درسهای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه: اصفهان نیازمند بازنگری اساسی در مدیریت بحران و شهرسازی

به گزارش خبرنگار آنا، منصور شیشهفروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در نشست سیاسی و تبیین جنگ ۱۲ روزه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، این جنگ را «زنگ خطری مجدد» برای استان اصفهان دانست و گفت: این اتفاق نشان داد که باید تمام برنامههای شهری از طراحی ساختمانها تا مدیریت بحران مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش بلندمرتبهسازی در تشدید آلودگی هوا افزود: ساختمانهای بلند در ورودیهای شهر مانند مجموعه شهید کشوری در شرق، مسیر نسیمهای طبیعی را مسدود کردهاند و این نسیمها میتوانند آلودگی را کاهش دهند، اما طراحیهای فعلی مانع جریان هوا شدهاند.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تأکید کرد که در طراحی شهری باید جهت باد، تغییرات اقلیمی و الزامات هواشناسی لحاظ شود و نباید ساختمانها بدون توجه به اقلیم و جریان باد ساخته شوند و این موضوع باید در دستورالعملهای جدید پدافند غیرعامل و مدیریت بحران گنجانده شود.
شیشهفروش همچنین از تدوین پروتکلهای جدید در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و افزود: در ساختوسازهای شهری باید اتاق امن در خانهها پیشبینی شود و در تهران، هنگام هشدار حمله مردم نمیدانستند کجا پناه بگیرند و این نشاندهنده ضعف زیرساختهای پناهگاهی است.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در حوزه آموزش بیان کرد: همه دستگاهها، دانشگاهها و صنایع موظفاند تیمهای واکنش سریع تشکیل دهند و آموزشهای لازم را برای مقابله با مخاطرات احتمالی ارائه دهند.
شیشهفروش با اشاره به بحران آب اظهار کرد: ۵۰ درصد مشکل کمآبی ناشی از کاهش بارشها و ۵۰ درصد دیگر ناشی از ضعف مدیریت منابع آب است و در این رابطه و برای حل مشکل آب، طرح انتقال آب از دریای عمان و استفاده از پساب در صنایع و فضای سبز ازجمله اقدامات مهم استان اصفهان بوده است.
وی درباره تفکیک وظایف پدافند غیرعامل و مدیریت بحران خاطرنشان کرد: شورای پدافند غیرعامل وظیفه برنامهریزی در برابر تهدید امنیتی و حملات سایبری را بر عهده دارد و در مقابل، مدیریت بحران استانها تمرکز خود را بر حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و سایر بلایای محیطی قرار دادهاند.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان، مدیریت بحران محلهمحور را متذکر شد و اضافه کرد: این مدل، الگویی برگرفته از دوران دفاع مقدس بوده و سیاستگذاری جدید بر ایجاد مدیریت بحران در سطح محلات تأکید دارد.
شیشهفروش یادآور شد: همچنین این مدل از تجربههای دوران جنگ ایران و عراق الهام گرفته شده که در آن، محلات بهصورت خودجوش در امداد و درمان مشارکت داشتند و در بحران اخیر نیز، ستادهای ویژهای با بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی تشکیل شدند تا از ظرفیتهای محلی استفاده کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان، استفاده از ظرفیتهای استانی و منطقهای را یادآور شد و عنوان کرد: بانک اطلاعاتی جامعی از تجهیزات و توانمندیهای استان اصفهان تهیه شده تا در مواقع بحران بهسرعت فراخوان شوند و ستادهای مدیریت بحران مجاز به بهرهبرداری از امکانات دستگاههای اجرایی، صنایع، شرکتهای پیمانکاری و معادن هستند.
شیشهفروش افزود: فرمانداران، شهرداران، دهیاران و بخشداران بهعنوان مسئولان مدیریت بحران در سطوح مختلف تعیین شدهاند و خانههای هلال احمر، خانههای بهداشت و پایگاههای مقاومت بسیج نیز در روستاها نقش پشتیبانی دارند.
وی با اشاره به همکاری بیناستانی در مواقع اضطراری تأکید کرد: در صورت ناکافی بودن ظرفیتهای استانی، استفاده از امکانات استانهای همجوار در دستورکار قرار داده شده و تفاهمنامههایی میان فرمانداریهای مرزی منعقد شده تا در مواقع بحران، استانهای معین وارد عمل شوند.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تشریح کرد: استان اصفهان بهعنوان استان معین برای ۹ استان دیگر تعیین شده و در بحران اخیر، از ظرفیتهای پزشکی استانهای یزد و چهارمحال استفاده شد.
شیشهفروش با بیان اینکه آموزش و پیشگیری، رکن اصلی مدیریت بحران است، تشریح کرد: طبق قانون، آموزش عمومی در برابر حوادث به دانشگاهها و دستگاههای اجرایی ابلاغ شده و واحدهای مدیریت بحران در دانشگاهها و سازمانها تشکیل شدهاند تا آموزشهای لازم را ارائه دهند و در بخش صنعت نیز برنامه جامعی برای پیشگیری از حوادث تدوین و صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه و پالایشگاهها موظف به اجرای نظارتهای ایمنی شدهاند.
وی بیان کرد: در پی افزایش توجه به آمادگی در برابر بحرانها و تهدید، مسئولان استان اصفهان برنامههای گستردهای در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در پیش خواهند داشت و این اقدامات نشاندهنده عزم جدی مسئولان استان اصفهان برای ارتقای سطح آمادگی در برابر بحرانها و بهرهگیری از ظرفیتهای محلی، منطقهای و ملی است.
انتهای پیام/