نسل جدید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

۸ رشته مهارتی نوین جایگزین قدیمی‌ها شدند

۸ رشته مهارتی نوین جایگزین قدیمی‌ها شدند
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این شورای با هدف ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تصمیم به راه‌اندازی ۸ رشته مهارتی جدید در شاخه کاردانش گرفته است. این رشته‌ها که بر اساس سند تحول بنیادین و قانون جامع نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی طراحی شده‌اند، از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ جایگزین ۸ رشته قدیمی خواهند شد.

احمدرضا دوراندیش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با آنا اعلام کرد که به پیشنهاد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و با تصویب کمیته برنامه‌های درسی شاخه کاردانش، تصمیم به طراحی و راه‌اندازی ۸ رشته مهارتی جدید در نظام آموزشی گرفته شده است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: این رشته‌های نوین که در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و قانون جامع نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی طراحی شده‌اند، از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ جایگزین ۸ رشته قدیمی خواهند شد.

دوراندیش افزود: هدف از این اقدام، به‌روزرسانی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و هماهنگی بیشتر با نیاز‌های بازار کار است. ما به دنبال آن هستیم که دانش‌آموزان شاخه کاردانش، ضمن اخذ مهارت‌های لازم، بتوانند از گواهینامه‌های معتبر برای ورود به بازار کار بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: کد‌های دروس شغلی (دروس کارگاهی) در رشته‌های جدید، بر مبنای کد‌های گواهینامه‌های شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تنظیم شده‌اند. این امر به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا علاوه بر افزایش دانش نظری، مهارت‌های عملی لازم را نیز کسب کنند و در صنایع مختلف قابلیت اشتغال داشته باشند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: به‌روزرسانی محتوای آموزشی بر اساس این طرح، رشته‌های قدیمی که دیگر با نیاز‌های بازار کار هماهنگی ندارند، حذف شده و رشته‌های جدیدی که بر اساس آخرین استاندارد‌های بین‌المللی طراحی شده‌اند، جایگزین آنها خواهند شد. این اقدام نه تنها به ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های شغلی بیشتری را نیز برای دانش‌آموزان فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: اجرایی‌سازی در سال تحصیلی آینده برنامه‌ریزی‌های دقیق برای اجرای این طرح از هم‌اکنون آغاز شده و انتظار می‌رود که این رشته‌های جدید از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ در مدارس شاخه کاردانش به‌صورت کامل اجرا شوند. این اقدام به عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای اصلاح نظام آموزشی و تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور شناخته می‌شود.

دوراندیش در پایان تأکید کرد: این طرح نه تنها به بهبود وضعیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کمک خواهد کرد، بلکه با ایجاد زمینه‌های مناسب برای ورود نیرو‌های متخصص به بازار کار، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب