در سایه انقلاب اسلامی؛ جهش ۳۰۰ درصدی تعداد مدارس و مشارکت ۱۲ هزار میلیارد تومانی مردم

به گزارش خبرنگار آنا، با شروع انقلاب اسلامی ایران، توسعه زیرساختهای آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش در سراسر کشور، بهویژه در مناطق محروم و روستایی، در اولویت قرار گرفت. در این راستا، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نقش محوری ایفا کرده است.
نظام آموزشی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات چشمگیری را در حوزههای مختلف تجربه کرده است. این تحولات نهتنها شامل توسعه زیرساختهای آموزشی و افزایش تعداد مدارس بوده، بلکه شاهد رشد قابل توجهی در تعداد دانشآموزان و معلمان نخبه، حتی در مناطق محروم، بودهایم. بهطوریکه امروز ایران در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا در المپیادهای علمی دانشآموزی قرار دارد.
پس از انقلاب اسلامی، نظام آموزشی ایران نهتنها از لحاظ زیرساختی تقویت شده، بلکه با افزایش تعداد دانشآموزان و معلمان نخبه، حتی در مناطق محروم، به جایگاهی قابل توجه در عرصه بینالمللی دست یافته است.
پس از انقلاب اسلامی، توسعه زیرساختهای آموزشی در اولویت قرار گرفت. تعداد مدارس کشور بهطور چشمگیری افزایش یافت و امروز شاهد ساخت روزی ۸ مدرسه در سراسر کشور هستیم. این اقدامات باعث شده تا دسترسی به آموزش، بهویژه در مناطق محروم و روستایی، بهطور قابل توجهی بهبود یابد.
نظام آموزشی ایران پس از انقلاب، شاهد رشد چشمگیری در تعداد دانشآموزان و معلمان نخبه بوده است. امروز، حتی در مناطق محروم نیز شاهد حضور دانشآموزان و معلمان توانمند هستیم که در المپیادهای علمی و مسابقات بینالمللی خوش میدرخشند. این موفقیتها نشاندهنده توجه ویژه به کیفیت آموزش و پرورش در سراسر کشور است.
از سال ۱۳۵۷ تا به امروز، تعداد مدارس، سرانه فضای آموزشی و پوشش تحصیلی رشد چشمگیری داشته است. در این گفتوگو با مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به بررسی این تحولات و چالشهای موجود در مسیر توسعه مدارس پرداختهایم.
افزایش تعداد مدارس و کیفیت آموزش
مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور به خبرنگار آنا میگوید: در سال تحصیلی ۵۸ - ۵۷ مدارس موجود در ایران ۳۳ هزار و ۱۲۱ مدرسه با ۱۳۲ هزار و ۴۸۴ کلاس بود در حالیکه بر اساس آمار اعلام شده هم اکنون بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه به استعداد حدود ۵۶۰ هزار کلاس درس در سطح کشور وجود دارد. این رقم نشان دهنده رشد بیش از ۳۰۰ درصدی در توسعه مدارس کشور است.
مشارکت ۱۲ هزار میلیارد تومانی مردم در مدرسهسازی
وی میافزاید: مشارکت مردم به عنوان خیرین مدرسهساز از دهه ۷۰ آغاز و باعث رشد قابل توجهی در احداث و تجهیز مدارس در سطح کشور به خصوص مناطق کمتر توسعه یافته شده است، مشارکت مردم در مدرسه سازی در دهه جاری رشد قابل توجهی را تجربه کرده و مردم در ساخت بیش از ۵۳ درصد فضاهای آموزشی و پرورشی کشور مشارکت داشتهاند. رقم مشارکت حدود ۴ میلیارد تومانی مردم در آغاز راه در سال ۱۴۰۳ از رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد؛ و تماما از برکات انقلاب اسلامی ایران و توجه به حضور مردم در توسعه کشور است.
رشد ۳۰۰ درصدی تعداد مدارس و افزایش سرانه فضای آموزشی به ۵.۴۴ متر مربع
عبداللهی با بیان اینکه اوایل انقلاب، سرانه فضای آموزشی برای هر دانشآموز حدود ۱.۸ متر مربع برای هر دانش آموز بوده است، عنوان میکند: این رقم هم اکون ۵.۴۴ متر مربع است این در حالی است که رشد جامعه دانش آموزی قابل توجه و بیش از دو برابر شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه در آستانه انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۵۷ بیش از ۷ میلیون دانشآموز در کشور مشغول تحصیل بودند، اظهار کرد: اما امروز رقم کلی دانشآموزان حدود ۱۷ میلیون نفر است. اکنون بسیاری از مدارس نوساز و استاندارد فعالیت میکنند.
پوشش تحصیلی ۹۸ درصدی در مقطع ابتدایی
وی با اشاره به اینکه نرخ پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی از حدود ۶۰ درصد اوایل انقلاب به بیش از ۹۸ درصد رسیده است، عنوان کرد: در مناطق روستایی و محروم نیز پوشش تحصیلی به طور چشمگیری افزایش یافته است.
به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور برنامههایی مانند توسعه مدارس شبانهروزی، مدارس عشایری و مدارس روستایی برای افزایش دسترسی به آموزش در مناطق دورافتاده پس از انقلاب اسلامی اجرا شده و ساخت مدارس در مناطق محروم و مرزی در اولویت قرار گرفته است.
توسعه مدارس غیردولتی و تنوع در نظام آموزشی
عبداللهی با بیان اینکه پس از انقلاب، مدارس غیردولتی نیز گسترش یافتهاند، عنوان کرد: سهم قابل توجهی از دانشآموزان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند. این مدارس به تنوع بخشیدن به سیستم آموزشی کمک کرده است و ساخت، تجهیز، بهسازی و شاداب سازی را میتوان از رویکردهای مهم در این حوزه نام برد.
به گزارش آنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیشرفتهای چشمگیری در حوزه مدرسهسازی و افزایش دسترسی به آموزش، بهویژه در مناطق محروم، صورت گرفته است. افزایش تعداد مدارس، بهبود سرانه فضای آموزشی و گسترش پوشش تحصیلی از جمله دستاوردهای مهم این دوره هستند. این پیشرفتها نشاندهنده تلاشهای مستمر برای ارتقای کیفیت آموزش و ایجاد فرصتهای برابر برای تمام دانشآموزان در سراسر کشور است.
روند پیشرفت در مسیر توسعه آموزش
رشد برجسته در عرصههای مدرسهسازی، افزایش تعداد مدارس، بهبود کیفیت فضاهای آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی، از جمله دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش پس از انقلاب است که این تحولات، نشاندهنده تلاشهای مستمر دولت و مردم در جهت ایجاد فرصتهای برابر برای تمام دانشآموزان ایرانی است. همچنین، توجه ویژه به مناطق محروم و مرزی و گسترش مدارس غیردولتی، تنوع و تکامل سیستم آموزشی کشور را به ارمغان آورده است. با وجود چالشهای موجود، برنامهریزی و همکاری مستمر در سطح دولتی و مردمی، میتواند به توسعه بیشتر و بهتر آموزش در کشور کمک کند.
انتهای پیام/