدی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بوده است.

آنا: و سخن آخر...

شیرنگی: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تکیه بر ظرفیت‌های علمی، صنعتی و جغرافیایی خود، توانسته است به یک مرکز پیشرو در آموزش، پژوهش و فناوری تبدیل شود و نقش مؤثری در توسعه منطقه ایفا کند. این دانشگاه با ادامه روند فعلی و رفع برخی چالش‌های پیش‌رو، می‌تواند در آینده نیز گام‌های بلندتری در راستای پیشرفت علمی و اقتصادی استان البرز بردارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب