شهید رئیسی چگونه صنعت رو به احتضار خودرو را نجات داد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ صنعت خودروسازی به طور مستقیم و غیرمستقیم، مشاغل زیادی را در زنجیره تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش ایجاد میکند. توسعه این صنعت میتواند به کاهش بیکاری و افزایش درآمد ملی کمک کند.به طوری که میتوان ادعا داشت، صنعت خودروسازی یک صنعت پیشران است و توسعه آن میتواند باعث رشد و توسعه صنایع وابسته مانند فولاد، پتروشیمی، قطعهسازی و فناوری اطلاعات شود.از سوی دیگر، توسعه صنعت خودروسازی و ارتقای کیفیت محصولات، میتواند به افزایش صادرات خودرو و قطعات و ارزآوری برای کشور کمک کند.نباید از توسعه صنعت خودروسازی که باعث جذب فناوریهای نوین، ارتقای دانش فنی و افزایش نوآوری در کشور میشود غافل شد چراکه توسعه صنعت خودروسازی و حضور در بازارهای جهانی، باعث افزایش رقابتپذیری و بهبود کیفیت محصولات میشود.
البته به منظور اهداف کلان تر در صنعت خودروسازی کشور،توسعه صنعت خودروسازی و تولید داخلی خودرو و قطعات، نیز میتواند به کاهش وابستگی به واردات و خودکفایی در این صنعت کمک کند.با توجه به این موارد، توسعه صنعت خودروسازی یک ضرورت برای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و ارتقای فناوری در کشور است. این موارد ضرورتهای پایدار در ارتقای سطح تولید در صنعت خودروسازی کشور است؛نکاتی که در دولت سیزدهم سعی بر اجرای آن بوده است.
فراز و نشیبهایی که صنعت خودرو به خود دید
خودروسازی یکی از صنایعی است که نه تنها باعث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم میلیونها نفر از جمعیت کشور شده است بلکه به نوعی نماد و آبروی صنعت جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. این صنعت با تمام فراز و نشیبهایی که به خود دید تا به امروز خود را به عنوان یکی از نمادهای خودباوری و تلاش ایرانی حفظ کرده است. اما در دورهای متاسفانه صنعت خودروی کشور به دلیل برخی اتفاقات دچار نزول بسیار عجیبی شد و این سقوط تا جایی ادامه پیدا کرد که خرید خودرو به واسطه قرعه کشی که سالها به فراموشی سپرده شده بود بار دیگر در برابر اعصاب و روان ایرانیان خود نمایی میکرد؛ اما روی کار آمدن دولت شهید خدمت آیت الله سید ابراهیم رئیسی فصل جدیدی در صنعت خودروسازی شد.
در این رابطه ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتوگو با خبرنگار آنا گفت: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد فضای صنعت خودرو بسیار ملتهب بود؛ در واقع در دولت گذشته با توجه به آن که همه چیز منوط شده بود به برجام، تولید خودرو بسیار کاهش پیدا کرده بود، در واقع فکر میکنم که سال ۹۹ میزان تولید خودرو به ۹۰۰ هزار دستگاه در سال رسیده بود و بخش عمدهای از این تولید نیز ناقص بود. این اتفاق یعنی به طور همزمان با کاهش تولید و علاوه بر آن تولید ناقص مواجه بودیم که در پارکینگها جمع میشدند و به عنوان تولید ثبت میشد، اما ولی ناقص بود و قابل عرضه نبود.
وی ادامه داد: وقتی که شهید رئیسی به ریاست جمهوری رسیدند فرمانی اگه اشتباه نکنم ۸ مادهای در خصوص ساماندهی صنعت خودرو صادر کردند که در این فرمان به صورت خیلی جدی بر حل مشکلات مختلف صنعت خودرو تاکید شده بود. پس از صدور این فرمان شاهد این بودیم که تنها بعد از گذشت یک سال تولید ناقض خودرو به کل متوقف شد و تمام خودروها به صورت عبور مستقیم تولید میشدند.
خلخالی ادامه داد: تولید خودرو با تلاش و مجاهدت شهید رئیسی در این دوران به بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار رسید و شاهد افزایش کیفیت و رشد تولید همزمان زیادی در صنعت خودرو بودیم. در همین رابطه با پیگیریهای رئیس جمهور شهید کار بسیار خوبی در ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی انجام شد و شاخصهای کیفی به شدت اصلاح شدند. اعمال استانداردهای ۸۵ گانه که تا پیش از دوره ریاست جمهوری ایشون به تعویق افتاده بود، در سال اول ریاست جمهوری ایشان کاملا اعمال شدند و ۹ استانداردی که به تعویق افتاده بود نیز مضاف بر آن اجرا شد.
تغییر رویه؛ دستوری برای تولید تا واردات
این استاد دانشگاه افزود: حذف چند خودرو تولیدی که توانایی هم سویی با استانداردهای جدید را نداشتند و به دلیل ناامن و پرمصرف بودن آسیب جانی و مالی را نیز در کشور پی داشتند، قدم دیگر برای پوست انداختن و تولد مجدد صنعت خودرو سازی در کشور در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی بود. علاوه بر آن در حوزه قیمت گذاری نیز در دوران گذشته عدم شفافیتی وجود داشت که این شرایط نه تنها باعث اجحاف در حق خودروسازمی شد بلکه در تقابل با حقوق مصرف کننده هم بود. به دلیل قیمت پایین خودرو در کارخانه یک فضای دلالی به وجود آمده بود و در مقابل هم به خاطر پایین بودن قیمت کیفیت تولید خودرو بسیار پایین بود، اما با تمرکزی که در ساماندهی این حوزه شد، اصول قیمت گذاری شفاف شد و با پیگیریهای شهید رئیسی شورای رقابت فرایندهای قیمت گذاری اصلاح کرد.
وی افزود: در پی این تلاشها نه تنها قیمتها اصلاح شدند، بلکه شاهد این بودیم که زیان خودروساز حذف شد و در واقع تولید خودرو که متوقف شده بود با کیفیت بالاتر از سر گرفته شد. اینها اتفاقات بود حاصل تلاشهای دولت شهید رئیسی بود که توانست در حوزه قیمت رقابتی نیز ایجاد کرده و جلوی وقوع خسارت به کشور را بگیرد.
خلخالی ادامه داد: بحث بعدی واردات خودرو بود که باز در جهت ساماندهی بازار خودرو توسط دولت سیزدهم مطرح شد. در آن دوران روشن بود که میزان تولید نسبت به تقاضا کم هست و این موضوع باعث میشود که قیمت خودرو بی رویه افزایش یابد. همین موضوع باعث شد که دولت شهید رئیسی به سمت این رفت که بخشی از عرضه را با واردات پوشش دهد و پس از سالها مصوباتی که در حوزه واردات تهیه شد. تمامی این تلاشها موجب شد که ما پس از یک سال و نیم یا دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد این بودیم که قرعه کشی در برخی از خودروها کلا حذف شد و قرعه کشی نداشتیم.
وی تصریح کرد: در آن برهه زمانی سامانه یکپارچه نیز معرفی شد و توانست نظمی را به بازار خودرو ببخشید و آن فضای ملتهب را مقداری بهبود ببخشد. همچنین بحث اصلاح تعرفهها نیز در ساماندهی صنعت خودرو در دوران شهید رئیسی بسیار موثربود و نظام تعرفه خودروهای خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژی و قطعات خودرو را یکپارچه کرد.
انتهای پیام/

بایدها و نبایدهای عرضه خودرو در بورس؛ راهحل اضطراری یا درمان مقطعی صنعت
