ناوگان فرسوده تهدید خاموش ایمنی در جادههای کشور/راه جبران ضعف تکنولوژی در نوسازی صنعت حملونقل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، پدیده فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای تأثیرات عمیق و گستردهای بر اقتصاد کشور دارد؛ که این وضعیت دلایل مختلفی را در بر گرفته است به طوری که افزایش هزینههای عملیاتی را باید در نظر گرفت.خودروهای فرسوده معمولاً به نسبت خودروهای جدیدتر، مصرف سوخت بیشتری دارند. این امر به افزایش هزینههای حملونقل و بار اضافی بر دوش شرکتها و نهایتاً مصرفکننده منجر میشود.هزینههای نگهداری و تعمیرات این خودروها نیز بیشتر است. شرکتهای حملونقل ناچار به صرف هزینههای بیشتری برای تعمیرات مکرر هستند که این هزینهها به هزینه تمام شده خدمات حملونقل افزوده میشود.
از سوی دیگرناوگان فرسوده به دلیل مشکلات فنی و نیاز به تعمیرات ممکن است در زمانبندی خدمات اختلال ایجاد کنند. این مسأله میتواند منجر به نارضایتی مشتریان و کاهش تقاضا برای خدمات برسد.همچنین ایمنی ناوگان فرسوده پایینتر است و این موضوع میتواند به تصادفات و حوادث جادهای منجر شود که نه تنها هزینههای مالی بلکه هزینههای اجتماعی و اقتصادی بالایی نیز به همراه دارد.این در حالی است که ناوگان فرسوده شرکتها را در موقعیتی ناکارآمد نسبت به رقبای خود قرار میدهد. این موضوع میتواند باعث کاهش سهم بازار و قدرت رقابت شرکتها شود.
اگر حملونقل به درستی صورت نگیرد، کیفیت کالاهای جابجا شده نیز تحت تأثیر قرار میگیرد و این مسأله میتواند موجب افت کیفیت محصولات در بازار شود.ناوگان فرسوده میتواند مانع از سرمایهگذاریهای جدید در صنعت حملونقل شود. عدم اطمینان به ایمنی و کیفیت خدمات ممکن است سرمایهگذاران را از ورود به این بازار منصرف کند.از سوی دیگرفرسودگی ناوگان به معنای کاهش کارایی در سیستم حملونقل است که میتواند بر روی کل اقتصاد تأثیر منفی بگذارد. کاهش کارایی به معنای کاهش رشد اقتصادی و افت بهرهوری است.
به کارگیری فنون و تکنیکهای بروز در نوسازی صنعت حملونقل
فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای به تهدیدی جدی برای ایمنی سفرها تبدیل شده؛ در حالیکه استفاده از فناوریهایی نظیر سامانههای پایش لحظهای و سنسورهای هوشمند میتواند نقش مهمی در کاهش حوادث ایفا کند. در این رابطه داریوش باقر جوان مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان حل و نقل راهداری وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار آنا ،گفت: حفظ ایمنی در تردد حمل و نقل نیازمند مولفههای اعم از وسیله نقلیه مورد اطمینان، اپراتور و یا راننده، آموزش دائمی و وسیلههای نقلیه بروزشده بوده که فنون و تکنیکهای بروز را باید به این عزیزان آموزش داد چرا که ابزار و عملکردها در رانندگی در حال توسعه و گسترش است.
مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان حل و نقل راهداری، افزود: سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حوزه آموزش رانندگان حرفهای، تفاهمنامهای با سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور امضا کرده است. بر اساس این تفاهمنامه، رانندگان گرامی میتوانند از طریق این سازمان، آموزشهای تخصصی لازم را دریافت کنند. با این حال، ضرورت دارد که آموزشهای ضمن خدمت نیز تقویت و گسترش یابد. هرچند رانندگی در جاده خود، بهنوعی تجربهاندوزی و آموزش عملی است، اما برای ارتقای ایمنی و کاهش سانحه، آموزشهای آکادمیک و ساختارمند نیز کاملاً ضروری و مکمل این تجربه عملی است.
باقری جوان در اشاره به حضور رانندگان در این کلاسهای آموزشی، گفت: کیفیت آموزشها باید در اولویت قرار گیرد، چرا که در صورت بالا بودن سطح آموزشی، رانندگان نهتنها از شرکت در دورهها استقبال میکنند، بلکه انگیزه بیشتری نیز برای یادگیری خواهند داشت.
چارچوبهای آموزشی را بهدرستی تدوین و پیادهسازی کنیم
مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان حل و نقل راهداری، عنوان کرد: از این رو، لازم است روشهای آموزشی بازنگری شده و بر پایه اصولی علمی و متناسب با ویژگیها و علایق افراد فعال در این حوزه طراحی و اجرا شوند. اگر بتوانیم چارچوبهای آموزشی را بهدرستی تدوین و پیادهسازی کنیم، میتوانیم شاهد پیشرفتهای چشمگیری در حوزه آموزش رانندگان و در نهایت ارتقای ایمنی حملونقل جادهای باشیم.
وی ادامه داد: نوسازی ناوگان نهتنها به دلیل استهلاک، بلکه بهمنظور هوشمندسازی و ارتقای فناوری خودروها نیز انجام میشود. بسیاری از کشورها در مسیر هوشمندسازی ناوگان حملونقل خود حرکت کردهاند و در ایران نیز نمونههایی از این خودروهای هوشمند، مانند برخی اتوبوسها، بهصورت محدود وجود دارد.
فرسودگی ناوگان بهخودیخود میتواند عامل مخاطرهآمیزی باشد؛ چرا که مستعمل بودن وسایل نقلیه مستقیماً با مسائل ایمنی مرتبط است
باقر جوان بیان کرد: برای مثال، اگر اتوبوسی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در آستانه واژگونی باشد، سیستمهای هوشمند آن اجازه نمیدهند زاویه فرمان ناگهان تغییر کند؛ در چنین شرایطی حتی یک درجه تغییر ناگهانی در فرمان نیز انجام نمیشود تا خودرو از محور خود خارج نشود. این موضوع به لطف سنسورهای دقیقی است که در این خودروها تعبیه شده و مانع بروز حوادث ناگهانی میشوند.
نقش مدیران فنی شرکتهای حملونقل بسیار حیاتی است
مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل نقل، اظهار داشت: اگر از نظر مالی و فنی اقدامات مؤثرتر و هدفمندتری صورت گیرد، میتوان شاهد بهبود قابل توجهی در ایمنی و کارایی ناوگان بود. با این حال، تا رسیدن به شرایط ایدهآل، ضروری است که در حوزه معاینه فنی، دقت و تخصص بیشتری به کار گرفته شود. همچنین نقش مدیران فنی شرکتهای حملونقل بسیار حیاتی است؛ چرا که این افراد پیش از آغاز هر سفر، وظیفه دارند کنترلهای ایمنی مشخصی را انجام دهند.
وی در رابطه با تکنولوژی در حوزه حمل و نقل، گفت: خوشبختانه، امروزه با استفاده از تکنولوژیهای نوین و ابزارهایی که بر روی ناوگان نصب میشود، امکان پایش لحظهای و برخط شرایط فنی خودرو فراهم شده است. این سامانهها میتوانند بهصورت آنی، مخاطرات احتمالی و بروز هرگونه اختلال یا حادثه را شناسایی و اعلام کنند؛ موضوعی که در افزایش ضریب ایمنی سفرها نقش بسزایی ایفا میکند.
باقر جوان تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر، اگر شاخصهایی مانند هزینه و درآمد را مورد بررسی قرار دهیم، یا بهصورت دقیقتر، عامل "نفر-کیلومتر" را که بر پایه محاسبات اقتصادی و با در نظر گرفتن هزینهها و میزان سرمایهگذاری در بخش حملونقل تعیین میشود، تحلیل کنیم، با چالشهای جدی مواجه خواهیم شد. این شاخص که یکی از معیارهای مهم در سنجش بهرهوری و سودآوری ناوگان است، نشان میدهد که توازن اقتصادی در این بخش نیازمند بازنگری و اصلاحات اساسی است.
انتهای پیام/