توزیع دانشآموزان در رشتههای تحصیلی؛ علوم انسانی در صدر و ریاضی در انتها

به گزارش خبرنگار آنا، سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در یک نشست خبری که امروز بعد از ظهر برگزار شد، اظهار کرد: آنچه سیاستهای اصلی معاونت آموزش متوسطه است بر اساس سند تحول بنیادین و توجه به ساحتهای ششگانه آن است.
وی افزود: سیاستهای اجرایی ما در این حوزه انسجام بخشی، ارتقا یادگیری در کلاس درس، توانمندسازی معلمان و توسعه عدالت آموزشی، ارتقا توانمندسازی گروههای توانمندساز، تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور بوده که برای آن دستورالعملهای مختلف نیازمند است.
آذرکیش با ارائه آماری گفت: این معاونت آموزش متوسطه سه دفتر اعم از دوره اول متوسطه، دوم متوسطه نظری و دوم کار و دانش دارد. در این سه دفتر در مجموع ۴۸هزار و ۶۱۵ مدرسه و ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در این مدارس تحصیل میکنند.
آذرکیش ادامه داد: در دوره متوسطه اول ۲۷ هزار و ۵۷۰ مدرسه با ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۳۳ دانشآموز، در دوره دوم متوسطه نظری ۱۲ هزار و ۱۱۳ مدرسه با جمعیت ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۶۴ دانش آموز و در فنی و حرفهای ۸هزار و ۹۳۲ مدرسه با جمعیت یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانشآموز داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ۸۳ و نیم درصد از جمعیت کنونی در واحدهای شهری و ۱۶ و نیم درصد از آنها روستایی هستند. تعداد کل کارکنان یعنی ۳۰۱ هزار و ۱۹۳ معلم شاغل در حوزه آموزش متوسطه فعالیت میکنند که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۸۴۸ معلم در متوسطه اول و ۸۵ هزار و ۷۰ معلم در متوسطه دوم نظری و ۷۷ هزار و ۲۷۵ معلم در فنی و حرفهای و کاردانش فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه نسبت به جمعیت ۱۶ میلیون نفری دانش آموزان کشور حدود ۴۲.۹ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: همچنین ۸۶.۵۶ درصد دانشآموزان در مدارس دولتی و ۱۳.۴۴ درصد از دانشآموزان در مدارس غیر دولتی حضور دارند.
آذرکیش به تشریح برنامههای تحول بنیادین در حوزه آموزش متوسطه پرداخت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۵.۸۱ درصد معلمان در دوره اول، ۵۴.۱۹ در دوره دوم متوسطه نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش فعالیت دارند، عنوان کرد: ۴۳.۱۱ درصد دانش آموزان در سه پایه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ در هنرستانها هستند و مابقی در شاخه نظری مشغول تحصیل هستند.
آذرکیش با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بهمن ماه امسال ۱۸.۴۶ درصد در رشته ریاضی، ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی ۴۲.۲۶ درصد در علوم انسانی و هفتاد صدم درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل میکنند.
وی در ابتدا به برنامههای ویژهای که برای بهبود کیفیت آموزشی در کشور اجرا میشود، اشاره کرد و گفت: الگوی مدرسه تراز صنعت تحول بنیادین، به عنوان نقشه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در حال استقرار است. در این الگو، مدارس به عنوان سازمانهای یادگیرنده فعالیت میکنند و با رویکرد مشارکتی اداره میشوند.
آذرکیش در ادامه اعلام کرد که در سال جاری، ۱۰ درصد از مدارس دولتی و ۵۰ مدرسه خاص در این الگو تحت پوشش قرار خواهند گرفت و برای ارتقای کیفیت آموزشی و ایجاد تغییرات اساسی در فرایند یادگیری، برنامههای ویژهای در حال اجرا است.
وی همچنین به اهمیت رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش اشاره کرد و افزود: در راستای عدالت آموزشی، بر رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و تقویت بنیه علمی دانشآموزان در مناطق محروم، تمرکز داریم.
تاکید بر عدالت آموزشی
آذرکیش همچنین تأکید کرد که عدالت آموزشی یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه است و افزود: در این راستا، بیش از ۳ هزار مدرسه شبانهروزی در کشور داریم که به حدود ۴۰۰ هزار دانشآموز خدمات آموزشی میدهند. برای تقویت بنیه علمی این دانشآموزان، پویش جهاد علمی در مدارس شبانهروزی در حال اجرا است.
برنامههای مهارتآموزی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه از برنامههای مهارتآموزی برای دانشآموزان خبر داد و گفت: در راستای برنامه هفتم توسعه، هدف ما آموزش مهارتهای شغلی و هنری به شش میلیون دانشآموز در هر سال است. این برنامه شامل دورههای آموزشی برای دانشآموزان در تمامی مقاطع تحصیلی است.
پوشش تحصیلی و تخصیص اعتبار
آذرکیش همچنین از تخصیص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای سرانه غذایی دانشآموزان شبانهروزی و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب آنان خبر داد. وی در این خصوص گفت: این اعتبارات به منظور کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم اختصاص یافته است.
توسعه هنرستانها و همکاری بینبخشی
وی همچنین به توسعه هنرستانها و همکاری بینبخشی اشاره کرد و گفت: ما در حال توسعه هنرستانهای وابسته به بخشهای مختلف دولتی و خصوصی هستیم. هدف ما ایجاد ارتباط نزدیکتر بین آموزش و صنعت است تا دانشآموزان در محیطهای واقعی کار مهارتهای خود را تقویت کنند.
توجه ویژه به فضای مجازی و آموزش الکترونیکی
آذرکیش در نهایت با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای ارتقای کیفیت آموزش گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار دانشآموز از ظرفیتهای فضای مجازی، از جمله کانالهای آموزشی در سامانه شاد، بهرهمند میشوند. این برنامهها به منظور افزایش دسترسی به آموزش و ایجاد فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان در حال اجرا است.
در انتهای مراسم از دوسایت آموزش دوره دوم متوسطه سامانه پژوهشسرایهای دانش اموزی، سامانه آموزش متوسطه نظری رونمایی شد.
انتهای پیام/