در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

جبران خسارت‌های بندر شهید رجایی از سوی صنعت بیمه چگونه خواهد بود؟

جبران خسارت‌های بندر شهید رجایی از سوی صنعت بیمه چگونه خواهد بود؟
یک کارشناس فنی صنعت بیمه گفت: روند جبران خسارت های وارد شده در حادثه انفجار بندر شهید رجایی طولانی نخواهد بود و روند جبران خسارات را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ حادثه انفجار در بندر شهید رجایی و خسارات جانی و مالی گسترده آن موجب شد که بار دیگر نگاه ها به سوی موضوعات مدیریت ریسک و بیمه برای جبران خسارت های ناشی از حوادث این چنین متمرکز شود. همچنین سوالاتی در خصوص جبران خسارت های این حادثه مطرح شود. 

درپی انفجار و آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی در روز شنبه ۶ اردیبهشت سال جاری، تعداد زیادی از کانتینر‌های وارداتی و صادارتی موجود در گمرک شهید رجایی دچار حادثه شدند و کالا‌های آن از بین رفتند. هرچند هنوز تعداد کانتینر‌ها و نوع کالا‌ها به طور دقیق مشخص نشده، اما طبق اعلام اولیه گمرک، در این حادثه کانتینر‌های صادراتی شامل قیر و پارافین و تعدادی کانتینر وارداتی شامل مواد شیمیایی دچار حریق شده‌اند.

طبق ماده ۲۵ قانون امور گمرکی، مسؤولیت حفظ و نگهداری کالای موجود در انبار‌های گمرکی از هنگام تحویل گرفتن تا زمان تحویل دادن آن با مرجع تحویل‌گیرنده کالا است. حالا این سوال مطرح است که چه کسی مسئول حفظ و نگهداری کالا‌های موجود در گمرک است و پس از این حادثه، چه کسی مسئولیت جبران خسارت‌های وارده است؟

قراردادهای بیمه ای در بنادر

در همین رابطه حمیدرضا رضائیان، کارشناس فنی صنعت بیمه به خبرنگار آنا، گفت: معمولا بنادر از بیمه نامه‌های اموال استفاده می‌کنند که بابت اموال و تاسیسات موجود در بنادر صادر می‌شود. از این جهت می‌توان گفت که این قرارداد که بین بندر و یک بیمه گر استوار است موجب جبران هر گونه خسارتی می‌شود که به این اموال و تاسیسات وارد شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که با توجه به وسعت قرارداد، معمولا در این نوع قرارداد‌ها مسئله‌ای به نام واگذاری را در جریان داریم. واگذاری به این معنا است که شرکت بیمه گر بخش بزرگی از ریسک که متوجه قرارداد است که به نمایندگانی واگذار می‌کند که بتوانند در سایت مورد نظر حاضر باشند و از وارد شدن ناگهانی خسارت زیاد جلوگیری شود.

رضائیان در ادامه تاکید کرد: بحث بعدی محموله‌هایی است که وارد بنادر می‌شوند. غالب محموله‌های وارداتی به بنادر از پوشش بیمه باربری برخوردار هستند، اما باید توجه داشت که مسئولیت حمل و نگهداری کالا‌ها در بنادر بر عهده گمرک است؛ از همین رو گمرک نیز مسئولیت خود در این خصوص را بیمه می‌کند. به هر جهت قرار داد‌های متنوع با پوشش‌های مختلف ناظر به ریسک‌های موجود در بنادر وجود دارد، اما قرار دادی جامع برای تمام موارد موجود نیست.

وی تصریح کرد: به همین جهت می‌توان گفت که ممکن است در بندری قرارداد بیمه ریسک موجود با یک بیمه گر تنظیم شده باشد و آن بیمه گر نیز قرارداد اتکایی این قرارداد را به چندین بیمه گر دیگر سپرده باشد.

روند جبران خسارت‌های واردشده چگونه است؟

انفجار در بندر شهید رجایی

این کارشناس صنعت بیمه تاکید کرد: اولین مرحله برای جبران خسارات چنین واقعه‌هایی اعلام خسارت از سوی بیمه گذار است؛ یعنی بیمه گذار عنوان می‌کند در جریان چنین اتفاقی خساراتی به محموله من با این مشخصات وارد شده است. در این شرایط شرکت‌های بیمه پس از اعلام وصول گزارش خسارت، اقدام به اعزام کارشناسانی برای تعیین میزان خسارت می‌کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که کارشناسان ارزیاب مستقل بوده و از سوی بیمه مرکزی تعیین با توجه به نوع کالای خسارت دیده و تحخصص ارزیاب اعزام می‌شوند.

زمان جبران خسارت طولانی نیست

رضائیان اظهار کرد: حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد کالا‌هایی که از طریق دریا به کشور وارد و یا خارج می‌شود از طریق بندر شهید رجایی است، اما در طول خط ساحلی خلیج فارس و همچنین دریای عمان بنادر دیگری مانند بندر گناوه و باهنر وجود دارد که توانایی انجام تشریفات ورود و خروج کالا را دارد؛ همچنین بسیاری از کالا‌هایی که خسارت دیده‌اند و در بندر موجود است کالایی‌هایی است که بیش از یک سال در بندر رسوب کرده و استراتژیک محسوب نمی‌شود که تاثیری بر بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: لازم به تاکید است که اگر مدارک خسارت دیدگان کامل باشد حداکثر روند جبران خسارت بین ۱۵ الی ۳۰ روز طول خواهد کشید و بیش از این زمانبر نخواهد بود. حادثه بندر شهید رجایی بسیار خاص است و به ندرت چنین اتفاقی با چنین وسعتی رخ می‌دهد، اما لازم است که مدیران بنادر در موضوعاتی مانند فاصله گذاری بین مواد با درجه ریسک بالا اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب