نگاهداری: هرچقدر قوانین از شفافیت بالایی برخوردار باشند، کارآمدی آن قانون کیفیتر است

به گزارش خبرگزاری آنا، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) در دومین دوره جایزه ملی قانون که با حضور محمد جواد لاریجانی و عباسعلی کدخدایی در این مرکز برگزار شد، اظهار کرد: در بحث رفع موانع حاکمیت قانون دو مبحث مهم است. اول کیفیت قانون است به شکلی که هرچقدر ما بتوانیم بین اراده قانونگذار، انتظارات جامعه و نیازهای اجرایی هم افزایی ایجاد کنیم، این قانون کیفیت پیدا میکند. هرچقدر که قوانین ما از شفافیت بالایی، کارآمدی آن قانون قانون کیفی تری است.
وی افزود: هرچقدر که قانون با واقعیتهای اجتماعی و اقتصادی تطابق بیشتری داشته باشد از حاکمیت بالاتری برخوردار است. هرچقدر آن قانون با سایر قوا هماهنگی داشته باشد، کیفیت بالاتری خواهد داشت. هرچقدر قانون از انعطاف و تحولات آینده برخوردار باشد به کیفیت قانونگذاری در رفع موانع حاکمیت قانون مهم است.
رئیس مرکز پژوهشها گفت: ما هرچقدر مشارکت مردم را در قانونگذاری ارتقا ببخشیم، حاکمیت قانون ارتقا پیدا میکند. بهترین قوانین بدون مشارکت مردم هیچ اثری ندارد. مرکز پژوهشها با تاکید بر مشارکت مردم ایجاد سازوکارهای قانونی را در دستور کار خود قرار داده است.
نگاهداری تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند اسلام حکومتش حکومت قانون است و حکومت، حکومت تابع قانون است.
به گزارش آنا، محمدجواد لاریجانی، مؤسس و رئیس اسبق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهارکرد: مرکز پژوهها باید اعتبار لازم را کسب کند، برای این اتفاق باید قدمهای خوبی برداشته شود. مأمن و پشتیبان نمایندگان مجلس مرککز پژوهشها است. نمایندگان مجلس باید به اینجا تأکید کنند اگر میخواهند نطق پیش از دستوری در مجلس انجام بدهند باید مرکز پژهشها به آنها کمک کنند. نمایندگان تماس بگیرند و بگویند هفته آینده نوبت نطق من در مجلس است و از مرکز پژوهشها کمک بگیرند.
وی افزود: نماینده مجلس برای سایر امور حتی برای ثبت نام فرزند خود از مرکز پژوهشها کمک بگیرد. میخواهم بگویم این اعتبار را باید کسب کند.
لاریجانی گفت: تفکر سیاسی ما براساس احیای مطلب بحث ولایت توسط حضرت امام در بین ما شد و جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی-مدنی با سازوکار دموکراسی فانکشنال یا عملیاتی شد. ما مسئولیتهایی را داریم که ولی امرمان مطرح میکنند و باید به آن بپردازیم. همه از جمله مجلس؛ رهبر انقلاب جهاد تبیین را فریضهای بسیار ضروری دانستند، جهاد تبیین جهات بسیار مهمی دارد. نمایندگان مجلس در این موضوع میتوانند پرچمدار باشند.
مؤسس و رئیس اسبق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در رابطه فضای مجازی نیز گفت: فضای مجازی بخش بسیار بزرگ بشر است. من مخالف اینترنت و ... نیستم. من اینترنت را ۳۳ سال قبل وارد کشور کردم. عدهای میگویند میخواهند اینترنت را آزاد کنند، اما رهبر انقلاب جلوی آن را گرفتهاند. آن موقع حضراتی که برای رفع فیلتر سینه چاک میکنند نمیدانستند اینترنت را با ت دو نقطه مینویسند یا ط دسته دار. آقای غرضی اینترنت را همان فکس میدانستند.
وی افزود: من در نامهای به رهبر انقلاب توضیحاتی را در رابطه با اینترنت دادم. من را برای نماز مغرب خواستند و حضرت آقا فرمودند گزارش بسیار خوبی بود و ۳ مطلب فرمودند، مطلب اول اینکه این تکنولوژی بسیار آینده دار است و میدان عمل آن را برای همه باز کنند، مطلب دوم این بود که جوانان احتمالاً به آن علاقه زیادی خواهند داشت و در این موضوع کمک کنید، مطلب سوم این بود که به فکر آلایندگیهای اینترنت باشید.
لاریجانی همچنین گفت: این نوع برداشت از این تکنولوژی چیز بسیار شگفت انگیزی بود. در دانشگاه علوم بنیادین در رابطه با این موضوع خداراشکر کردیم که ایشان همچین برداشتی داشتند. فضای مجازی امروز یک مقدار آلوده به بازیهای سیاسی شده است. مسئله فضای مجازی دو مسئله بسیار عمده دارد. اول مسئله ساختاری است که ما باید در ارائه دسترسیها، درست عمل کنیم. ما حتماً باید یک دیتابیس بزرگی داشته باشیم تا سنگ پشت کارهای ما شود. حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد، اما ما میتوانیم این کار را انجام دهیم.
مؤسس و رئیس اسبق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی افزود: در رابطه با قوانین و مقررات حاکم بر فضای مجازی، که من معتقدم فضای حقیقی است و اسم آن فضای مجازی است، این حالت بی در و پیکری که الان وجود دارد در هیچ جای دنیا نیست. در آمریکا راجع به فیلتر کردن بعضی از این شبکهها مثل تیک تاک و امثالهم بود. اول اینکه اطلاعات شهروندان آمریکایی را در اختیار دشمن آمریکا هستند قرار میدهد، دوم اینکه تیک تاک در مسائل سیاسی مطالب و اخباری را میگذارند که مخالف سیاستهای آمریکاست، سوم اینکه در انتخابات آمریکا دخالت میکند.
وی تصریح کرد: مرکز پژوهشها حتماً باید یک گروه از کارشناسان را تشکیل دهند تا ما در این امر مهم پیش قراول باشیم. در مسئله دیپلماسی و مذاکره با آمریکا را رهبری فرمودند. به خاطر اینکه دولتمردان عزیز ما برای گشایش در امور اقتصادی کشور به این نتیجه رسیدند که بخشی از تحریمها را آمریکا بردارد. خود این قضیه احتاج به تبیین دارد. این مسئله فراتر از دیپلماسی پارلمانی است.
لاریجانی افزود: مسئله بعدی، مسئله نحوه کاهش اثر تحریمها است. این مسئله سادهای نیست و مجلس نقش مهمی در این رابطه دارد. در رابطه با جهاد اثباتی، مسئله صنعت نفت است، آمریکا گفته من میخواهم نفت ایران را صفر کنم، نمیتواند. صنعت نفت مجموعهای است که اگر خودش را بالا بکشد مجموعهای از ۱۲۰ حوزه خود را بالا میکشد. ما اگر وارد حوزه فرآورده شویم برکات بسیار زیادی دارد. فرآورده مشتریش نقد است و تحریم آن بسیار کار ممشکلی است. یعنی اگر کسی بخواهد چاه نفتی حفاری کند باید بگویند یکی از جاهای خوب ایران است. صنایع نفت ما بالع بر ۱۰۰ سال عمر دارد.
مؤسس و رئیس اسبق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ریاست آقای نگاهداری بر این مرکز باعث اعتبار است. اینه قانون هدفش مشخص باشد و بهم ریخته نباشد خیلی مهم است. خیلی از قوانین ما پریشانی زیادی دارد و این پریشانی باید در مجلس پژوهشها رفع شود و قانون دارای ساختار منظمی باشد. سیمولیشن قانون در اجرا در دنیا الان مطرح است. ما امروز با امکانات علمی که وجود دارد میتوانیم این را شبیه سازی کنیم. این شبیه سازی یک فوت و فنی دارد که نشان میدهد این قانون چطور میتواند در میدان عمل بروز و ظهور کند.
به گزارش آنا، عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان نیز در مراسم آئین دومین جایزه ملی قانون، اظهارکرد: دو بحث در حاکمیت قانون را مطرح کردند. آنچه که هدف از حاکمیت قانون ذکر م شود تضمین عدالت است یعنی اینکه ما اطمینان حاصل کنیم که حکومت قانون و عدالت که اجرایی می شود و نظمی که در جامعه بوجود می آید. روشی که برای حاکمیت قانون اشاره می کنند برابری در مقابل قانون است که همه باید در برابر قانون یکسان باشند و برخورد قانون با همه به صورت برابر باشد.
وی در مورد شاخص های این طرح گفت: شفافیت که کاملاً مشخص است، پیش بینی پذیری این است که قوانین که وضع می شود باید در یک آینده این روشن وضعیت جامعه را ترسیم کرده و با کمترین احتمال ایراد برگزار شود. اینکه چه نتیجه ای حاکمیت قانون دارد در این 46 سال در فرمایشات رهبر انقلاب و امام راحل نتیجه حاکمیت قانون جلب اعتماد عمومی است.
کدخدایی گفت: مردم اعتماد پیدا می کنند که قوانین وضع می شود در جهت رفع مشکلات است. ثبات اجتماعی و سیاسی و پیشرفت در حوزه های مختلف مورد توجه است. قانون اساسی ما در مقدمه می گوید قانون اساسی در حکومت ما، یک حکومت فردی نیست. اینها افتخاری است برای ما مسلمانان..
وی تصریح کرد: اگر حاکمیت قانون صحبت می کنیم اینها ریشه در تعالیم اسلامی دارد و آموزه های اصیل اسلامی ما این را می گوید، این نیست که ما از کشورهای غربی گرفته ایم. ما یک ضعفی داریم اینکه ادبیاتمان را با زبان امروزی بپرسیم. در حوزه چالش های حاکمیت قانون خیلی روشن است. در حوزه بین الملل اینهمه غربی ها از بحث حاکممیت قانون صحبت می کنند تا چه اندازه برابر قانون رفتار شد؟ چه تعداد قطعنامه شورای امنیت علیه فلسطین و لبنان و ... داریم؟ امروز کسی که رئیس جمهور آمریکا است مدعی حقوق بین الملل، مدعی قانون گرایی، مدعی حقوق بشر و ... همه را زیر پا گذاشته است.
کدخدایی گفت: ترامپ قضات ICC را محکوم و تحریم کرده است، حاکمیت قانون آنچه که غربی ها در مواقع عمل هیچکدام از اینها را عمل نمی کنند. اما جمهوری اسلامی هم اعتقاد دارد و هم تلاش دارد حاکمیت قانون را اجرا کند.
عضو شورای نگهبان ادامه داد: در گام اول باید قوانین ما شفاف و حسب نیازهای روز و قابلیت اجرا داشته باشد. یک روشی که نمایندگان مجلس تلاش های زیادی می کنند اما روش را باید ببینیم که چه کاری انجام دهیم تا قوانین ما از انسجام بیشتری برخوردار باشد. تمام مجالس دنیا از این مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دارند که در تنظیم قانون از ابتدا کار انجام می شود و اگر مجلس تشخیص دهد به قانون تبدیل خواهد شد. نیاز است اجازه دهیم گزارشات کارشناسی مرکز پژوهش ها بیشتر در مجلس بررسی شود.
انتهای پیام/