۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
13:57 08 / 02 /1404
معاون دانشگاه آزاد شیراز تشریح کرد؛

۴ عنصر اصلی شوراهای راهبردی برای شناسایی و حل مسائل دانشگاه‌

۴ عنصر اصلی شوراهای راهبردی برای شناسایی و حل مسائل دانشگاه‌
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: 4 عنصر اصلی برای موفقیت شورای راهبردی در شناسایی و حل مسائل دانشگاه‌ها شامل شناسایی دقیق مسائل، جهت‌گیری منطقی، امیدبخشی و ارائه راهکار‌های عملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا بیابان‌نورد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد  شیراز در نشست تخصصی شورای راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی فارس و شیراز با اشاره به وظایف شورای راهبردی اظهار کرد: چهار عنصر اصلی برای موفقیت این شورا برای شناسایی و حل مسائل دانشگاه‌ها می‌تواند کمک کند که شامل شناسایی دقیق مسائل، جهت‌گیری منطقی، امیدبخشی و ارائه راهکار‌های عملی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و اهمیت نقش جوانان و حلقه‌های میانی در جامعه مدنی عنوان کرد: در سال ۹۷، مقام معظم رهبری بیانیه‌ای صادر کردند که در آن به چهار نکته کلیدی و مهم عظمت انقلاب، کارکرد آن تا امروز، چشم‌انداز آینده و نقش جوانان اشاره شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد  شیراز بیان کرد: حلقه‌های میانی در واقع به‌عنوان واسط بین دولت و مردم عمل می‌کنند و این حلقه‌ها به‌ویژه در شرایطی که دولت‌ها با چالش‌های زیادی مواجه هستند، می‌توانند به برقراری ارتباط و انتقال مسائل و خواسته‌ها کمک کنند. در غرب این مفهوم با عنوان جامعه مدنی شناخته می‌شود و شامل احزاب، سندیکا‌ها و گروه‌های مختلف است.

بیابان‌نورد پیشنهاد داد که شورای راهبردی با تشکیل حلقه‌های میانی، بتواند به انتقال پیام‌ها و انتقادات از بدنه دانشگاه به هیئت رئیسه کمک کرده و در این راستا نقش مؤثری ایفا کند.

سکون و وقفه در حرکت دانشگاه با ناامیدی از مشکلات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز با بیان اهمیت احترام متقابل در محیط دانشگاهی گفت: اگر اعضای دانشگاه حرمت یکدیگر را نگه ندارند، احترام در خارج از مجموعه نیز رعایت نخواهد شد.

محمدرضا قائدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم آرمان‌گرایی واقع‌گرا، مطرح کرد: ناامیدی از مشکلات می‌تواند به سکون و وقفه در حرکت دانشگاه منجر شود و از آنجا که مسائل و مشکلات همواره وجود دارند، مهم این است که از آنها غافل نشویم و با رویکرد حل مسائل و مشکلات به وحدت و یکپارچگی با یکدیگر توجه کنیم.

وی با بیان موفقیت‌های دانشگاه آزاد در پرداخت مطالبات بازنشستگان افزود: در پایان سال گذشته، همه مطالبات بازنشسته‌ها و بازخرید‌ها تسویه شده و این موضوع به‌عنوان دستاورد بزرگ مطرح شده است.

تشکیل شورای راهبردی در دانشگاه با استفاده از استادان 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی فارس هم بیان کرد: با توجه به اهمیت مسئله مشورت و توجه بیشتر به مشکلات و برنامه‌ریزی برای حل آنها طبق آیین‌نامه‌ای که نهاد رهبری از چندین سال گذشته تنظیم کرده یکی از مسئولیت‌ها این است که شورای راهبردی در دانشگاه تشکیل بدهیم با استفاده از حضور بخشی از هیئت رئیسه و تعدادی از استادان دانشگاه درباره مسائل مهم دانشگاه به همفکری بپردازیم و برای حل آنها برای پیشرفت دانشگاه برای ارتقا سطح دانشگاه در حوزه‌های مختلف همفکری همکاری کنیم.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی مطرح کرد: دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بخش مجزایی از دانشگاه نیستند، نزدیک‌تر به حوزه‌های مختلف دانشگاه هستند و این مهم به نوعی کار جمعی و کار گروهی بوده که این جلسه، نخستین نشست شروع راهبردی در سال ۱۴۰۴ به حول و قوه الهی آغاز شده است.

وی درباره جایگاه دانشگاه در امر تعلیم و تربیت تشریح کرد: یک از روش‌های مهمی که دانشگاه‌ها در قبال آن وظایفی دارند و باید در این زمینه فعال باشند، مسئله تربیت و تعلیم است و در این باره انتظار از استادان و دانشگاهیان بوده که به این مهم بیشتر پرداخته در راستای پیشبرد روزافزون اهداف فرهنگی دانشگاه تلاش کنند و در این راه الگوی واضح و پررنگ خانواده را برای درک مسائل تربیتی نباید ازنظر دور نگه داشت.

برنامه‌ریزی‌ برای کشور با واقعیت‌ها همخوانی ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز هم به بررسی وضعیت نگران‌کننده نهاد تعلیم و تربیت در کشور و چالش‌های فرهنگی موجود پرداخت و با انتقاد از برنامه‌ریزی‌های ناکارآمد در کشور عنوان کرد: این برنامه‌ها با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارند.

حجت‌الاسلام حمید محمودیان با اشاره به یک پژوهش که به بررسی وضعیت فرهنگی نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله پرداخته، اضافه کرد: با توجه به پژوهشی که مبتنی بر پرسشنامه بوده در مجله علمی پژوهشی رفاه اجتماعی منتشر شده با این وضعیت باید به سمت برنامه‌ریزی‌های مؤثرتر حرکت کرد و از نهاد‌های مختلف فرهنگی بخواهیم که در این زمینه مشارکت کنند.

وی خواستار کاهش حرکت‌های موازی و ایجاد فضایی برای مشارکت خود نوجوانان و جوانان در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب