معلم ستون تحول و توسعه انسانی است

معلم ستون تحول و توسعه انسانی است
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای عالی آموزش و پرورش، در یادداشتی تأکید می‌کند که تحول واقعی در نظام آموزش از معلم آغاز می‌شود و ارتقاء جایگاه علمی، معیشتی و روانی او کلید موفقیت جامعه‌ای پویا، آگاه و توسعه‌یافته است.

باقر امیری، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تاثیر معلم در نظام آموزشی فراتر از یک فرد به عنوان معلم صرف است، در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، اظهارکرد: توانایی پرورش توانمندی‌های دانش آموزان، یک نقش چند وجهی است که فراتر از انتقال معلومات صرف به دانش آموزان است، چون دگرگونی، تغییر و تحول در نظام آموزشی از معلم شروع می‌شود در اصل منبع اصلی تحول نظام اموزشی هر کشوری معلم است؛ بنابراین تغییر و تحول در نظام آموزش و تربیت معلم و افزایش معلومات و اندوخته‌های او باعث رشد و توسعه افراد می‌شود؛ لذا وقتی به معلمی فکر می‌کنیم، در اصل به کسی فکر می‌کنیم که دارای توانمندی، کارآیی و تاثیرگذاری فوق العاده‌ای است که می‌تواند به دانش‌آموزان احساس ارزشمند بودن، مفید بودن و از همه مهم‌تر تاثیرگذار در سرنوشت آینده کشور خود باشد.

وی با بیان اینکه معلم نقش اساسی در آموزش و پرورش، به ویژه در زندگی دانش آموزانی که در کلاس درس حضور دارند، ایفا می‌کند، ادامه داد: آنچه معلم را تعریف می‌کند توانایی وی در آموزش و مهارت آموزی دانش آموزان و تأثیر مثبت بر آنهاست. به طور کلی نقش معلم در آموزش فراتر از تدریس است. در دنیای امروز، آموزش چهره‌های متفاوتی دارد و معلم باید نقش والد بیرونی، مشاور، مرشد، الگو بودن و ... را انجام دهد. به اشتراک گذاری دانش اول از همه، وظیفه اصلی معلم انتقال دانش و اشتراگذاری آن است و این از توانایی وی در آموزش ناشی می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: تدریس معمولا مستلزم پیروی از یک برنامه درسی خاص و حصول اطمینان از اینکه دانش آموزان آنچه را که آموزش داده می‌شود، درک می‌کنند. از این نقش است که سایر نقش‌های معلم از آن سرچشمه می‌گیرند، زیرا اگر معلم در انجام مسئولیت اصلی خود برای انتقال دانش شکست بخورد، ممکن است آموزش و یادگیری کودکان با دشوار مواجه شود. مدل سازی نقش اگرچه معلمان خود را به عنوان الگو نمی‌بینند، اما حقیقت این است که آنها واقعاً الگوی دانش آموزان هستند.

وی بیان داشت: مقدار زمانی که دانش آموزان در هر روز یا هفته با معلمان می‌گذرانند، این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا سطح خاصی از تأثیرگذاری بر دانش آموزان داشته باشند. اکنون این وظیفه معلم است که این تأثیر را مثبت یا منفی کند. معلم بودن فراتر از آموزش مبتنی بر برنامه درسی است، بلکه در مورد آراستگی ذهن و روان دانش آموزان است. معلمان نه تنها دانش را منتقل می‌کنند، بلکه در شکل گیری شخصیت و منبع معلومات دانش آموزان نیز کمک می‌کنند.

امیری با بیان اینکه نقش معلم با پیروی از یک برنامه درسی خاص و برنامه کاری فراتر می‌رود، عنوان کرد: از آنجایی که هم دانش آموزان و هم معلمان زمان زیادی را با هم می‌گذرانند، معلم به طور ناخواسته به یک والدین خارجی تبدیل می‌شوند. معلمان می‌توانند به عنوان مربی کمک کنند تا کودک در مسیر درست قرار گیرد. در این نقش معلم می‌تواند دانش آموز را تشویق کند تا بهترین باشد و همچنین منبع یادگیری، الهام بخشی و لثربخشی دانش آموزان باشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: نیاز‌های معلمان ثروت و سرمایه اصلی هر کشوری نیروی انسانی توانمند، کارآمد و تاثیرگذار آن است به قول معروف جهان امروز، جهان تقابل مغزهاست و منبع و قدرت اصلی کشور‌ها نیروی ماهر، متخصص و تاثیرگذار آنهاست.

وی افزود: هر کشوری که بتواند از نیروی انسانی توانمند و موثر خود استفاده بهینه و موثر کند، می‌تواند راه توسعه و پیشرفت خود را سریعتر طی کند. این نیروی توانمند، کارآمد، اثربخش و موثر محصول کار مشترک آموزش و پرورش و آموزش عالی است و در این بین نقش معلم برجسته‌تر از بقیه است، چون ریل گذاری اصلی شخصیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان در مدارسی انجام می‌شود که سکاندار اصلی آن معلمان هستند.

تامین منابع مالی و معیشتی معلمان

امیری اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولاتی که در زندگی اجتماعی و مسائل اقتصادی در جهان امروز رخ داده است اکنون مهم‌ترین دغدغه ذهنی و فکری معلمان مسائل مالی و معیشتی است. ذهن درگیر و مشغول مسائل مالی و معیشتی نمی‌تواند انسان هاس توانمند، اثربخش و اندیشمند را تربیت کند؛ لذا سعی و تلاش کشور‌ها این است که تا حد امکان مسائل مالی و معیشتی معلمان را برطرف کنند تا آنان بتوانند با ذهن و روانی آرام به کار تعلیم و تربیت خود بپردازند. اگر دغدغه مالی و معیشت  معلمان مرتفع و از تمامی جوانب تامین شود، می‌توانند منبع تحرک و پویایی و موتور توسعه و پیشرفت کشور‌ها باشند.

دانش افزایی و بروزآوری مخزن معلومات خود

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مواردی که معلمان به آن نیاز دارند، بروزآوری مخزن معلومات خود است تا بتوانند همپای فناوری‌های نوین حرکت کنند. دانش افزایی و برگزاری دوره‌های آموزشی موثر و مفید که بتواند به معلمان در انتقال معلومات و اشتراک گذاری آموخته‌های کمک کند، خیلی موثر و مفید است. چون دانش آموزان اکنون دسترسی به منابع مختلفی دارند و معلم برای اینکه از چرخه آموزش جا نماند باید معلومات و آموخته‌های خود را بروز کند.

وی با اشاره به فرصت‌های مطالعاتی، عنوان کرد: یکی از راه‌های دانش افزایی استفاده از فرصت‌های مطالعاتی و آشنایی با روش‌های آموزشی و پرورشی سایر کشورهاست. فرصت‌های مطالعاتی یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های یادگیری و دانش افزایی  برای معلمان است که اگر هدفمند و با توجه به شرایط، مقتضیات و نیاز‌های نظام آموزش و پرورش، پیش بینی و طراحی شود، می‌تواند کمک موثری در بهبود روش‌های تدریس و مهارت آموزی معلمان کند.

امیری اضافه کرد: استفاده از فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور به شناخت دنیای بزرگ‌تر، شکوفا شدن استعدادها، آشنایی با عقاید و فرهنگ‌های مختلف، استقلال و قوی شدن معلمان، جهان‌بینی نو و تغییر در دیدگاه، رسیدن به رشد و خودباوری را برای آنان به ارمغان می‌آورد.

توجه به نیاز‌های روحی و روانی معلمان

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در هر شغلی که انسان کار می‌کند نیاز دارد برخی از مسائل شغلی خود را با حضور افراد متخصص، با تجربه و کاردان در میان بگذارد و بهترین راه حل برای آنها پیدا کند و یا اینکه نیاز به تخلیه اطلاعات و یا بازبینی مخزن معلومات و دانش خود دارد لذا باید شرایطی فراهم شود تا آنها بتوانند براحتی به مراکز مشاوره و... دسترسی داشته باشند.

چرا معلمان مهم هستند؟

امیری عنوان کرد: معلمان مهم هستند، زیرا آنها زندگی را تغییر می‌دهند، رویا‌ها را الهام می‌بخشند و محدودیت‌های بالقوه انسانی را پشت سر می‌گذارند. وظیفه معلم پرورش، تعلیم و تربیت کودکانی است که برای جامعه مفید و موثر باشند. نقش معلمان در کلاس درس و جامعه و به طور کلی در جهان امروز تغییر چشم گیری کرده و متفاوت با گذشته است، درگذشته به معلمان برنامه درسی مشخص و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تدریس برنامه‌های درسی داده می‌شد که باید از آن پیروی می‌کردند، اما اکنون نقش معلمان از تدریس فراتر رفته است.

وی افزود: نقش آنها در حال حاضر شامل مشاوره با دانش آموزان، راهنمایی دانش آموزان و آموزش نحوه استفاده و به کارگیری معلومات در زندگی خودشان است. معلمان اکنون به دنبال راه‌هایی برای تأثیرگذاری بر دانش‌آموزان در سطوح مختلف هستند و حتی به آنها انگیزه می‌دهند که بیشتر و بیشتر کار و تلاش کنند تا به انسان‌هایی توانمند، کارآمد، موثر و اثربخش تبدیل شوند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نتیجه معلم قلب تپنده و سکاندار نظام تعلیم و تربیت است و بدون او تعلیم و تربیت معنا ندارد، اظهار کرد: یکی از ساده‌ترین اهداف معلمان این است که دانش آموزان خود را تشویق کنند تا به همنوعان خود عشق بورزند و در کنار آنها زندگی آرام و امید بخشی تجربه کنند و یاد بگیرند چگونه دیگران را دوست داشته باشند و برای آسایش و راحتی همدیگر تلاش کنند.

وی افزود: قدرت الهام بخشی یک معلم می‌تواند از کلاس درس فراتر رود. اغلب اوقات، ما می‌شنویم که مردم می‌گویند از معلمان خود الهام گرفته‌اند که چگونه در کنار همنوعان خود زندگی کنند. یک معلم بزرگ می‌تواند اثری پاک نشدنی و تاثیرگذار از خود در ذهن و روان دانش آموزان به جای بگذارد که برای همیشه ماندگار باشد.

امیری در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: حال که دولت پای کار آموزش و پرورش آمده و آن را در اولویت کاری خود قرار داده، سزاوار است که ملت و مجلس نیز پای کار بیایند تا با همکاری، همراهی و همدلی یکدیگر گره از کار آموزش و پرورش باز کرده و شرایطی را فراهم آورند که درخور  و سزاوار شأن و منزلت اجتماعی فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب