ارتقای سطح فهم علمی با استفاده از میراث تمدنی

به گزارش خبرنگار آنا، غلامحسین رحیمی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون پیشین وزیر علوم در دومین روز دوره آموزشی تبیین مؤلفههای تقویت هویت ایرانی اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با تأکید بر ضرورت بهرهگیری از رهیافتهای تاریخی و فلسفی در آموزش علوم با اشاره به نقش تاریخی علم در تمدن اسلامی و اهمیت آشنایی نسل جدید با این میراث ارزشمند اظهار کرد: استفاده از رویکرد تاریخی–فلسفی در آموزش علوم با تقویت صلاحیت علمی و پرورشی معلمان، باعث ارتقای کیفیت آموزش، تفهیم عمیقتر مفاهیم علمی و ایجاد انگیزه در دانشآموزان و دانشجویان خواهد شد.
وی سه شاخص اصلی صلاحیت حرفهای معلمان را شامل صلاحیت علمی، صلاحیت پرورشی و آمادگی درونی دانست و افزود: معلمان و استادان باید بتوانند مفاهیم پیچیده را به زبان ساده و مؤثر منتقل کنند و برای این کار، آشنایی با تاریخ علم و اندیشمندان مسلمان و ایرانی نقشی کلیدی دارد.
معاون پیشین وزیر علوم با ارائه نمونههایی از میراث علمی تمدن اسلامی نظیر نظریه میل ابنسینا، ابزارهای مهندسی کرجی، دستاوردهای جزری، و آزمایشهای ابوریحان بیرونی، نشان داد که چگونه میتوان از این مواریث در آموزش دروس علوم پایه و مهندسی بهره گرفت.
رحیمی با اشاره به تجربههای جهانی و پژوهشهای نوین در این حوزه، خواستار نهادینه شدن این رهیافت در برنامههای درسی دانشگاهی و بهویژه در دانشگاه آزاد اسلامی شد.
انتهای پیام/

تولید ابزارهای فرزکاری با هندسههای پیچیده؛ از نوآوری در ماشینکاری الماسهای مصنوعی تا کاهش مصرف انرژی و آلودگی
