۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
حسام آرین در گفت‌و‌گو با آنا؛

کنسرت روایی واله برگزار می‌شود/ روایتی موسیقایی از شیخ صنعان

کنسرت روایی واله برگزار می‌شود  روایتی موسیقایی از شیخ صنعان
کنسرت روایی «واله» با نگاهی نو به یکی از تأثیرگذارترین داستان‌های عرفانی ادبیات فارسی، به آهنگسازی و تنظیم حسام آریَن، اول خردادماه ۱۴۰۴ در تماشاخانه آوای ماد ایران‌مال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کنسرت روایی «واله» با نگاهی نو به یکی از تأثیرگذارترین داستان‌های عرفانی ادبیات فارسی، به آهنگسازی و تنظیم حسام آریَن، اول خرداد ماه ۱۴۰۴ در تماشاخانه آوای ماد ایران‌مال برگزار می‌شود.

شیخ صنعان، یکی بهترین داستان های منظوم عطار

حسام آریَن در گفت‌وگو با آنا از شکل‌گیری ایده این پروژه، انتخاب ساختار موسیقایی و همکاری با هنرمندان مختلف سخن گفت و عنوان کرد: واله روایت موسیقایی و نمایشی داستان عاشقانه و پررمز و راز شیخ صنعان و دختر ترسا است؛ یکی از خرده‌ روایت‌های شاهکار عطار نیشابوری در منظومه بینظیر منطق‌الطیر. هرچند این داستان در بدنه اصلی منطق‌الطیر قرار دارد، اما کاملاً مستقل و جدا از مسیر کلی حرکت سیمرغ است. از نظر بسیاری از پژوهشگران، این داستان به‌ لحاظ ساختار نظمی و بیانی، یکی از بهترین و پخته‌ترین داستان‌های عطار است.

او افزود: جرقه علاقه من به این روایت، به دوران دانشجویی‌ام در رشته ادبیات محض بازمی‌گردد. استاد ما، دکتر مشرف، با نگاه بسیار دقیقی این داستان را تحلیل کرد و به‌نوعی ذهن من را نسبت به عمق این روایت باز کرد. سال‌ها این روایت با من بود تا بالاخره به شکل یک اثر موسیقایی روایی درآمد.

ترکیبی از روایت، موسیقی و تفکر

این آهنگساز درباره ساختار اجرایی پروژه توضیح داد: واله صرفاً یک کنسرت نیست، بلکه روایتی موسیقایی است. من تلاش کردم در این پروژه صدا و داستان را چنان به‌هم گره بزنم که مخاطب در دل ماجرا غوطه‌ور شود و همراه داستان شود. این کار ترکیبی‌ست از موسیقی، روایت و اندیشه که مخاطب را به سفری درونی و شاعرانه می‌برد. هدفم این بود که صرفاً قطعه‌هایی موسیقایی نشنویم، بلکه در یک تجربه عاطفی و فکری مشترک شریک شویم.

حرکت به سمت فضای دستگاهی موسیقی ایرانی

وی درباره تفاوت این اثر با آثار قبلی‌اش گفت: در کارهای قبلی‌ام، چه از نظر ساختار موسیقایی و چه از نظر ملودیک، فضای عمومی‌تری وجود داشت. اما در واله تصمیم گرفتم به سمت فضای موسیقی ایرانی حرکت کنم و از دستگاه‌ها و آوازهایی مثل همایون، نوا و افشاری بهره ببرم. این تغییر دستگاه‌ها به جنبه روایی اثر کمک شایانی کرده است و با فضای داستان هم‌خوانی عمیقی دارند.

سازبندی متنوع برای خلق فضاهای عاطفی

آریَن در بخش دیگری از گفت‌وگو درباره سازبندی اثر گفت: در این پروژه از سازهایی مثل ویولا، چلو، تار، قانون و سازهای کوبه‌ای استفاده کرده‌ایم. این ترکیب به ما اجازه داد تا فضایی هم عرفانی و هم نمایشی خلق کنیم. انتخاب این سازها به‌گونه‌ای بود که هم با حال و هوای ایرانی اثر سازگار باشد و هم امکان فضاسازی دراماتیک و تأثیرگذار را برای ما فراهم کند.

بلیت فروشی این کنسرت با خوانندگی و آهنگسازی حسام آرین، روایت زهرا سزاوار و سرپرستی نوازندگان اشکان فخاری در سایت تیوال و هنرتیکت آغاز شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب