دانشگاهی زبانزد در کارآفرینی و آموزش مهارت؛ از بورسیه دانشجویان در صنعت تا ایجاد ۱۰ دانشکده تخصصی

خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در حالی چهل و سومین سالگرد راهاندازی خود را پشت سر گذاشت و وارد چهل و چهارمین بهار علمی خود شد که در جای جای ایران اسلامی اثرات مثبت علمی، آموزشی، فناوری و ... بر جای گذاشته است.
استان یزد یکی از استانهای فعال دانشگاه آزاد اسلامی است که در عرصههای مختلف توفیقهای گوناگونی را کسب کرده و در حل مسائل صنعتی و اجتماعی موفقیتهای چشمگیری داشته است.
در این راستا و در تشریح بیشتر از جزئیات فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، گفتوگوی خبرنگار آنا با حسینعلی لازمی معاون هماهنگی و برنامهریزی این دانشگاه را در ادامه میخوانید.
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد اکنون از چه تعداد واحد و مرکز دانشگاهی بهرهمند است و چه تعداد دانشجو، استاد و کارمند در آن مشغول فعالیت هستند؟
لازمی: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد دارای ۹ واحد دانشگاهی ، یک مرکز، یک پردیس، ۱۸هزار و ۱۲۶ دانشجو، ۳۰۷ عضو هیئت علمی و ۴۷۵ کارمند است.
آنا: شاخصترین دستاوردها و موفقیتهای دانشگاه در واحدهای دانشگاهی استان یزد را به تفکیک شهر تشریح فرمایید.
لازمی: واحد یزد/ انجمن علمی رباتیک (YRA): این انجمن از سال ۱۳۸۴ فعال بوده و موفقیتهای جهانی متعددی کسب کرده است، ازجمله مقام اول در مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۱ ترکیه، ۲۰۱۴ برزیل، ۲۰۱۷ ژاپن و ۲۰۲۴ کانادا. در نوزدهمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران (۲۰۲۵)، تیمهای رباتیک یزد در لیگهای ربات پرنده (مقام دوم)، خودروی خودران (مقام سوم و سریعترین خودرو)، و سرویس رسان (عنوان برتر فنی) موفق عمل کردند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ۴۳ سال سابقه فعالیت داشته و در مجموع از کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان حدود ۱۳۴هزار و ۸۰۰ نفر دانشآموخته شدهاند
در طرحهای صنعتی، قرارداد ۴۰ میلیارد ریالی برای مرمت بازوی رباتیک در بخش معدنی منعقد شده است.
در حوزه پزشکی؛ بیمارستان شاهولی با بازسازی اتاقهای عمل و جذب ۲۰ میلیارد تومان کمک خیران، خدمات درمانی با تعرفه ۵۰درصد بیمارستانهای خصوصی ارائه میدهد و دانشجویان پزشکی ۱۷ عنوان در آزمونها و رویدادهای سال جاری کسب کردهاند. درمانگاه صفارشهر هم پس از ۲۰ سال، در سال ۱۴۰۳ بهرهبرداری شد.
دانشکده مهارت و کارآفرینی: دانشکده جوار صنعتی ایفا سرام اردکان با ۳۶۰۰ متر مربع مساحت و ۸۰ دانشجوی بورسیه صنعتی راهاندازی شد.
بورسیه مهارتی: جشن فارغالتحصیلی ۶۵ دانشجوی بورسیه مهارتی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد و اکنون ۳۰۰ دانشجو بورسیه صنعت هستند.
مدارس معارف اسلامی سعادت: برای اولین بار در کشور، این مدارس در سه مسجد و حسینیه یزد تأسیس شد.
کسب رتبه نخست کشوری در همکاری با فراجا در طرح جهاد علمی از دیگر دستاوردهاست و پردیس گاریزات با ۲۵۰ دانشجو راهاندازی شد.
در حوزه فرهنگی: تجلیل از مفاخر یزد و برگزاری سه دوره جشنواره بینالمللی شعر حضرت علیاکبر (ع) با رقابت ۸۰۰ شعر از ۵ کشور صورت گرفته و در بخش ورزش موفقیتهای جهانی در حوزه ورزش دانشجویان کسب شده است.
دانشکدهها: ۱۰ دانشکده تخصصی ازجمله هوش مصنوعی، پزشکی و مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد یزد فعال شدهاند و در صنعت هوایی، رشتههای کاردانی پرواز، تعمیر و نگهداری هواپیما و ایمنی پرواز برقرار است.
موفقیتهای شاخص دانشگاه آزاد در واحد اشکذر، راهاندازی نیروگاه خورشیدی۱۰۰ کیلوواتی و برنامهریزی برای فاز دوم، کارگاه پرورش قارچ برای آموزش عملی دانشجویان زیستشناسی، پرورش ماهی قزل و تیلاپیا در ۵ مرحله و برگزاری دوره استانی المپیاد تخصصی برق برای هنرجویان رشته برق را شامل میشود.
در واحد بافق، مولدسازی داراییها و کسب درآمد غیرشهریهای از آزمایشگاهها، کسب عنوان آزمایشگاه برتر استان توسط آزمایشگاه استاندارد واحد در سال ۱۴۰۳ (بالاترین میزان درآمد در بین آزمایشگاههای واحدهای استان)، استفاده از ظرفیت استخرهای ذخیره آب کشاورزی واحد در جهت پرورش ماهی و ارتقا رتبه عملکرد واحد در حوزه فرهنگی از متوسط به خوب جزء شاخصها هستند.
برگزاری دورههای تخصصی تولید کاشی و سرامیک با مشارکت سرای نوآوری و اتاق بازرگانی در واحئد میبد اتفاق افتاده و در واحد مهریز کاشت گل محمدی و پرورش ماهی قزل برای درآمد غیرشهریهای و ایجاد فضای سبز صورت گرفته است.
آنا: دانشگاه آزاد استان یزد تا چه اندازه در راستای حل مسئله موفق بوده و تعامل آن با صنعت و بخش تولید چگونه است؟
لازمی: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در حل مسائل صنعتی و اجتماعی موفقیتهای چشمگیری داشته است.
نمایشگاههای صنعتی: حضور در نمایشگاه «سمینار ملی پایش وضعیت و عیبیابی تجهیزات» شرکت فولاد آلیاژی ایران با ارائه راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نمایش بازوی رباتیک، منجر به امضای تفاهمنامه با صنایع شد. این همکاری نشاندهنده تمرکز دانشگاه بر کاربردهای عملی فناوری در صنعت است.
طرحهای بروندانشگاهی: اخذ طرحهای متعدد برای رفع نیازهای صنعتی، از جمله قرارداد ۴۰ میلیارد ریالی برای مرمت بازوی رباتیک در بخش معدنی.
آموزش مهارتی و بورسیه صنعتی: ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در فضاهای صنعتی تحت نظارت اساتید دانشگاه و استادکاران صنعت آموزش میبینند. دانشکده جوار صنعتی ایفا سرام اردکان نیز با ۸۰ دانشجوی شاغل در صنعت راهاندازی شده است.
در روند استفاده از دستیاران آموزشی باید شرایط منطقهای را هم لحاظ کرد و آییننامه جدیدی در این خصوص تدوین شود
انجمن رباتیک (YRA) خروجیهای دانشبنیان این انجمن از جمله شرکتهای فناور به رفع نیازهای آموزشی و صنعتی کمک کرده و در مسابقات جهانی موفقیتهای متعددی کسب کرده است.
آزمایشگاههای تخصصی: آزمایشگاههای همکار استاندارد بتن (یزد و بافق) و کاشی و سرامیک (میبد) با صنایع ساختمانی و تولیدی همکاری دارند و نیازهای این بخشها را برآورده میکنند. این اقدامات نشاندهنده تعامل قوی و مؤثر دانشگاه با صنعت و تمرکز بر حل مسائل واقعی جامعه از طریق نوآوری و آموزش کاربردی است.
شرایط منطقهای در روند استفاده از دستیاران آموزشی لحاظ شود
آنا: درخواست مجموعه استانی دانشگاه در یزد از سازمان مرکزی چیست و اکنون با چه مشکلاتی روبهرو هستید؟
لازمی: طرح استفاده از دستیار آموزشی (در صورتی که با نظارت دقیق صورت پذیرد) میتواند در توسعه فعالیتهای دانشگاه در زمینههای آموزشی، پژوهشی و ارتباط فارغ التحصیلان با واحدهای دانشگاهی موثر باشد؛ اما در مواردی باعث شده است که کیفیت آموزش کاهش یابد و ارتباط مدرسان باتجربه با دانشگاه قطع شود و این موضوع ارتباط واحد دانشگاهی را با صنایع و شرکتهای مختلف، ادارات و سازمانها کاهش داده است؛ بنابراین در روند استفاده از دستیاران آموزشی باید شرایط منطقهای را هم لحاظ کرد و آییننامه جدیدی در این خصوص تدوین شود.
آنا: دانشگاه آزاد استان یزد در کدام حیطه فعالیتی، زبانزد است؟
لازمی: بخش قابل توجهی از کارآفرینان استان یزد دانشآموختگان و یا از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد هستند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ۴۳ سال سابقه فعالیت داشته و در مجموع از کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان حدود ۱۳۴هزار و ۸۰۰ نفر دانشآموخته شدهاند. دانشگاه آزاد یزد در کارآفرینی و آموزش مهارتی زبانزد است. تعداد قابلتوجهی از کارآفرینان و مدیران دولتی و خصوصی استان از فارغالتحصیلان این دانشگاه هستند. برنامههای بورسیه صنعتی، آموزش در فضاهای صنعتی، و تربیت نیروی متخصص برای رفع کمبود مهارت در صنعت، از نقاط قوت این دانشگاه است.
آنا: درباره محصول یا محصولات دانشگاهی شاخص در دانشگاه آزاد استان یزد که توانستهاند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کنند، بگویید.
لازمی: ایجاد آزمایشگاه همکار استاندارد بتن در واحد یزد با گواهی ISO/IEC۱۷۰۲۵ برای انجام تستهای حوزه عمران و انعقاد قرارداد با پروژههای مسکن ملی، هتل ضیافت، کانون وکلا و بخش خصوصی، شرکتها و موسسات مختلف در صنعت ساختمان و راهسازی فعالیت دارد.
به منظور توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی در سطح واحدهای دانشگاهی استان با فعال کردن شوراهای استان و برحسب ظرفیتهای هر واحد، مأموریتهایی در این بخش برای هر واحد دانشگاهی تعریف و این موضوع باعث توسعه فعالیتهای شبکهای بین اعضای هیئت علمی واحدهای استان شده است
ایجاد آزمایشگاه همکار استاندارد بتن و مصالح ساختمانی در دانشگاه آزاد واحد بافق که با شرکت ها، صنایع و معادن همکاری دارد.
ایجاد آزمایشگاه کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد واحد میبد که با مجتمعهای کاشی و سرامیک در سطح استان و خارج از استان همکاری دارد.
اخذ مجوز راهاندازی کلینیک گیاه پزشکی در واحد یزد هم در این راستا فعال است.
آنا: استان یزد در راستای هم افزایی ظرفیتهای واحدهای دانشگاهی متبوع خود چه برنامههایی دارد؟
لازمی: در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و اجرای بستههای کاری در استان یزد در زمینه ارتقای کیفیت آموزشی سعی شده است با فعال کردن شورای گسترش در سطح استان، بازنگری و جابهجایی رشتههای تحصیلی بر اساس ظرفیتهای منطقهای در هر واحد صورت گرفته و در برنامه کاری قرار دارد.
در راستای توسعه حمایتهای معنوی و هویتی از دانشگاهیان علاوه بر فعال کردن واحدهای دانشگاهی، سعی شده است برخی برنامهها به صورت استانی برای دانشجویان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان و در مناسبهای مختلف برگزار شود.
به منظور توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی در سطح واحدهای دانشگاهی استان با فعال کردن شوراهای استان و برحسب ظرفیتهای هر واحد، مأموریتهایی در این بخش برای هر واحد دانشگاهی تعریف و این موضوع باعث توسعه فعالیتهای شبکهای بین اعضای هیئت علمی واحدهای استان شده است.
پروژههای مختلفی برای هر واحد دانشگاهی در راستای مولدسازی داراییها و پایدارسازی اقتصادی تعریف شده که در حال انجام است و به صورت خلاصه میتوان بازنگری و جابهجایی رشتههای تحصیلی بر اساس ظرفیتهای منطقهای، برگزاری برنامههای فرهنگی و آموزشی برای دانشجویان و خانواده دانشگاه در سطح استان، توسعه فناوری و نوآوری: تعریف مأموریتهای تخصصی برای هر واحد و توسعه فعالیتهای شبکهای بین اعضای هیئت علمی و اجرای پروژههای درآمدزای غیرشهریهای برای پایداری اقتصادی را نام برد.
آنا: دانشگاه آزاد استان یزد در حوزه سما از چه تعداد مدرسه و در چه مقاطعی برخوردار است؟ تشریح فرمایید.
لازمی: مدارس سما دارای ۴۵۰۰ دانشآموز در ۲۹ مدرسه استان یزد است.
آنا: اجرای سند تحول و تعالی در حوزههای مختلف در چه وضعیتی قرار دارد و تاکنون بعد از اجرا چه دستاوردهایی را به دنبال داشته است؟
لازمی: بر اساس بررسیهای عملکردی، استان یزد در سال سوم سند تحول موفق به تحقق حدود ۶۵ درصدی اهداف عملکردی سند قرار دارد. بر این اساس، طیف عملکردی استان در دوره سوم سند تحول و تعالی «در مسیر تحول» تعیین شده است.
اجرای سند تحول و تعالی در استان یزد در حال پیشرفت و دستاوردهایی ازجمله آموزش مهارتی: راهاندازی دانشکدههای جوار صنعتی و بورسیه ۳۰۰ دانشجو در صنعت، مولدسازی داراییها: پروژههای درآمدزای غیرشهریهای مانند نیروگاه خورشیدی و پرورش ماهی، نوآوری فرهنگی: تأسیس مدارس معارف اسلامی و برگزاری جشنوارههای بینالمللی، تعامل با صنعت: امضای تفاهمنامهها و اجرای طرحهای بروندانشگاهی و پایداری اقتصادی: افزایش درآمد غیرشهریهای به ۳۰درصد از کل هزینههای دانشگاه را به دنبال داشته است.
آنا: و کلام آخر...
لازمی: همکاری با نیروهای مسلح شامل برنامهریزی برای تشکیل خوشههای علمی و مرکز نوآوری مشترک با نیروی انتظامی در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی، توسعه زیرساختها شامل بازسازی بیمارستان شاهولی و بهرهبرداری از درمانگاه صفار شهر و فعالیتهای زیستمحیطی شامل کاشت گل محمدی و پرورش ماهی در واحد مهریز برای ایجاد فضای سبز و درآمد غیرشهریهای بوده است.
انتهای پیام/