معاون دبیرکل آموزش و پرورش: بازنگری در ساختار آموزش فنی و حرفه‌ای ضروری است

معاون دبیرکل آموزش و پرورش: بازنگری در ساختار آموزش فنی و حرفه‌ای ضروری است
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای باید به‌گونه‌ای بازنگری شود که بتواند پاسخگوی نیازهای بازار کار بوده و هویت واقعی خود را به‌عنوان پایه‌ای‌ترین ستون آموزش حرفه‌ای کشور بازیابد.

به گزارش خبرگزاری آنا، احمدرضا دوراندیش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت: تشکیلات و ساختار آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش، موضوعی است که نیازمند بازنگری جدی به منظور کاهش موازی کاری، ارتقاء بهره وری و هویت این آموزش هاست.

به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، احمدرضا دوراندیش معاون دبیرکل آموزش وپرورش و مهدی اسماعیلی مدیر کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی این شورا، از هنرستان فنی پیام منطقه ۵ تهران بازدید کردند.

در این بازدید احمدرضا دوراندیش با تبریک ایام بزرگداشت مقام معلم گفت: معلم ستون نظام تعلیم و تربیت است و هر نوع تغییر و تحولی که در نظام آموزشی انجام می‌شود، منشأ اصلی آن معلم است.

معاون دبیرکل آموزش وپرورش افزود: هدف اصلی آموزش و پرورش تلاش برای اعتلای مدرسه است. هر کاری که در آموزش و پرورش انجام می‌شود، هدف عمده آن بهبود روند نظام تعلیم و تربیت در مدارس است.

وی اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با پر کردن شکاف بین مهارت‌های مورد نیاز صنایع و مهارت‌های نیروی کار، نقش حیاتی در حمایت از رشد اقتصادی ایفا می‌کنند. فارغ التحصیلان رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش به افزایش بهره وری، نوآوری و رقابت در صنایع کمک می‌کنند.

دوراندیش ابراز کرد: هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند زمینه و پتانسیل لازم را برای تربیت نیروی انسانی ماهر و فنی را مهیا نموده و آنان را آماده ورود به بازار کار و یا توسعه یادگیری‌های تکمیلی از طریق سازمان ها، نهاد‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نمایند.

معاون دبیرکل آموزش و پرورش تاکید کرد: دنیای امروز بدنبال نیروی ماهر و متخصص است دیگر داشتن مدرک یک رشته تحصیلی به تنهایی نمی‌تواند مثمر ثمر باشد، چون مهارت و تخصص در کاری که افراد می‌خواهند بر عهده بگیرند، حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور محترم بر سه مقوله تفاهم، توانمندسازی و تشکیلات در نظام اداری کشور گفت: موضوع تشکیلات و ساختار آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش، موضوعی است که نیازمند بازنگری جدی به منظور کاهش موازی کاری، ارتقاء بهره وری و هویت این آموزش هاست.

در این بازدید موضوعات زیر از جمله: چالش‌های مرتبط با هنرآموزان و معلمان جدید (جذب از طریق ماده ۲۸)، فضا و تجهیزات هنرستان ها، حجم زیاد دروس تئوری و عمومی زیاد در برنامه‌های درسی هنرستان، موانع ارتباط با صنعت و محیط کار و چالش‌های مرتبط با ساختار جزیره‌ای در آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب