تلاش برای کاهش نابرابری آموزشی و توسعه هوش مصنوعی در مدارس

سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری آنا با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر برابری آموزشی، گفت: برای کاهش نابرابری آموزشی، مدارس و دانشآموزان نیازمند توجه ویژه شناسایی شدهاند و منابع اعتباری لازم به این مناطق تخصیص مییابد.
وی ادامه داد: توانمندسازی معلمان و مدیران، آموزشهای تخصصی و تخصیص منابع بیشتر به مناطق محروم از جمله اقداماتی است که برای کاهش فاصله آموزشی در دستور کار قرار دارد.
توسعه هوش مصنوعی در برنامههای درسی
آذرکیش با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در آموزش، از برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش برای گنجاندن این موضوع در برنامههای درسی خبر داد.
وی گفت: سند ملی هوش مصنوعی تکالیفی را برای دستگاهها از جمله وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده است. بر این اساس، کارگروههایی در شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شدهاند تا محتواهای آموزشی بهروزرسانی شوند.
وی افزود: هدف ما این است که دانشآموزان نه تنها از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند، بلکه بتوانند خودشان این ابزارها را بسازند. تفکر الگوریتمی و برنامهنویسی از جمله مهارتهایی است که در دانشآموزان تقویت خواهد شد.
هدایت تحصیلی بر اساس استعداد و نیاز جامعه
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان، گفت: هدایت تحصیلی بر اساس چهار عامل استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکان اجرا انجام میشود. این فرآیند سالانه و بر اساس برنامه درسی ملی اجرا میشود.
وی ادامه داد: اخیراً جلساتی با معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شده است تا آسیبهای احتمالی شناسایی و رفع شوند و هدایت تحصیلی مناسبی برای دانشآموزان انجام شود.
مصطفی آذرکیش تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش با برنامهریزی دقیق و تشکیل کارگروههای تخصصی، آمادگی کامل برای برگزاری امتحانات نهایی، کاهش نابرابری آموزشی، توسعه هوش مصنوعی و هدایت تحصیلی دانشآموزان را دارد. وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این برنامهها، شاهد ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در سراسر کشور باشیم.
انتهای پیام/