۲۸/ خرداد /۱۴۰۴
14:35 17 / 12 /1400
نائینی:

نیازمند کار جهادی عظیم در حوزه تبیین هستیم

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: امروز نیازمند کار جهادی عظیمی در حوزه تبیین هستیم؛ چراکه به اعتماد جامعه در بخش‌هایی خدشه وارد شده است.
علی‌محمد نایینی



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دولت‌آباد، علی‌محمد نائینی در نشست تخصصی جهاد تبیین ویژه استادان و نخبگان دانشگاهی که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد و بسیج اساتید استان اصفهان به‌صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: امروز نیازمند کار جهادی عظیمی در حوزه تبیین هستیم؛ چراکه روایت‌های متفاوت و مخدوش گاهی نسبت به قبل بیشتر شده و به اعتماد جامعه در بخش‌هایی خدشه وارد شده است.


وی افزود: امروز جهاد تبیین اهمیت مضاعف پیدا کرده؛ چراکه ضریب نفوذ دشمن در حوزه جنگ شناختی بسیار وسیع است. دشمن دائماً فضای داخل را رصد و طرح‌ریزی می‌کند. حجم عملیات دشمن برای تأثیرگذاری روی افکار عمومی بیشتر از اقدامات دشمن در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی است.




بیشتر بخوانید:


«جهاد تبیین» روحانیون و استادان با تحقیقات علمی، مطالعه و پژوهش




مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: راهبرد کنونی دشمن جنگ هوشمند و جنگ ترکیبی بوده و در واقع تجربه فشار حداکثری و همه جانبه است. جنگ ترکیبی منظور جنگ همه جانبه سخت و نیمه سخت بوده و جنگ هوشمند به معنای بهره‌گیری هوشمندانه دشمن از همه مؤلفه‌های قدرت و به‌صورت اقتضائی عملیاتی انجام دادن برای کشوری که آماج این جنگ است.


نائینی اضافه کرد: بخش جدی و اساسی جنگ امروز جنگ شناختی بوده یا به عبارتی بخش جدی و اساسی جنگ ترکیبی و جنگ هوشمند جنگ شناختی و عملیات روانی است. جنگ شناختی و عملیات روانی هم دو بخش مهم از جنگ نرم بوده و بیش از ۱۵ استراتژی دشمن جنگ هوشمند است. در این جنگ واقعیت‌های مرتبط با انقلاب اسلامی به‌صورت وارونه تولید می‌شود. در عملیات روانی با بهره‌گیری از حوادث هیجان و موج تولید شده و متن جامعه هدف قرار می‌گیرد. روایت حوادث و روایت خبری حوادث را در رسانه‌ها به‌ویژه روایت اول دشمن معمولاً به دست می‌گیرد و طرف مقابل را منفعل می‌کند.


وی بیان کرد: غیرعقلایی نشان دادن اصل نظام، تعارض جمهوریت با اسلام، ناکارآمد نشان دادن ساختارهای رسمی نظام و در یک کلام تصویرسازی دروغین از واقعیت‌های کشور محور و خطوط اصلی این بخش از جنگ نرم به‌عنوان جنگ شناختی یا جنگی که هدفش تولید روایت و تحریف است. نقشه اصلی دشمن در جنگ شناختی تحریف حقایق بوده و جهاد تبیین تنها راهکار منحصربه‌فرد مقابله با این جنگ به‌شمار می‌آید. مهمات این جنگ تولید محتوا و روایت و سلاح اصلی این جنگ رسانه‌های نوظهور است. تحریف حقایق را از زمان پیروزی انقلاب داشته‌ایم و متناسب با آن هم پاسخ داده شده؛ اما به‌گونه‌ای نبوده که اهمیت امروز را پیدا کند.


مشاور فرمانده کل سپاه مطرح کرد: کارکرد مهم و اصلی رسانه‌ها تصویرسازی و همراه‌سازی است و شرایط روز جامعه را متفکران، استادان دانشگاه، جهادگران جنگ تبیین و افسران و فرماندهان جنگ نرم باید رصد و پیش‌بینی کنند. تغییرات ایجادشده در فناوری و مخاطب و محتوا بسیار جدی بوده و باید همگام با آن عمل کنیم.


نائینی توضیح داد: توانایی و مهارت مدیریت افکار عمومی مؤلفه قدرت ملی است. شناخت درست و دقیق این جنگ بسیار اهمیت دارد و جنگ روایت جنگی بوده که با تولید معنا و محتوا و روایت از طریق قدرت رسانه و فضای مجازی روایت غالب به دست می‌آید و در جهاد تبیین کسی موفق است که روایت درست و باورپذیر حوادث که مخاطب را می‌تواند همراه کند به دست گیرد. اگر به جهاد اعتقاد داشته و در میدان مجاهدات کنید و بر خدا و نصرت الهی توکل داشته باشید، قطعاً پیروز میدان خواهید بود؛ زیرا این جنگ اراده‌هاست.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب