چرا فرصتهای اقتصادی در پایانه مرزی شلمچه از بین میرود؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عماد کریمی، کارشناس تجارت بین الملل؛ در دنیای امروز، گردشگری نهتنها پیشران توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای کشورها، بلکه صنعتی در راستای شناساندن فرهنگ ملی به مردم دنیا محسوب میشود. به همین دلیل کشورهای منطقه غرب آسیا نظیر ترکیه، عربستان سعودی و امارات با آگاهی از ظرفیتهای خود، سرمایهگذاریهای چشمگیری در حوزه گردشگری انجام داده و در نتیجه به رشد بسیار خوبی در جذب گردشگر رسیدهاند. در این میان، ایران با وجود پیشینه تاریخی، جاذبههای طبیعی و فرهنگی غنی و مسیرهای مواصلاتی متعدد، هنوز نتوانسته سهم شایستهای از این بازار پرسود کسب کند.
نبود دفاتر گردشگری در پایانه شلمچه به عنوان یکی از مهمترین مبادی ورود گردشگر به کشور، سبب سرگردانی و گریز گردشگران عراقی از سفر به ایران میشود. این در حالی است که مطابق قانون، حل این مشکلات و بهبود وضعیت پایانه به عنوان جزئی از منطقه آزاد بر عهده سازمان منطقه آزاد اروند است؛ لذا ضرورت دارد این سازمان زمینه ایجاد دفاتر گردشگری در پایانه راهبردی شلمچه را فراهم کند.
نمودار (۱): مقایسه میزان گردشگران ورودی در سال ۲۰۲۳ بین ایران و همسایگان
نمودار (۲): مقایسه درآمد گردشگری در سال ۲۰۲۳ بین ایران و همسایگان
در این میان، به دلیل ورود عمده گردشگران از کشورهای همسایه، پایانههای زمینی نقش مهمی را در توسعه این صنعت بر عهده دارند. طبق گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان ۱۴۰۳ بیش از ۷۰ درصد گردشگران خارجی از پایانههای مرزی زمینی وارد کشور شدهاند که نشان دهنده اهمیت پایانههای زمینی در گردشگری کشور و تاثیر مثبت یا منفی خدمات آنها بر رشد این صنعت پولساز در کشور است. با این وجود خدماتدهی ضعیف پایانههای زمینی با توجه به درصد بالای استفاده از این پایانهها، سبب کاهش انگیزه گردشگر خارجی برای سفر مجدد و یا توصیه درباره سفر به ایران میشود. یکی از مهمترین پایانههای مرزی زمینی در کشور، پایانه شلمچه است که در همجواری با اولین مبدأ گردشگری کشور، یعنی عراق قرار دارد. این پایانه باوجود قدمت طولانی، ظرفیتهای ویژهای نظیر همزبانی و همگونی مردم منطقه خرمشهر با مردم عراق و همسایگی با بصره به عنوان یکی از پرجمعیتترین استانهای عراق، همچنان با مشکلاتی در راستای تسهیل سفر گردشگران عراقی روبهرو است. همین مسائل سبب شده است تا شلمچه یکی از پرترددترین پایانههای کشور در جذب گردشگر باشد؛ به گونهای که در ایام تعطیل و آخر هفتهها، روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ هزار گردشگر از این طریق وارد کشور میشوند. با این حال این افراد پس از ورود به ایران، به دلیل نبود زیرساختهای لازم به ویژه دفاتر گردشگری، برای راهنمایی و کمک به ادامه روند سفر با سردرگمی مواجه میشوند. درواقع نبود دفاتر خدمات گردشگری و مسافری، یکی از مهمترین مشکلات این پایانه راهبردی است که سبب کمرونقی ورود گردشگران از آن طریق به کشور میشود:
۱- مشکل در تهیه بلیط قطار و هواپیما: یکی از مشکلات گردشگران عراقی بعد از ورود به شلمچه این است که هیچ محل رسمی و قانونی برای تهیه بلیط برای سفر به شهرهای ایران وجود ندارد. این معضل سبب سرگردانی و معطلی گردشگران عراقی شده و این گردشگران مواردی از کلاهبرداری را نیز گزارش کردهاند. طبق گفته مدیر یکی از شرکتهای گردشگری بصره، امکان رزرو بلیط قطارهای رجا برای گردشگران عراقی به ویژه در پایانه شلمچه وجود ندارد و این در حالی است که تقاضای زیادی برای رزرو قطار از سوی شهروندان عراقی وجود دارد.
۲- نبود تورهای گردشگری در پایانه: یکی از ملزومات پایانههای مسافری، وجود برنامههای متنوع و جذاب تورهای گردشگری برای چشاندن یک تجربه خاطرهانگیز به گردشگران است. در فضای مجازی، کاربران عراقی مکرر به دنبال پیدا کردن مترجم، شناسایی مکانهای تفریحی و نحوه سفر به شهرهای تفریحی ایران خصوصا در منطقه شمال کشور هستند. حضور دفاتر گردشگری و ایجاد برنامههای تفریحی به همراه تورلیدر، علاوه بر سهولت سفر و ایجاد رضایت برای گردشگران عراقی، سبب ایجاد درآمد و شغلهای جدید برای مردم کشور میشود. در فضای مجازی، مردم عراق به این نوع کمبودها اشاره کردهاند:
وجود این مشکلات ابتدائی در پایانه راهبردی شلمچه، در حالی است که سازمان منطقه آزاد اروند مطابق بند ۵ اساسنامه خود، مسئول رشد و توسعه اقتصادی منطقه آزاد به ویژه مسائل پایانه شلمچه است. از آنجا که رفع این مشکلات در کنار کمک به توسعه گردشگری کشور، موجب افزایش درآمدهای محلی نیز میشود؛ لذا ضروری است سازمان منطقه آزاد در اسرع وقت، نسبت به ایجاد زمینههای شکلگیری دفاتر خدمات گردشگری در این پایانه مهم اقدام نماید تا منافع کشور بیش از این تضییع نشود.
انتهای پیام/