مشارکت ۵۹۳ هزار معلم در فرآیند انتخاب معلم نمونه/ ورود ۳۲ هزار دانشجو معلم به مدارس

مشارکت ۵۹۳ هزار معلم در فرآیند انتخاب معلم نمونه  ورود ۳۲ هزار دانشجو معلم به مدارس
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت آغاز هفته معلم و دهه کرامت، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و تبریک به فرهنگیان، از مشارکت گسترده معلمان و دانش‌آموزان در انتخاب معلمان نمونه و همچنین جذب ۳۲ هزار دانشجو معلم در سال جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار آنا، علی فرهادی، سخنگوی وزیر آموزش و پرورش در یک نشست خبری که امروز بعد از ظهر در دبیرستان دخترانه حضرت معصومه برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه تلخ بندرعباس و شهادت و مجروحیت جمعی از هموطنان و همکاران فرهنگی، برای مجروحان آرزوی سلامتی و برای خانواده‌های داغدار، صبر و آرامش از خداوند مسئلت کرد.

فرهادی با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت مقام دختر، گفت: دهه کرامت و هفته معلم امسال هم‌زمان شده‌اند که آن را به فال نیک می‌گیریم. بانوان و دختران ما، مظهر مادری و معلمی‌اند و شایسته است در این ایام، جایگاه معلمان بیش از پیش پاس داشته شود.

وی با گرامیداشت یاد استاد شهید مرتضی مطهری، نقش معلمان در تربیت نسل‌های آینده کشور را حیاتی دانست و افزود: اگر امروز کشور ما امنیت، افتخار و اقتدار دارد، بی‌تردید مرهون ایثار معلمان و دانش‌آموزان شهیدی است که در راه دفاع از وطن جان خود را فدا کردند. ۴ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز، ثمره تربیت مکتبی و انقلابی نظام آموزشی ماست.

فرهادی با اشاره به فرایند انتخاب معلمان نمونه اظهار داشت: ۵۹۳ هزار معلم، یعنی حدود ۷۰ درصد معلمان کشور، در این فرایند مشارکت کردند که این نشانه انگیزه و تعهد بالای معلمان است. همچنین ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانش‌آموز و معلم در ارزیابی همکاران خود نقش داشتند که این میزان مشارکت، انتخاب معلمان نمونه را به فرآیندی حرفه‌ای و مردمی تبدیل کرده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در نهایت، ۱۴۴۰ معلم در سطح منطقه، ۱۳۸ معلم در سطح استان، و ۱۵ معلم در سطح ملی به عنوان معلمان نمونه انتخاب شدند. این افراد گلچین شده‌اند اما واقعیت این است که بسیاری از معلمان ما شایسته این عنوان هستند، به‌ویژه آن‌ها که در مدارس مناطق دورافتاده با کمتر از ۵ دانش‌آموز، ایثارگرانه به خدمت مشغول‌اند.

وی همچنین به چالش کمبود معلم در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با تدابیر اتخاذ شده و استخدام‌های صورت گرفته، مهر ۱۴۰۳ بدون تنش آغاز شد. امسال نیز ۳۲ هزار دانشجومعلم از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به جمع آموزش و پرورش خواهند پیوست.

فرهادی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را حرفه‌ای‌ترین مسیر برای تربیت معلم دانست و گفت: مزیت این دو دانشگاه، جذب بومی نیروهاست که منجر به کاهش مشکلاتی مانند نقل و انتقالات و ناهماهنگی‌های فرهنگی می‌شود. معلمانی که از دل همان مناطق انتخاب می‌شوند، با فرهنگ، آداب و نیازهای منطقه آشنا هستند و تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی دقیق و امیدآفرین در حوزه تعلیم و تربیت قدردانی کرد و تأکید کرد که ارتقای نظام آموزشی بدون همراهی رسانه‌ها و آگاه‌سازی مردم، امکان‌پذیر نیست.

استخدام ۵۰ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴/ جذب ۲۰ هزار نیروی خدماتی با عنوان مدرسه‌یار

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، از برنامه‌ریزی برای جذب حدود ۲۰ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس سراسر کشور خبر داد. به گفته وی، با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و حمایت دولت، این نیرو‌ها با عنوان مدرسه‌یار وارد مدارس خواهند شد.

وی تأکید کرد: نقش این افراد فراتر از خدمات عمومی بوده و در فرآیند تربیتی مدرسه نیز سهم دارند.

استخدام ۳۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی ۲۸

فرهادی افزود: در سال جاری ۳۰ هزار نفر دیگر نیز در قالب آزمون استخدامی ۲۸ در رشته‌های مختلفی مانند دبیری، آموزگاری، هنرآموزی و رشته‌های کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش افزوده خواهند شد. جزئیات این آزمون هنگام انتشار دفترچه راهنما اعلام خواهد شد.

وی گفت پیش‌بینی می‌شود این آزمون در تیرماه ۱۴۰۴ برگزار شود و تفاوت آن با آزمون‌های گذشته، تمرکز بیشتر بر نمره کتبی است. برخلاف آزمون سال قبل که سهم نمره شفاهی بیشتر بود، امسال با موافقت سازمان‌ها، سنجش علمی و کتبی اولویت دارد.

افزایش نمرات آزمون نهایی در سال تحصیلی ۱۴۰۳

سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به ارتقای کیفیت آموزش در مدارس، از افزایش میانگین نمرات نهایی دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ به میزان ۵۵ صدم نمره خبر داد.

وی گفت: این افزایش حاصل تل۰ چ جاش معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌هاست. همه استان‌ها در مقایسه با سال گذشته رشد داشته‌اند و هیچ استانی کاهش نمره نداشته است.

یزد؛ پیشتاز در افزایش نمرات دانش‌آموزان

فرهادی استان یزد را با افزایش حدود یک نمره‌ای، پیشتاز کشور در این زمینه معرفی کرد و تأکید کرد که باید از معلمان، دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی صحیح مسئولان تقدیر کرد.

تأثیر قطعی نمرات نهایی در کنکور از سال ۱۴۰۴

وی درباره تغییرات مهم در نظام سنجش نیز گفت: بر اساس مصوبه شماره ۹۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، از کنکور سال ۱۴۰۴ به بعد، نمرات پایه دوازدهم به‌صورت قطعی و با تأثیر ۶۰ درصدی در نتایج کنکور محاسبه خواهد شد. نمرات پایه یازدهم نیز تأثیر مثبت خواهند داشت.

نهایی شدن ۶ درس از پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۵

در ادامه فرهادی افزود: از کنکور سال ۱۴۰۵، ۶ درس از پایه یازدهم به‌صورت نهایی برگزار می‌شود و تأثیر آنها در نتایج کنکور ۱۷ درصد خواهد بود، در حالی‌که ۴۳ درصد دیگر مربوط به دروس نهایی پایه دوازدهم است؛ در مجموع، نمرات نهایی دو پایه ۶۰ درصد سهم کنکور را تشکیل می‌دهند.

ثبات در ساختار کنکور از سال ۱۴۰۶ به بعد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از کنکور سال ۱۴۰۶ به بعد، ساختار تأثیر نمرات نهایی تثبیت خواهد شد؛ به‌طوری که همه دروس پایه یازدهم و دوازدهم نهایی شده و به ترتیب ۲۰ درصد و ۴۰ درصد تأثیر در کنکور خواهند داشت.

فرهادی تأکید کرد: از سال ۱۴۰۶ به بعد، این ساختار پایدار خواهد ماند و دانش‌آموزان باید برنامه‌ریزی دقیقی برای موفقیت در این ارزیابی‌ها داشته باشند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به اهمیت مقوله پرورش در نظام تعلیم و تربیت اشاره و تأکید کرد: پرورش به هیچ وجه از آموزش کم اهمیت‌تر نیست.

وی افزود: اگر پرورش در آموزش و پرورش نادیده گرفته شود، موفقیت در امر آموزش ممکن نخواهد بود؛ زیرا آموزش در بستری از سلامت روان، سلامت جسم، و آرامش روانی دانش‌آموزان محقق می‌شود. 

برنامه‌های معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش

فرهادی همچنین به برنامه‌های معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش که به تازگی تحت سرپرستی ملکی آغاز شده اشاره کرد.

وی بیان داشت: یکی از اهداف اصلی این معاونت در برنامه هفتم پیشرفت، اجرای اردوهای دانش‌آموزی است که به دانش‌آموزان فرصتی برای تجربه مهارت‌های اجتماعی، کار گروهی، و فعالیت‌های جمعی می‌دهد. این اردوها به تقویت روابط اجتماعی و روحیه جمعی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی

فرهادی به یکی دیگر از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در زمینه معاونت پرورشی، یعنی مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی، اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در دنیای امروز با توجه به تحولات فضای مجازی و تبادل سریع اطلاعات، دانش‌آموزان باید در برابر آسیب‌های اجتماعی مهارت پیدا کنند. برای این منظور، وزارت آموزش و پرورش کارگروهی به نام "نماد" تشکیل داده و با برگزاری جلسات مستمر به بررسی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس پرداخته است.

پیشگیری و توانمندسازی معلمان در برابر آسیب‌های اجتماعی

فرهادی همچنین به آموزش و توانمندسازی معلمان در زمینه شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برای این منظور، تعداد مشاوران مدارس افزایش یافته است و برنامه‌هایی برای توانمندسازی مدیران و معاونان مدارس در این زمینه در نظر گرفته شده است.

توجه ویژه به معیشت و رفاه معلمان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به مسائل معیشتی معلمان اشاره و تأکید کرد که وزارت آموزش و پرورش همواره در تلاش است تا رفاه معلمان را تأمین کرده و از آن‌ها حمایت کند. در این راستا، کارت رفاهی معلمان طراحی شده است که به زودی جزئیات آن به اطلاع معلمان خواهد رسید.

همچنین، فرهادی از افزایش ۵۱ درصدی ظرفیت اسکان نوروزی معلمان خبر داد و افزود که امسال ۴ میلیون نفر روز از ظرفیت سفر نوروزی کشور به آموزش و پرورش تخصیص داده شده است.

افزایش بودجه آموزش و پرورش

فرهادی همچنین از افزایش ۶۸ درصدی بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و این اقدام را گامی مهم در جهت تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت و سند تحول بنیادین دانست.

پیشرفت در زمینه رتبه‌بندی معلمان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به موضوع رتبه‌بندی معلمان نیز اشاره کرد و بیان داشت که فرایند رتبه‌بندی معلمان به پایان رسیده است و هیچ معلمی از این رتبه‌بندی جا نمانده است.

چاپ سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش

فرهادی همچنین اعلام کرد: برای اولین بار پس از چند سال، سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش برای سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲، و ۱۴۰۳ منتشر شده است و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌ریزان قرار گرفته است.

تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت و سند تحول بنیادین

فرهادی بر اهمیت اجرای اهداف برنامه هفتم پیشرفت و سند تحول بنیادین تأکید کرد و از دولت، مجلس، و سازمان برنامه و بودجه برای حمایت‌های مالی و برنامه‌ریزی‌شده در راستای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش تشکر کرد.

کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل و ثبت‌نام تمامی دانش‌آموزان در مدارس

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه سخنان خود اعلام کرد که هیچ دانش‌آموزی در کشور وجود ندارد که قصد ثبت‌نام در مدرسه داشته باشد و نتوانسته باشد ثبت‌نام کند.

وی افزود: یکی از دلایل عمده بازماندن از تحصیل، مهاجرت دانش‌آموزان از یک منطقه به منطقه دیگر است.

فرهادی همچنین گفت: در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل حدود ۷۰۰ هزار نفر است که این رقم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با پلیس برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به تفاهم‌نامه این وزارتخانه با پلیس اشاره و تأکید کرد: این تفاهم‌نامه به هیچ‌وجه به معنای ورود مستقیم پلیس به مدارس نیست. هدف این تفاهم‌نامه، ایجاد فضایی امن و مناسب در اطراف مدارس است تا از وقوع آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

وی طرح «همیار پلیس» را یکی از طرح‌های موفق پلیس برای کمک به دانش‌آموزان معرفی کرد.

فرهادی افزود: این تفاهم‌نامه بیشتر به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های اطراف مدارس تنظیم شده است، چرا که مدارس تنها در محدوده خود قادر به انجام فعالیت‌های پرورشی هستند و در خارج از آن، فعالیت‌های مشابهی ندارند.

هرگونه تنبیه بدنی مردود است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در خصوص تنبیه بدنی در کلاس‌های درس تأکید کرد: «هرگونه تنبیه بدنی مردود است و در صورت تأیید و بررسی موضوع، با معلم مربوطه برخورد شده و حتی امکان اخراج وی وجود دارد.

وی در ادامه درباره وضعیت دانش‌آموزان اتباع اظهار داشت: در سراسر جهان تلاش می‌شود تا بیشترین محبت و توجه به دانش‌آموزان اتباع نشان داده شود. امیدواریم شرایط کشور این دانش‌آموزان بهبود یابد تا بتوانند در سرزمین خود به تحصیل ادامه دهند. با این حال، در حال حاضر تلاش ما بر این است که به آن‌ها دانش بیاموزیم تا بتوانند در آینده کشور خود را آباد کنند. انتظار می‌رود که در تمامی مدارس، به‌ویژه نسبت به دانش‌آموزان اتباع، توجه و محبت بیشتری نشان داده شود.

سخنگوی آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه ورودی و خروجی نیروی انسانی، با ناترازی مواجه نیستیم. همان‌گونه که در مهرماه سال ۱۴۰۳ تنش نیروی انسانی نداشتیم، امیدواریم در مهر ۱۴۰۴ نیز چنین مشکلی نداشته باشیم. در مهر ۱۴۰۳ حدود ۴۰ هزار معلم شرایط بازنشستگی داشتند، اما بازنشسته نشدند. از این افراد درخواست شده است که خدمت خود را ادامه دهند. شرایط استمرار خدمت برای تمامی معلمان فراهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب