اهمیت گزینش دقیق معلمان در نظام آموزش/ فرهادی: تقویت مدارس دولتی اولویت آموزش و پرورش است

به گزارش خبرنگار آنا، یکی از مقولههای اساسی در تنظیم و پیشبرد اهداف نظام آموزشی، گزینش صحیح و اصولی معلمان است. معلمی یک شغل عادی نیست؛ بلکه جایگاهی حساس و اثرگذار در تربیت نسل آینده است. هر چقدر که معلمان از نظر علمی، اخلاقی و حرفهای شایستهتر باشند، کیفیت آموزش در مدارس بهبود یافته و در نهایت جامعهای دانشمحور، اخلاقمدار و پیشرو شکل خواهد گرفت. اما این حساسیت در گزینش معلمان نباید تنها به یک مرحله از فرآیند استخدام محدود شود؛ بلکه باید تمامی مراحل جذب، تربیت و ارزیابی معلمان با دقت و نگرش مسئولانه صورت گیرد. معلمانی که وارد محیط مدارس میشوند، نه تنها انتقالدهنده دانش بلکه الگوی رفتاری و شخصیتی دانشآموزان هستند.
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگویی با خبرگزاری آنا با اشاره به جذب ۳۰ هزار معلم جدید، به ضرورت اجرای فرآیندهای چندلایه در گزینش معلمان اشاره کرد. او گفت: «معلمی یک شغلی حساس است و ما در گزینش افراد بسیار سختگیرانه عمل میکنیم. هر فردی که چه از طریق دانشگاه فرهنگیان و چه از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش میشود، باید سه مرحله اصلی را طی کند؛ اول، داشتن صلاحیت علمی که با شرکت در آزمونها سنجیده میشود؛ دوم، گذراندن دورههای آموزش بدو خدمت و کسب صلاحیتهای حرفهای؛ و سوم، تأیید صلاحیت عمومی و رفتاری در فرآیند گزینش.» وی همچنین افزود: «دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی علاوه بر آموزش در رشته تخصصی خود، دورههای مهارتی معلمی را نیز پشتسر میگذارند. پس از فارغالتحصیلی نیز یکبار دیگر گزینش نهایی بر روی آنها اعمال میشود.«
جلوگیری از رفتارهای غیرحرفهای در مدارس
یکی از مهمترین دلایل سختگیری وزارت آموزش و پرورش در گزینش معلمان، جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب و غیرحرفهای در محیطهای آموزشی است. مواردی مثل تنبیه بدنی، رفتارهای تبعیضآمیز یا برخوردهای نادرست با دانشآموزان اعتماد عمومی نسبت به نظام آموزشی را خدشهدار میکند و منجر به آسیبهای روحی و روانی در دانشآموزان میشود. همین امر اهمیت نظارت دقیق در تمامی مراحل گزینش معلمان را برجستهتر میکند. انتخاب معلمان نه تنها براساس توان علمی بلکه براساس صلاحیت اخلاقی و رفتاری، راهی برای تضمین محیطی امن و سازنده در مدارس است.
فرهادی در بخش دیگری از صحبتهایش بر این نکته تأکید کرد و گفت: «هدف از این مراحل سختگیرانه در گزینش، جلوگیری از بروز رفتارهای ناپسند در محیطهای آموزشی است. ما تلاش داریم معلمانی وارد مدارس شوند که هم از نظر علمی و هم اخلاقی صلاحیت کامل داشته باشند.» او همچنین اشاره کرد که دانشآموزان نباید قربانی ضعف در نظام گزینش و یا حضور افراد کمصلاحیت در محیطهای آموزشی شوند. معلمان باید بتوانند نه تنها دانش علمی، بلکه اصول اخلاقی و اجتماعی را به دانشآموزان منتقل کنند و این امر تنها با گزینش دقیق و اصولی ممکن است.
چالش تقویت مدارس دولتی
یکی دیگر از مسائل مهم که به طور غیرمستقیم به کیفیت گزینش معلمان مرتبط است، وضعیت مدارس دولتی و رقابت آنها با مدارس غیردولتی است. طی سالهای اخیر، بسیاری از خانوادهها به دلیل کاهش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی فرزندان خود را به مدارس غیردولتی هدایت کردهاند. این روند نشاندهنده ضعف در ارائه خدمات آموزشی از سوی مدارس دولتی است و به وضوح نقش کلیدی معلمان در این معضل نمایان میشود. اگر معلمان به درستی انتخاب شوند و کیفیت تدریس و تعامل آنها با دانشآموزان در مدارس دولتی ارتقا یابد، خانوادهها دیگر از سر اضطرار به سراغ مدارس غیردولتی نخواهند رفت.
فرهادی نیز در این زمینه اظهار نظر کرده و گفت: «ما موظفیم مدارس دولتی را تقویت کنیم تا خانوادهها از سر اضطرار به سراغ مدارس غیردولتی نروند. رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی زمانی سالم و مؤثر خواهد بود که انتخاب والدین از میان دو گزینه خوب و خوبتر باشد، نه از روی اجبار و ضعف کیفیت.» این بیان نشاندهنده مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در توسعه ظرفیتهای مدارس دولتی و استفاده از معلمان شایسته برای رقابت سالم با مدارس غیردولتی است. فراهم کردن محیطی که در آن هر دو نوع مدرسه بتوانند به شکلی کیفیتمحور فعالیت کنند، تنها با توجه به تربیت و گزینش معلمان توانمند ممکن خواهد بود.
ضرورت نظارت مداوم بر کیفیت معلمان
گزینش معلمان تنها یک مرحله اولیه در تضمین کیفیت آموزشی است و نمیتوان به همین یک مرحله بسنده کرد. پس از ورود معلمان به مدارس، نظارت و ارزیابی مداوم بر عملکرد آنها ضروری است. این نظارتها میتواند شامل جلسات بازخورد مدیران مدارس، بررسی رضایت دانشآموزان و خانوادهها و همچنین اجرای ارزیابیهای تخصصی باشد. همچنین دورههای بازآموزی برای افزایش مهارتهای حرفهای معلمان یکی دیگر از راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معلمانی که بهدرستی گزینش شوند و تحت نظارت دقیق فعالیت کنند، نقش برجستهای در تربیت دانشآموزان خواهند داشت. آنها نه تنها دانش علمی را به نسل جدید منتقل میکنند، بلکه ارزشهای اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی را نیز به شکلی مؤثر به دانشآموزان آموزش میدهند. توجه به این مسئله در نظام آموزشی ایران امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد؛ چراکه جامعه به معلمان نه تنها بهعنوان انتقالدهندگان دانش بلکه بهعنوان الگوهای تربیتی نیاز دارد.
بنابراین، انتخاب صحیح معلمان، تقویت دورههای مهارتی و تربیتی، نظارت بر عملکرد حرفهای و اخلاقی آنها و تلاش برای حفظ کیفیت آموزشی مدارس دولتی، همه و همه باید در دستور کار جدی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان آیندهای روشن و موفق برای دانشآموزان و به دنبال آن جامعه ایران رقم زد.
انتهای پیام/